Vad är en lämplig bredd på väg. (Ej Faller) 1/87 Moduler

Avdelning för fordon på modelljärnvägen. Bilar, bussar, lastbilar. Faller Car System. Radiostyrda bilar. Även angränsande områden som diskussioner runt olika modulstandarder för Faller Car System, m.m.
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Vad är en lämplig bredd på väg. (Ej Faller) 1/87 Moduler

Inlägg av RickardNordström »

Hallå där i fredagsdimman... ;)

Skall lägga väg på mina moduler. Vad kan vara en lämplig bredd på vägen om man vill framtidssäkra den för att kunna köra radiostyrt och eventuellt lägga in en Faller slinga.
Jag funderar på runt 11-12 cm inkl. vägren.
Vad tror ni?

Mvh Rickard :)
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Vad är en lämplig bredd på väg. (Ej Faller) 1/87 Moduler

Inlägg av UBJ »

För Fallerbilarna räcker det med 8 cm på raksträckor, i kurvor beror det på om man vill köra med släp eller inte. Släp kräver en hel del plats, tror att kurvorna bör vara 12 cm.
För radiostyrt krävs även större bredd i rakspår, exakt hur mycket får någon som har mer radiostyrtvana svara på.

Mvh UB
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Vad är en lämplig bredd på väg. (Ej Faller) 1/87 Moduler

Inlägg av Qrt »

Hej Richard
Glöm inte att göra eventuella överhängande träd, gatlyktor, bensinstationsskyltar och tak tillräckligt höga för att en lastbil eller buss ska kunna passera under dem.

Har du sett fd Leifboda, numera Charlottendahl ?
Stadsgatan där byggdes så bred att till och med en nybörjare (jag) lätt och säkert kunde kryssa fram med en radiostyrd lastbil mellan de parkerade (fastlimmade) bilarna. Men bensinstationsskylten var för låg.

https://www.youtube.com/watch?v=38t8TAw8RNI
https://www.youtube.com/watch?feature=p ... vEjxDVjiF4

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Odd J
Inlägg: 145
Blev medlem: 2013-09-06, 14:04

Re: Vad är en lämplig bredd på väg. (Ej Faller) 1/87 Moduler

Inlägg av Odd J »

RickardNordström skrev:Hallå där i fredagsdimman... ;)

Skall lägga väg på mina moduler. Vad kan vara en lämplig bredd på vägen om man vill framtidssäkra den för att kunna köra radiostyrt och eventuellt lägga in en Faller slinga.
Jag funderar på runt 11-12 cm inkl. vägren.
Vad tror ni?

Mvh Rickard :)
Lite mått från verkligheten tycker jag också kan vara av värde om man skall bygga en modell - det är ju ändå verkligheten som man modellerar...

Mårten Trotzigs gränd är Stockholms smalaste gata. Den är 90 cm bred. Där kan man ju inte köra bil men det är ändå ett referensmått om man vill ha en förebildsenlig gata på ett litet utrymme.
Den vanliga maximala fordonsbredden på vägar är 2,6 meter.
När man projekterar vägar är grundmåttet 3,5 meter breda körfält. Därtill kommer en vägren som kan vara väldigt smal eller flera meter bred beroende på vägstandard.
Enligt 1874 års byggnadsstadga för Sveriges städer är minimimåttet för gatubredd 18 meter. Det räcker till trottoarer, parkerade fordon och en väl tilltagen körbana.
Niklas
Inlägg: 165
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: Vad är en lämplig bredd på väg. (Ej Faller) 1/87 Moduler

Inlägg av Niklas »

Minst 10 cm för rc och bredare i kurvorna. Faller bilar har sin styrtråd, som gör att den håller sig på sin kant och kan möta på 8 cm. En rc bil har inte styrtråden utan det är ju du själv som styr. Därför väljer vi en bredare väg för bättre möten. Och när vi kör själva på vägen kör vi oftast i mitten, så man har vingel mån och kan köra lite snabbare.

Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Vad är en lämplig bredd på väg. (Ej Faller) 1/87 Moduler

Inlägg av Bo Andersson »

Smala gator eller gator för modellen eller gator efter en förebilds norm.

http://www.trafikverket.se/contentasset ... amling.pdf

Sidan 10
http://www.nacka.se/underwebbar/teknisk ... andard.pdf
Skriv svar

Återgå till "Faller Car System, Radiostyrda bilar"