Radiostyrda 1/87 bilarna på mässan i helgen.

Avdelning för fordon på modelljärnvägen. Bilar, bussar, lastbilar. Faller Car System. Radiostyrda bilar. Även angränsande områden som diskussioner runt olika modulstandarder för Faller Car System, m.m.
Niklas
Inlägg: 165
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Radiostyrda 1/87 bilarna på mässan i helgen.

Inlägg av Niklas »

Som några kanske såg fanns jag och några till på mässan och körde radiostyrda bilar. Under helgen och vid andra tillfällen har frågor kommit varför vi inte är med MMM. På det svarar jag att det endast är jag som har järnvägsanknytning. De andra har inte det intresset, därför är det nog svårt att få med de. Visserligen har det visat ett visst intresse när jag tar upp den frågan.
Sedan har vi tekniska saker också och det är att våra moduler är 150 mm lägre än MMM. I början använde vi MMM höjd, då tycket några att det var svårt att se bilarna. När man kör radiostyrt är man beroende av att kunna bedöma avstånd för att inte köra i diket eller krocka. Därför sänkte vi 150 mm, kanske borde vi sänka lite till. Detta till en kostnad av realism och rolighet. Det är en utmaning att köra dessa bilar, de har inte den precision i styrningen som kan önskas. Våra vägar är 100 mm breda och oftast kör man nästan i mitten ändå och bara går ut på sidan vid möten.

För att ansluta mot MMM krävs en anslutningsmodul.

Så här skulle det kunna tänkas se ut med en anslutning. Det skulle vara ca: 1,7 m ut från MMM banan och sedan byggs det vidare med de andras moduler. Det kommer att ta väldigt mycket plats om man vill att publik ska kunna se. Om vi bara ska vara med på interna träffar kan man bygga det inåt banans mitt. Som jag ser detta ur historisk perspektiv över vilka lokaler vi har varit i. Så är det bara Älvsjö där denna yta finns. Våran monter i helgen var 5 x 5 m, det är mycket om det ska byggas ut från en MMM bana. Tanken att koppla ihop med MMM är lockande, men jag ser utrymmeskrävande hinder.

Bild

Detta är bara mina lastbils moduler.

Som jag också har sagt när frågan har kommit upp om FCS och MMM och Rc1-87 anpassning. De inom MMM som vill bygga FCS bygg det och gör eran standard. Vi inom Rc1-87 bygger en anpassnings modul den dagen då det blir aktuellt.

Här är en tråd om våra moduler och vilka mått de har. Den finns på forumet Rclastbilar.se och kommer att komma upp troligen även på http://www.rc1-87.se/ sidan senare.

http://www.rclastbilar.se/forum/index.php?topic=773.0



Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
Niklas
Inlägg: 165
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: Radiostyrda 1/87 bilarna på mässan i helgen.

Inlägg av Niklas »

FCS eller radiostyrda?

Enligt Faller klarar FCS 12% stigning 120 mm stigning på 1000 mm. De radiostyrda klarar nog inte det, vi har inte testat. En rc1-87 är lättare än FCS men inte mycket och vi använder samma däck. Så ska man göra moduler för anpassning måste man testa stigningar också. Kurvorna är de samma som FCS 150 mm radie, blir snyggast så. Även fast vi klarar tajtare eftersom vi inte har en styrtråd att följa.

FCS har mer frihet än rc1-87 så som jag tror, men inget är omöjligt.

Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
Skriv svar

Återgå till "Faller Car System, Radiostyrda bilar"