Modulidéer - H0

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av JanFrelin »

Kanske, jag har i alla fall övervägt den. Borde vara liten nog att vara ett enpersonersprojekt.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av JanFrelin »

Här är en annan modulidé som jag tycker skulle vara praktisk: en skiljeväxel på linjen. Det var ju inte så vanligt i Sverige, de flesta linjeförgreningar ligger inne på stationer. Men några exempel finns det, Gilserud på nordvästra stambanan är synnerligen väl dokumenterad på Gunnar Ekevings hemsidor: http://www.ekeving.se/ctc/Gilserud/index.html Min tanke är att ett sådan växel skulle skapa ökad flexibilitet vid banplanering, förgreningarna behöver inte byggas in på stationen.

Gilserud var fjärrstyrd redan från 1951, vilket underlättar trafik genom att man slipper bemanna växeln, och dessutom medger lite underhållning för den ställverksintresserade (om än mycket enklare än Kristineberg).
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
LennartStensson
Inlägg: 26
Blev medlem: 2012-05-09, 02:23
Ort: Vänersborg

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av LennartStensson »

Lite som ett svar på Lars ide om vad som kan byggas. Så kommer här en bild på mitt pågående modulprojekt. Det ska bli en timmer terminal för heltåg lastspåret kommer bli cirka 2,5 meter. Hela modulen blir 3,6 meter och det blir 28 centimeters MMM gavlar då jag har väldigt många sådana.

Lennart Stensson
Bilagor
DSCN2790.JPG
DSCN2790.JPG (638.17 KiB) Visad 4100 gånger
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av LLJ »

JanFrelin skrev:Här är en annan modulidé som jag tycker skulle vara praktisk: en skiljeväxel på linjen. Det var ju inte så vanligt i Sverige, de flesta linjeförgreningar ligger inne på stationer. Men några exempel finns det, Gilserud på nordvästra stambanan är synnerligen väl dokumenterad på Gunnar Ekevings hemsidor: http://www.ekeving.se/ctc/Gilserud/index.html Min tanke är att ett sådan växel skulle skapa ökad flexibilitet vid banplanering, förgreningarna behöver inte byggas in på stationen.

Gilserud var fjärrstyrd redan från 1951, vilket underlättar trafik genom att man slipper bemanna växeln, och dessutom medger lite underhållning för den ställverksintresserade (om än mycket enklare än Kristineberg).
Väldigt bra ide!

/Lars
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av LLJ »

LennartStensson skrev:Lite som ett svar på Lars ide om vad som kan byggas. Så kommer här en bild på mitt pågående modulprojekt. Det ska bli en timmer terminal för heltåg lastspåret kommer bli cirka 2,5 meter. Hela modulen blir 3,6 meter och det blir 28 centimeters MMM gavlar då jag har väldigt många sådana.

Lennart Stensson
Mycket intressant.
Kommer att följa detta bygge.

/Lars
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av MickeC »

JanFrelin skrev:Här är en annan modulidé som jag tycker skulle vara praktisk: en skiljeväxel på linjen. Det var ju inte så vanligt i Sverige, de flesta linjeförgreningar ligger inne på stationer. Men några exempel finns det, Gilserud på nordvästra stambanan är synnerligen väl dokumenterad på Gunnar Ekevings hemsidor: http://www.ekeving.se/ctc/Gilserud/index.html Min tanke är att ett sådan växel skulle skapa ökad flexibilitet vid banplanering, förgreningarna behöver inte byggas in på stationen.

Gilserud var fjärrstyrd redan från 1951, vilket underlättar trafik genom att man slipper bemanna växeln, och dessutom medger lite underhållning för den ställverksintresserade (om än mycket enklare än Kristineberg).
Gilserud är ett mycket bra exempel, samtidigt måste det till en närliggande station av lite storlek för att hysa trafiken.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av LLJ »

MickeC skrev: Gilserud är ett mycket bra exempel, samtidigt måste det till en närliggande station av lite storlek för att hysa trafiken.
Det där får du nog utveckla lite Micke. Varför måste det ligga en stor station i närheten?

/Lars
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av MickeC »

LLJ skrev:
MickeC skrev: Gilserud är ett mycket bra exempel, samtidigt måste det till en närliggande station av lite storlek för att hysa trafiken.
Det där får du nog utveckla lite Micke. Varför måste det ligga en stor station i närheten?
/Lars
-1. För så ser det ut i verkligheten ;)

-2. Det tillför en dimension om vi får med stationer i modulbanan där tåg börjar och slutar, dvs att man sätter samman, delar upp och växlar om. Men dessutom stationerar lok (och personal) mm. Jämför återigen verkligheten med Gilserud, Arvika och DVVJ. Fjärrgodståg går mellan Norge och Sverige, vagngrupper till DVVJ:s trafikområde växlas ur och sorteras för Lokalgodståg längs den lokala linjen (DVVJ) men även motsatt

"Stor" behöver inte betyda mer än tre-fyra trafikspår, uppställnings/rangeringsspår, lokstn.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av JanFrelin »

Kravet på en stor station blir ju då ett börkrav (grundat på intresset av att sätta ihop tåg), andra lösningar är möjliga.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av LLJ »

Ser fortfarande inte kopplingen till att det måste ligga en större station bredvid.
I det ursprungliga inlägget var ju just en fjärrstyrd förgrening helt skild från en station en av de intressanta punkterna.
Om det skall vara som förebilden får man väl bygga både förebildsstationen samt förgreningen, men då tappar det hela ganska mycket av intresset, åtminstone från min sida.

En helt fristående fjärrstyrd förgrening, fullt signalreglerad, vore ganska användbar just därför att den kan placeras var som helt på banan.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"