Modulidéer - H0
Re: Modulidéer - H0
Kanske, jag har i alla fall övervägt den. Borde vara liten nog att vara ett enpersonersprojekt.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Re: Modulidéer - H0
Här är en annan modulidé som jag tycker skulle vara praktisk: en skiljeväxel på linjen. Det var ju inte så vanligt i Sverige, de flesta linjeförgreningar ligger inne på stationer. Men några exempel finns det, Gilserud på nordvästra stambanan är synnerligen väl dokumenterad på Gunnar Ekevings hemsidor: http://www.ekeving.se/ctc/Gilserud/index.html Min tanke är att ett sådan växel skulle skapa ökad flexibilitet vid banplanering, förgreningarna behöver inte byggas in på stationen.
Gilserud var fjärrstyrd redan från 1951, vilket underlättar trafik genom att man slipper bemanna växeln, och dessutom medger lite underhållning för den ställverksintresserade (om än mycket enklare än Kristineberg).
Gilserud var fjärrstyrd redan från 1951, vilket underlättar trafik genom att man slipper bemanna växeln, och dessutom medger lite underhållning för den ställverksintresserade (om än mycket enklare än Kristineberg).
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
-
- Inlägg: 26
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:23
- Ort: Vänersborg
Re: Modulidéer - H0
Lite som ett svar på Lars ide om vad som kan byggas. Så kommer här en bild på mitt pågående modulprojekt. Det ska bli en timmer terminal för heltåg lastspåret kommer bli cirka 2,5 meter. Hela modulen blir 3,6 meter och det blir 28 centimeters MMM gavlar då jag har väldigt många sådana.
Lennart Stensson
Lennart Stensson
- Bilagor
-
- DSCN2790.JPG (638.17 KiB) Visad 4100 gånger
Re: Modulidéer - H0
Väldigt bra ide!JanFrelin skrev:Här är en annan modulidé som jag tycker skulle vara praktisk: en skiljeväxel på linjen. Det var ju inte så vanligt i Sverige, de flesta linjeförgreningar ligger inne på stationer. Men några exempel finns det, Gilserud på nordvästra stambanan är synnerligen väl dokumenterad på Gunnar Ekevings hemsidor: http://www.ekeving.se/ctc/Gilserud/index.html Min tanke är att ett sådan växel skulle skapa ökad flexibilitet vid banplanering, förgreningarna behöver inte byggas in på stationen.
Gilserud var fjärrstyrd redan från 1951, vilket underlättar trafik genom att man slipper bemanna växeln, och dessutom medger lite underhållning för den ställverksintresserade (om än mycket enklare än Kristineberg).
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Modulidéer - H0
Mycket intressant.LennartStensson skrev:Lite som ett svar på Lars ide om vad som kan byggas. Så kommer här en bild på mitt pågående modulprojekt. Det ska bli en timmer terminal för heltåg lastspåret kommer bli cirka 2,5 meter. Hela modulen blir 3,6 meter och det blir 28 centimeters MMM gavlar då jag har väldigt många sådana.
Lennart Stensson
Kommer att följa detta bygge.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Modulidéer - H0
Gilserud är ett mycket bra exempel, samtidigt måste det till en närliggande station av lite storlek för att hysa trafiken.JanFrelin skrev:Här är en annan modulidé som jag tycker skulle vara praktisk: en skiljeväxel på linjen. Det var ju inte så vanligt i Sverige, de flesta linjeförgreningar ligger inne på stationer. Men några exempel finns det, Gilserud på nordvästra stambanan är synnerligen väl dokumenterad på Gunnar Ekevings hemsidor: http://www.ekeving.se/ctc/Gilserud/index.html Min tanke är att ett sådan växel skulle skapa ökad flexibilitet vid banplanering, förgreningarna behöver inte byggas in på stationen.
Gilserud var fjärrstyrd redan från 1951, vilket underlättar trafik genom att man slipper bemanna växeln, och dessutom medger lite underhållning för den ställverksintresserade (om än mycket enklare än Kristineberg).
Re: Modulidéer - H0
Det där får du nog utveckla lite Micke. Varför måste det ligga en stor station i närheten?MickeC skrev: Gilserud är ett mycket bra exempel, samtidigt måste det till en närliggande station av lite storlek för att hysa trafiken.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Modulidéer - H0
-1. För så ser det ut i verklighetenLLJ skrev:Det där får du nog utveckla lite Micke. Varför måste det ligga en stor station i närheten?MickeC skrev: Gilserud är ett mycket bra exempel, samtidigt måste det till en närliggande station av lite storlek för att hysa trafiken.
/Lars
-2. Det tillför en dimension om vi får med stationer i modulbanan där tåg börjar och slutar, dvs att man sätter samman, delar upp och växlar om. Men dessutom stationerar lok (och personal) mm. Jämför återigen verkligheten med Gilserud, Arvika och DVVJ. Fjärrgodståg går mellan Norge och Sverige, vagngrupper till DVVJ:s trafikområde växlas ur och sorteras för Lokalgodståg längs den lokala linjen (DVVJ) men även motsatt
"Stor" behöver inte betyda mer än tre-fyra trafikspår, uppställnings/rangeringsspår, lokstn.
Re: Modulidéer - H0
Kravet på en stor station blir ju då ett börkrav (grundat på intresset av att sätta ihop tåg), andra lösningar är möjliga.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Re: Modulidéer - H0
Ser fortfarande inte kopplingen till att det måste ligga en större station bredvid.
I det ursprungliga inlägget var ju just en fjärrstyrd förgrening helt skild från en station en av de intressanta punkterna.
Om det skall vara som förebilden får man väl bygga både förebildsstationen samt förgreningen, men då tappar det hela ganska mycket av intresset, åtminstone från min sida.
En helt fristående fjärrstyrd förgrening, fullt signalreglerad, vore ganska användbar just därför att den kan placeras var som helt på banan.
/Lars
I det ursprungliga inlägget var ju just en fjärrstyrd förgrening helt skild från en station en av de intressanta punkterna.
Om det skall vara som förebilden får man väl bygga både förebildsstationen samt förgreningen, men då tappar det hela ganska mycket av intresset, åtminstone från min sida.
En helt fristående fjärrstyrd förgrening, fullt signalreglerad, vore ganska användbar just därför att den kan placeras var som helt på banan.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till