Modulidéer - H0

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Modulidéer - H0

Inlägg av LLJ »

Julen är önskningarnas tider.
Ofta har man, åtminstone jag, många idéer till moduler som man av en eller annan anledning inte kan bygga utan endast kan önska sig.

Jag tänkte om vi samlar idéer till modulprojekt i denna tråden, så kan de som letar efter något nytt att bygga kanske få inspiration samtidigt som någon annans önskan kan gå i uppfyllelse.

Här är några idéer till att börja med:

Kombiterminal/Timmerterminal/Massavedsterminal:
Kan vara en modul, som beroende på vad för gods man kör dit och har uppställt bredvid spåret blir olika godskunder.
Byggs gärna så att det finns en "linje" som passerar och ett eller flera spår att ställa upp vagnar på.
Passar att bygga som SIH0 modul, alltså en industrimodul.

Lokstation:
En modul som består av en lokstation, lämpligen anpassad att kunna anslutas ihop med ett tågmagasin.
Lokstationen kan ha vändskiva eller skjutbord men är inget krav. Växlar fungerar lika bra. Syftet med modulen är att ställa upp lok som inte används just nu.

/Lars
Senast redigerad av 1 LLJ, redigerad totalt 2013 gånger.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av LLJ »

Hamnmodul:
Antingen efter en förebild eller påhittad (se exempel nedan, den typiska tyska lutande kanten kan man utelämna).
Modulen nedan (Sophiehafen) har tre spår, med växlar mellan dem en bit från slutet, så att man kan göra rundgång via alla spår.
En hamnmodul kan byggas med vanlig FREMO/MMM gavel eller SIH0.

Mindre rangerbangård:
En mindre bangård med 4-5 spår och där det kortaste spåret inte bör vara kortare än 3m.
Spåren bör lämpligen vara genomgående, alltså en växelgata i var ände. Man kan också ersätta ena växelgatan med en förgrening utanför växelgatan, där ena spåret går till t.ex. ett industriområde/hamn och det andra är linje in/ut.
En bangård av denna storlek kan även användas som tågmagasin.
Till skillnad från de flesta tågmagasin så skall modulen ha fullt landskap, även om det mest inskränker sig till gräs,buskar och balasterat spår.

/Lars
Bilagor
hdorf_20131004_10.jpg
hdorf_20131004_10.jpg (120.1 KiB) Visad 8152 gånger
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av JanFrelin »

I FREMO-världen skulle det behövas lite vanliga stationer också, som kan fungera som klassiska bemannade trafikplatser för tåganmälan. De skulle behöva vara åtminstone ett nummer större än Mariefred/Folkesta för att generera lite intressant trafik. Tre-fyra spår med diverse godskunder, åtminstone. KAN vara en förgreningsstation, men det finns andra alternativ till förgreningar.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av LLJ »

Dubbelspårig genomfartsstation med två enkelspåriga anslutningslinjer:
Detta är nog för stort för en person utan bör byggas av en grupp/klubb.
I princip kan man ha Alvesta som förebild, även om man inte avbildar byggnader och spårplan korrekt.
4 plattformsspår och en rangerdel med minst 4 spår. Rangerspåren bör vara minst 4 m långa för att kunna hantera rimliga godståg.
En lokstation bör också finnas.

edit: lagt in en länk till spårplan över Alvesta
Senast redigerad av 1 LLJ, redigerad totalt 2013 gånger.
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av Eke »

LLJ skrev:Dubbelspårig genomfartsstation med två enkelspåriga anslutningslinjer:
Detta är nog för stort för en person utan bör byggas av en grupp/klubb.
I princip kan man ha Alvesta som förebild, även om man inte avbildar byggnader och spårplan korrekt.
4 plattformsspår och en rangerdel med minst 4 spår. Rangerspåren bör vara minst 4 m långa för att kunna hantera rimliga godståg.
En lokstation bör också finnas.
Mmm....detta vore mums! Men det är för stort för en ensam byggare! Är gärna med som delägare/byggare om vi blir ett gäng!

Mvh. Peter
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av JanFrelin »

http://www.ekeving.se/r/siSJ/C-50020.jpg

Eller Älvsjö, något mindre än Alvesta.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av LLJ »

En mellanstor station med förgrening:
Vaggeryd passar som en bra förebild.
Flera spår för både person och godstrafik.

/Lars
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av LLJ »

Större station med flera enkelspåriga linjer:
Falköping C (S), Falköping C (N) från 1930, före dubbelspårets tid.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av JanFrelin »

Falköping har problemet att godsbangård och personbangård ligger efter varandra. Det är vanligt på lite större stationer i Sverige, men det blir väldigt långt som modul.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av MickeC »

LLJ skrev:Större station med flera enkelspåriga linjer:
Falköping C (S), Falköping C (N) från 1930, före dubbelspårets tid.
Nu får du ändra rubriken till moduldrömmar Lasse. Skall man få till en modulstation som är realistisk att bygga får man ta till mindre förebilder. Samtidigt bör man kontrollera spårplaner för rätt epok, att ta fram 1930-tals planerna när man propagerar för modern trafik blir oftast inte heller rätt. En modern station är ju oftast ombyggd eller spårsanerad...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"