Dubbel korsväxel

Allmänt om H0
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Dubbel korsväxel

Inlägg av ErikKuiper »

För eventuella ny moduler så kommer jag kanske att ha behov av en eller annan korsväxel, och det var ju inte så lätt, i alla fall om jag vill följa de standarder som finns.

Pecos korsväxel har en radie på 610 mm - får i bästa fall användas på sidospår enligt MMM.
Tilligs korsväxlar har en radie på 484 mm eller 1050 mm. Den med den större radien är dock oestetisk och känns inte särskilt prototypmässig.

Så till frågan. Vad skulle ni rekommendera? Skippa korsväxlar, bygga eget eller köra med det som finns?

/Erik
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Dubbel korsväxel

Inlägg av jhjelm »

Hmmm... Hur ser det ut i verkligheten?

Är det på mainline så hade nog jag skippat korsväxlar.

Med vänlig hälsning, Jonas
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Dubbel korsväxel

Inlägg av Eke »

Helst ska man väl undvika korsväxlar!
Men den här från Roco ser ju snygg ut, och den finns även i varianten enkel korsningsväxel!
http://www.roco.cc/produkteshop/uebersi ... mp186.html
Genomsnittsradien är ungefär två meter men minsta är knappt metern på det skarpaste stället mitt i växeln!
Sedan brukar ju inte Roco:s växlar rekomenderas, men jag har inte haft några problem med mina! Fast man får vara noga att löda matningar även till tungorna!

Mvh. Peter
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Dubbel korsväxel

Inlägg av ErikKuiper »

I verkligheten ser det ut som Pecos växel och Tilligs skarpa växel, men då vinklarna är betydligt mindre så blir radierna större. För en bild se följande tråd på Svenskt MJ forum. Skrolla ner lite eller sök på "Korsväxel i motljus".

Korsväxeln har jag tänkt att ha på infarten till en bangård.

/Erik
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Dubbel korsväxel

Inlägg av LLJ »

Nu finns det nog redan moduler som använde Peco korsväxlar i huvudspår (rakt igenom) där det fungerar utan problem.
Det som är viktigt är nog att det inte blir en s-kurva efter spårkorset utan det är en bit rakt innan kurvan (om det nu skall vara en sådan).
Så länge du inte bygger FREMO, så borde det inte vara problem att använda Peco:s korsväxel.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Dubbel korsväxel

Inlägg av daniel »

(Gammal tråd, men eftersom det länkas till den så skriver jag mitt svar här).

Jag avråder från att använda Tilligs slanka korsningsväxel.

Vi skaffade den till klubbanan och den fungerar. Men den är mer komplicerad än en vanlig växel, växeltungorna är mekaniskt ihopkopplade parvis vilket gör de tyngre att lägga om, och konstruktionen gör att det är lätt hänt att växeltungorna lossnar från växelomläggaren (alltså slipersen som sitter fast i tungorna).

För en fast klubbana kan den fungera om man vet vad man gör, men på en modul skulle jag inte våga använda den.

Med vänlig hälsning
Daniel
SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Dubbel korsväxel

Inlägg av SethSwede »

HejErik
Jag köpte en modulbangård några år sedan som hade Peco kors, medium och small växlar. Nu bygger jag om infarts modulerna:
1. Korsväxlarna är borta( ända platserna dessa kanske skulle användas är inne i ett industri växl område där man kör i snigelfart)
2. Skulle aldrig använda på mainline inte ens i SSM eller MMM tycker jag. Vissa vagnar kan lätt spåra ur om dom är inte har inbyggda vikter eller om hjulen på axlarna är fel inställda. Några Peco korsväxlar fungerar bra i vissa MMM moduler.
3. Efter ombyggnation av Odl infarts moduler och industri område med Peco Large så använder jag bara Large på alla ombyggnationer av mainline och på vissa industri/stickspår Peco med om jag kan undvika S övergångar. Ser att många FREMO moduler har medium i industrier men minns inte om jag har set några korsväxlar
4. Bygg med 4 Peco Lg med större avstånd mellan spåren är nog bäst
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Dubbel korsväxel

Inlägg av JanFrelin »

Weinert har en korsningsväxel i sitt "Mein Gleis"-program.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Martin
Inlägg: 59
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Dubbel korsväxel

Inlägg av Martin »

Hej

Roco: Finns på flera stora stationer i Tyskland, bla Trodelburg med ombyggd hjärtstycke. Även Rosenburg (eller vad den nu heter, han med långa håret) där han har Roco utan någon som helst ombyggnad, inte ens säkrat tungorna elektriskt (vilket rekommenderas av andra), han tycker rockoväxlarna fungerar superbra (partisk?). Du har även kört Alvesta och säkert fått en uppfattning om korsningsväxlarna.
Nackdel är väl att Rocko och Tillig inte blir så snyggt ihop - och gissat att som växlar så vill du ha tillig.

Weinert: ( http://www.mein-gleis.de/ ) Som jan skriver finns även en korsningsväxel, men den kostar runt 2000Kr. Code 75 så det skulle fungera med pecos långa, och dom kostar väl bara runt en hundring (speciellt nu direkt efter valet).

Peco C85: Har inte sett dom irl, men ska ha en radie på 1m, kanske värt att titta på.

Sen finns Walter, http://www.weichen-walter.de men även andra byggare i forna öst kan vara värt att titta på.

Själv håller jag mig till Roco, än så länge. Blir det något nytt o spännande så vet i katten om jag inte skulle välja Weinert och peco. Men du kan väl prova först...
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"