Rangerbangård för att kombinera 3R och 2R trafik

Allmänt om H0
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Rangerbangård för att kombinera 3R och 2R trafik

Inlägg av Tompa »

Rangerbangård för att kombinera 3R och 2R trafik
Vi är några MMMare som skissar på att bygga en rangerbangårdmodul. Vi tänkte göra den med en 2R sidan och en 3R sida. Så istället för att prata om "övergång" mellan 2R och 3R så kan vi genomföra mer regelrätt rangering i trafikspelet.
Vi har bollat flera förslag, större och mindre. Så här ser ett av de små alternativen ut.
mmm23rangering-v0.21.jpg
Vi tänkte bygga modulen med TRIX räls på 2R-sidan och C-räls på 3R-sidan. Krysset mellan system är TRIX räls. Krysset och de fyra växlarna är strömlösa under rangering.
Modulen före kryssmodulen kan bli med växlingsvall eller plan.
Modulen är tänkt att sitta som en linjeplats utmed en linje och alltså inte utgöra en station. Normalt kan trafiken flyta fritt förbi utanför och rangeringen är inlåst.

Vad tycker ni?
Är det en dum ide?
Alla synpunkter är välkomna!
Fredman
Inlägg: 506
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Re: Rangerbangård för att kombinera 3R och 2R trafik

Inlägg av Fredman »

BRA!
Då behöver inte Vagnsärad vara med varje gång för att få systemöverskridande trafik mellan systemen.

Ett problem med Vagnsärad är att det inte finns någon vettig plats att ställa av dragfordon ur vägen .
Hur har tankarna gått runt det?
Om jag förstod rätt så är detta förslag utan systemväxling på samma spår utan vagnarna rangeras mellan systemen?
Det var VÄLDIGT symmetriskt tycker jag.
En meter till tycker jag det kan läggas in.
När rangering skall ske så bör linjen vika av så det blir plats mellan rangeravdelningen och linjen.

Får man se fler förslag?

MVH Thomas F.
Senast redigerad av 1 Fredman, redigerad totalt 2019 gånger.
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Rangerbangård för att kombinera 3R och 2R trafik

Inlägg av plj »

Går respektive linje in och ut symmetriskt eller slutar linjerna på linjeplatsen? Några kompisar och jag hade en gång i tiden också planer på en övergångsstation mellan 2R och 3R. Vi hade då tänkt ha så att vissa spår var omkopplingsbara 2R/3R så att man kunde komma in med ett tåg, koppla av loket och köra ut det på ett stickspår. Sedan byta system och ta ett annat lok från ett annat stickspår och koppla till tåget och sedan köra vidare med det systemet. Det hela krävde ett reläsystem för omkopplingen och växlar som kunde passeras med båda systemen, Till slut kom vi fram till att det hela skulle bli en dyr historia så vi avbröt projektet. Vid någon körning löste vi problemet med olika system med att ha en isolerad spårförbindelse där man tryckte över vagnar mellan systemen med växellok på ömse sidor.
PLj
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Rangerbangård för att kombinera 3R och 2R trafik

Inlägg av UBJ »

Jag misstänker att 2 och 3r linje går ut på respektive högersida?
Breddar man modulen längst till vänster så skulle man kunna ha fler uppställningsplatser för lok där.
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Rangerbangård för att kombinera 3R och 2R trafik

Inlägg av Tompa »

Tåg (eller kanske det är VUT, ni kan detta bättre än jag) körs till linjeplatsen och låses in där. Dragaren förväntas i första hand lämna linjeplatsområdet men kan ställas upp på skyddsspåret om man vill. Kanske mer plats skall göra tillgänglig för det. Bra synpunkt.
Rangerlok, ett på varje sida, lever inne på området och står normalt på utdraget till vänster.

Bra att du säger det är väldigt symmetrisk, det tyckte jag också men övriga i gänget stördes inte av det :) Det tar vi till oss.

Detta är en superkort variant, förlänger man mitten delen behöver också utdraget förlängas.

Ja vi kanske skulle se till att linjerna vikar ev mer så att plats uppstår för att rangera, bra synpunkt.

Linjen fortsätter förbi på båda sidorna, yttre spåren.
Vi har inte tänkt ha omkopplingsbart mellan 2R/3R utan det är Trix räls på 2R delen övre halvan och C-räls på nedre halvan. Anledningen till det är drivet av en del klagomål att plogar och annat tar i C-växlarnas piggar när man försöker köra 2R på dom. Och som du säger plj, det är ganska mycket jobb och kostsamt med dessa omkopplingsbara systemen.
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Rangerbangård för att kombinera 3R och 2R trafik

Inlägg av Tompa »

Förtydligar bilden att det är 2R hela övre halva och 3R hela nedre halva och linjer in och ut upptill för 2R och nedtill för 3R
mmm23rangering-v0.22.jpg
Ja, bra ide att bredda utdraget till vänster för lokspår
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Rangerbangård för att kombinera 3R och 2R trafik

Inlägg av Per Widell »

Om man nu bygger en så här stor och avancerad rangerbangård, varför inte ha stöd för dubbelspår?
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Rangerbangård för att kombinera 3R och 2R trafik

Inlägg av JanFrelin »

Tompa skrev: 2019-05-04, 19:24 Tåg (eller kanske det är VUT, ni kan detta bättre än jag) körs till linjeplatsen och låses in där.
Kan vara både och.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
carlstaffanholmer
Inlägg: 25
Blev medlem: 2014-01-16, 14:07
Ort: Hallunda i Norsborg, Botkyrka, Södra StorStockholm

Re: Rangerbangård för att kombinera 3R och 2R trafik

Inlägg av carlstaffanholmer »

Det här är inte vad vi talat om tidigare, liknar mer en mardröm för två banplanerare som ska försöka samarbeta. Till att börja med blir utgångspunkten fyra 10 eller 15 gradiga utfartsspår som antingen leder till fortsatta kurvor för en lokal med sex sju meters bredd, eller övergå I S-kurvor för att fortsätta I modulens längdriktning.
Övergångskorsningen är helt fel tänkt, den skall bestå av ett minst tre meter långt, helst längre, i tre separata isolerade avsnitt, alltid strömlösa. Ett lok som av misstag kör för långt hamnar på det första strömlösa avsnittet och gör ingen skada ens om det är kopplat till vagnar med belysning eller annan strömupptagning. Ev. rangering får ske för hand eller med batteridrivet radiostyrt växellok. Under denna långa sträcka har man största chansen att upptäcka vagnar som inte kan överföras innan de orsakar kortslutning.
Rangerbangården hör inte hit överhuvudtaget, det var överföring av 2r vagnar till 3r, och för det behövs ingen rangering.
Ändamålet med modulen var att främja samkörning och ihopbyggnad av 2r och 3r-banor på gemensamma körningar.
Då föreslår jag sex meter modul I fyra sektioner, 70 cm breda. Samtliga fyra infarter ska som Pelle Rydell föreslår, bestå av dubbelspår (för framtiden).
Inne på linjeplatsen utökas respektive 2r och 3r med ett genomgångsspår mot varandra.
Mellan dessa läggs det isolerade spåret med en y-växel I var ände, som ansluts till både 2r och 3r-spåren. På detta sätt kan vagnar överföras åt valfritt hall.
Alla växlar handmanövrerade men med reläfunktion för strömförsörjningen gör att vem som helst kan klara av att hantera modulen intuitivt.
Till den dagen kommer då alla in- och utfarter är anslutna med dubbelspår kommer det att finnas minst ett uppställningsspår för ett växellok, och överföringsspåret är ett uppställningsspår för vagnar till dess ett lok kan hämta dem. Rangerbangården byggs på ett mer naturtroget sätt och placeras någonstans på 3r-linjen där den verkligen behövs.
Utfarterna I båda systemen sker via 28cm eller 33,2cm moduler och/eller de gemensamma passbitarna med några få graders vinkel till dess normalmoduler kan anslutas.

Min erfarenhet av överföring mellan 2r och 3r anläggningar sträcker sig 25 år tillbaka då jag provade mig fram till det säkraste och mest lätthanterliga sättet för gemene man. Jag hade många oerfarna besökare som klarade jobbet med glans.
Jag har inte för avsikt att debattera detta, utan delger er bara min åsikt.
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Rangerbangård för att kombinera 3R och 2R trafik

Inlägg av jhjelm »

Hej, Jag håller med Holmer att den är svår att placera för en banplanerare. Finns det inga bra exempel från verkligheten där man behöver byta lok?

Ska man ha en rangerbangård för att sortera vagnar skulle jag rekommendera att man kopplar den till en befintlig station.

Med vänlig hälsning, Jonas

Med vänlig hälsning, Jonas
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"