Rangerbangård för att kombinera 3R och 2R trafik

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Rangerbangård för att kombinera 3R och 2R trafik

Inlägg av LLJ »

Paddborg i Danmark sker ibland lokbyten.

Se även denna video från Bad Bentheim där man byter spänning i kontaktledningen

/Lars
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Rangerbangård för att kombinera 3R och 2R trafik

Inlägg av StefanFjällemark »

Även jag håller med Holmer, utom möjligen på en punkt: jag gillar inte tanken med strömlösa spår och att putta vagnar för hand. Alla spår skall kunna trafikeras med lok, bättre då att kunna ställa om mellanliggande spår mellan 2R, 3R (och eventuellt strömlöst). Gör man dessutom denna matning omställbar för halva spåren var för sig, kan man använda ett 2R-lok i ena änden av tågsättet och ett 3R-lok i andra.

Tompas förslag verkar dessutom använda växlar med små radier vilket gör lösningen än mer olämplig. Genomgående tågspår bör helt klart ha slankast möjliga växlar och i övrigt inga kurvradier under 2 meter.

Vi har ett fungerande exempel i Thomas Fredmans Vagnsärad. Denna station har genomgående 2R dubbelspår på ena sidan, och genomgående 3R enkelspår på den andra. Däremellan ett antal valbara 2/3R spår för att kunna överföra vagnar. Stationen har även kapacitet för att ställa upp både 2R och 3R lok, vilket är naturligt då lokbyte alltid sker vid övergång. Vagnsärad har varit med på flera träffar och fungerat bra i trafikspel.

En generell önskan från mig som banplanerare är att undvika att bygga moduler med för många funktioner inbyggda. En station bör bestå av några mötesspår, kanske några lastspår. Större funktioner som rangerbangårdar, lokstall, kombiterminaler, industriområden etc bör byggas som separata moduler som kan placeras var som helst i banan och inte måste sitta ihop med stationsmodulen på ett speciellt sätt.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Rangerbangård för att kombinera 3R och 2R trafik

Inlägg av Tompa »

Tack för alla förslag och synpunkter. Som trådskapare väljer jag att bortse från det som beskrivs hur rena övergångsmoduler mellan 2R och 3R skall vara utförd då denna tråd handlar om rangerbangård.
En fråga som jag upplever hänger i luften och som jag gärna vill ha svar på är om Modulsverige vill eller vill inte ha rangerbangårdsmoduler ?
Jo Stefan nämner det i förbigående i sitt sista stycke om generella önskningar, att det skulle kunna finnas.
Men jag läser ändå mellan raderna att det inte är önskvärt eller dåligt eller bara krångligt med en rangerbangård.
Så svara gärna på en rak fråga, Är det så att rangerbangårdar inte passar in i våra trafikspel?
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Rangerbangård för att kombinera 3R och 2R trafik

Inlägg av LLJ »

Jag ser gärna att det finns moduler som är rangerbangårdar då jag gillar att rangera. De skulle även fylla en viktig funktion då många stationer är för små för att klara ordentlig rangering, särskilt i kombination med persontrafik.

Håller med Stefan att det är enklare att planera banorna om man inte bygger ihop många funktioner i gigantiska moduler utan delar upp funktionerna och använder olika moduler att bygga upp helheten.
Mycket lättare att anpassa till olika lokaler och variationen kan göras mycket större. Men det hindrar inte att det finns rangerbangårdsmoduler. De brukar kunna bli rätt stora när man börjar rita på dem.
Har skissat på flera själv.

/Lars
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Rangerbangård för att kombinera 3R och 2R trafik

Inlägg av StaffanWiman »

Det är väl klart att rangerbangårdar kan vara en bra idé men att dela upp dem i en 2R- och en 3R-del verkar meningslöst. Alla vagnar kan ju rangeras tillsammans med samma växellok.

Staffan
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Rangerbangård för att kombinera 3R och 2R trafik

Inlägg av AlexanderEhn »

Jodå, jag tycker rangerbangårad behövs! Både till trafikspel och vid frikörning. De moduler i H0 som jag känner till med ordentliga rangerbangårdar är Charlottendal, Vagnsta och i viss mån Nättelund (knöligt utdrag). Men samtliga dessa hänger ju ihop med stora stationer, som Stefan skriver. Annars har vi magasin som får användas för rangering och det blir sällan så mycket växelloksrangering i ett magasin, utan mer handrangering.

Ju mer flexibla moduler vi har i modulsverige, desto mer variation kan vi ha i våra banor. Och det vore ju bra om inte någon av ovanstående station måste vara med för att kunna ha en bana med vettig rangering.


Tompa skrev: 2019-05-06, 18:46 ... Som trådskapare väljer jag att bortse från det som beskrivs hur rena övergångsmoduler mellan 2R och 3R skall vara utförd då denna tråd handlar om rangerbangård.
Sen missförstod jag i så fall intentionen med tråden gravt. Både trådnamn, skisser och introduktion indikerade att det just vara en rangerbandgård för att kunna flytta vagnar mellan 2R och 3R som var idén. :)
Är tanken att bangården alltså ska kunna användas som ren 3R eller ren 2R också, och inte bara både ock?
Senast redigerad av 1 AlexanderEhn, redigerad totalt 2019 gånger.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Rangerbangård för att kombinera 3R och 2R trafik

Inlägg av Tompa »

AlexanderEhn skrev: 2019-05-07, 14:40 ...Är tanken att bangården alltså ska kunna användas som ren 3R eller ren 2R också, och inte bara både ock?
Yes Alexander, du har fattat! Lite var man väljer lägga snittet mellan de interna sektionerna, tex så att bara växlingsvallen med krysset är den gemensamma så kan man på en 3R körning ta med sig mitten delen och den nedre delen eller en 2R-körning tar man mittendelen och den övre delen. El och styrning är tänkt vara delad så att det skall fungera så.
AlexanderEhn skrev: 2019-05-07, 14:40 ...Sen missförstod jag i så fall intentionen med tråden gravt...
Ah.. bra påpekande, det kan ju fler gjort eller gör...
AlexanderEhn skrev: 2019-05-07, 14:40 ...De moduler i H0 som jag känner till med ordentliga rangerbangårdar är Charlottendal, Vagnsta och i viss mån Nättelund (knöligt utdrag). Men samtliga dessa hänger ju ihop med stora stationer, som Stefan skriver. ...
Ja, tanken med denna lösa rangerbangård är att den skulle kunna serva vilken stations som hellst beroende var i banplanen den servar spelet bäst. Vi har ju flera stationer som är "lite små" och kanske får vi inte med någon av de stora stationerna och då skulle man kunna ta med denna rangerbangård.
Att linjen passerar genom modulen är inget måste men vi som skissade på detta ville att den skulle fungera till stationer utan särskilt/3dje utgående spår. Därav min fråga om VUT alt. Tåg att köra till en linjeplats. Rangerbangården som visas har bara ett gemensam spår som fungerar som I/U grupp. Det skulle man vilja öka till 2 spår
StaffanWiman skrev: 2019-05-06, 20:15 ... men att dela upp dem i en 2R- och en 3R-del verkar meningslöst. Alla vagnar kan ju rangeras tillsammans med samma växellok.
Också en mycket bra synpunkt.

I att kombinera 2R och 3R som visas var tanken att rangermöjligheten skala upp när både 2R + 3R kör ihop och då är behovet stor men kör man bara ena systemet så kan man klara sig med mindre. Presis som LLJ säger så kan sånna här moduler lätt bli mycket stora om man vill ha med allt och plusmenyn.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Rangerbangård för att kombinera 3R och 2R trafik

Inlägg av ErikKuiper »

Jag håller också i grund med Holmer.

Ett annat markant problem med förslaget är att de som rangerar inte kommer åt rangerbangården då det kommer att finnas en linje i vägen.

Jag skulle föreslå en design med en genomgående linje för det ena systemet och en ändstation för det andra systemet. Det finns en överlämningsbangård mellan H0 och H0e som heter Lanken. I den går det att hitta en massa inspiration. Ni kan hitta dess banplan här från en träff 2007.
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Rangerbangård för att kombinera 3R och 2R trafik

Inlägg av Henrik Maude »

Jag har tittat lite på den föreslagna spårplanen och tycker spontant att mötesspår, rangerspår och utdragsspår är alldeles för korta såtillvida att modulerna inte ska finnas på en bibana. Som jag ser det bör mötesspår, rangerspår och utdragsspår vara minst 4m så att modulen ska få ett så brett användningsområde som möjligt. VI har ju flertalet modulrallare som är intresserade av moderna tåg och då behövs betydligt längre spår. Detta skulle dock göra modulen väldigt lång och svår att placera in i en ban-plan. Därför bör det centrala i detta projekt vara att möjliggöra förflyttning av vagnar mellan 2R och 3R så får rangerings-delarna av skissen produceras inom andra projekt enligt Holmer och Fjällemarks rekommendationer. Som även har nämnts av andra bör växelvalet absolut vara de slankaste växlarna som finns att tillgå för att möjliggöra trafikering med mesta möjliga loktyper.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Rangerbangård för att kombinera 3R och 2R trafik

Inlägg av ErikKuiper »

Hm. Råkade missa sida två i diskussionen då jag skev mitt svar.

Rangerbangårdar är bra att ha, och har man redan tillräckligt med stora stationer med tillräcklig kapacitet fungerar de bra som magasin vilka nästan alltid behövs. Jag håller också med Lars, Staffan och Alexander om att man inte bör blanda ihop 2R/3R övergång och rangerbangård.

Som Lars och Henrik skriver så blir en rangerbangård lång. Jag skulle räkna med minst 2 x tåglängd + 2 meter, dvs 6 meter om man vill kunna hantera 2 meter långa tåg. Lägg till ytterligare minst en meter om man vill ha en dubbelspårig linje.

En rangerbangård bör också designas så att lokförarna står på ena sidan modulen och växlingspersonalen på andra sidan. Då är man inte i vägen för varandra.

En önskelista vad gäller funktioner.
  • Minst 2 ankomst/avgångsspår, helst minst 3.
  • Plats att ställa undan linjelok då växlingspersonalen hämtar och lämnar vagnar till ett tåg.
  • Minst 3 sorteringsspår, helst minst 5.
  • Tåg ska kunna anlända och avgå utan att det påverkar sorteringen.
Lyxfunktioner.
  • Sortering ska kunna ske oberoende av två växlingslok.
  • Fullängds utdragsspår i båda riktningar.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"