Sida 2 av 3

Re: Trafikspelstrend

Postat: 2018-12-09, 00:15
av daniel
AlexanderEhn skrev: 2018-12-08, 21:50 Jag håller med om att valmöjligheterna när det gäller publikkörningar är rätt begränsade. ”Välja & vraka” som Daniel skriver stämmer inte på det området.
De som arrangerar träffar bestämmer hur deras träff ska vara. Är det bara trafikspelsnördar som arrangerar träffar så blir det enbart trafikspelsträffar. ModulSyds styrelse/ledningsgrupp har ända sedan starten 2007 haft önskan att fler arrangerar träffar och då har också fler möjlighet att bestämma inriktningen på träffen.
AlexanderEhn skrev: 2018-12-08, 21:50 Nu har ju DT19 ingen publik av rimliga och förklarliga skäl.
Men vi kanske skulle redan nu skulle spåna på lokal för DT20 som klarar storbana och publik & mässa. Som vi har råd med. Är den ekvationen omöjlig är det ju tyvärr så.
Jag är inte helt säker på att det är rätt väg att gå. DreamTrack är idag en väldigt stor träff att arrangera och det är en massa jobb. Jag har full förståelse för att det finns önskemål att "allt" ska finnas på DreamTrack, publik, marknad och trafikspel, men det gör också att det blir en massa arbete att få allt att gå ihop. DT-19, som blir utan publik, utan marknad och där boende och mat hanteras av vår hyresvärd kommer innebära en stor lättnad för oss arrangörer. De två senaste åren har jag knappt hunnit se banorna på DreamTrack då det har varit bokstavligen fullt upp från 8 på morgonen till 24 på kvällen. Anders Östlund, Per Johansson och Jonas Hjelm som har varit ansvariga för DreamTrack före mig har samma erfarenheter.

Jag tror man behöver släppa idén om att "alla ska vara med på allt" och istället inse att vi är så många modulrallare att vi har råd att arrangera träffar för mer specifika intresseområden. Och där de som är intresserade av lite av varje kan åka på olika träffar. Jag tror att modulsverige mår bra av det.

Re: Trafikspelstrend

Postat: 2018-12-09, 01:13
av AlexanderEhn
daniel skrev: 2018-12-09, 00:15
AlexanderEhn skrev: 2018-12-08, 21:50 Nu har ju DT19 ingen publik av rimliga och förklarliga skäl.
Men vi kanske skulle redan nu skulle spåna på lokal för DT20 som klarar storbana och publik & mässa. Som vi har råd med. Är den ekvationen omöjlig är det ju tyvärr så.
Jag är inte helt säker på att det är rätt väg att gå. DreamTrack är idag en väldigt stor träff att arrangera och det är en massa jobb. Jag har full förståelse för att det finns önskemål att "allt" ska finnas på DreamTrack, publik, marknad och trafikspel, men det gör också att det blir en massa arbete att få allt att gå ihop. DT-19, som blir utan publik, utan marknad och där boende och mat hanteras av vår hyresvärd kommer innebära en stor lättnad för oss arrangörer. De två senaste åren har jag knappt hunnit se banorna på DreamTrack då det har varit bokstavligen fullt upp från 8 på morgonen till 24 på kvällen. Anders Östlund, Per Johansson och Jonas Hjelm som har varit ansvariga för DreamTrack före mig har samma erfarenheter.

Jag tror man behöver släppa idén om att "alla ska vara med på allt" och istället inse att vi är så många modulrallare att vi har råd att arrangera träffar för mer specifika intresseområden. Och där de som är intresserade av lite av varje kan åka på olika träffar. Jag tror att modulsverige mår bra av det.
Självklart! Och det jag tänkte men inte skrev, är att om det är ett sådant DT vi i Modulsyd vill arrangera, ett passaralla-arrangemang, måste fler engagera sig som arrangörer. Det är inte rimligt att styrelsen i ett sådant fall i stort sett ska vara arrangörsgruppen. Stadgeändringen på årsmötet öppnar ju upp för det.

Jag tror dock, i motsats, att modulsverige skulle frodas mer om det finns åtminstone ett arrangemang där ”alla” intressen kan bli tillgodosedda, som motvikt till alla mer specialiserade träffar som hänvisas till. Att få det att funka bygger på kompromissvilja hos deltagarna och medveten styrning av förväntningarna på arrangemanget, från alla intressenter.

Re: Trafikspelstrend

Postat: 2018-12-09, 09:52
av Johnny
Tiden före arrangemang som "passar alla" torde vara förbi vid det här laget.

För intresserade av publikt så är det ju snart dags för körningen på Arbetslivsmuséet i Norrköping. (25 - 27 januari). Det är en 3R-träff, men 2R-rallare brukar vara välkomna att deltaga.
Vanligen ett mycket trevligt arrangemang.

Re: Trafikspelstrend

Postat: 2018-12-09, 10:51
av UBJ
Det är många i MMM som vill ha visningskörningar men det är svårt att hitta lokaler. Sedan är det så att det nu finns tre olika modulföreningar i Stockholm som konkurrerar om det utrymme som finns. På mässan fick USMS det stora utrymmet den här gången. SSM ska köra på Skansen. Tekniska museet har inte längre någon lämplig lokal, tror jag?
Kanske borde vi anpassa våra körningar efter hur verkligheten ser ut och göra fler men mindre publika körningar?
Banan på mässan var ju lite mindre men räckte ändå till för att köra på och den gick ju snabbare att bygga än en större.
En bana i den storleken är lättare att hitta plats för.
Sedan är det så att det är några få personer i MMM som alltid fixar alla körningar, jag tror att det vore bra om fler engagerade sig i att fixa lokaler, hålla i planering osv.

Mvh UB

Re: Trafikspelstrend

Postat: 2018-12-09, 10:59
av GustavLundström
Jo, det här har ju diskuterats en del och jag har också haft känslan av att publika körningar minskar. Oavsett hur stor energi och kraft hobbyutövarna har att ordna träffar så blir sådana evenemang gärna interna helt enkelt för att det blir så mycket enklare och billigare.

I modulrallandet natur ligger förvisso ett slags "missionsuppdrag", men om vi vill ha publika mässor etc på de stora orterna som drar mycket folk, då måste vi låta de kommersiella aktörerna: mj-handlarna ta täten. Och omvänt: vi ideella krafter måste ställa upp när vi får möjlighet att hjälpa till att marknadsföra hobbyn.

För oss som mest gillar publika utställningar gäller nog att vi håller god kontakt med muséer, institutioner etc som har intresse av järnväg och teknikhistoria. Ett helgevent med en modulbana är ju en garanterad publikmagnet!

Re: Trafikspelstrend

Postat: 2018-12-09, 11:34
av daniel
Fundera också på om det finns andra aktörer som kan tänkas vara intresserade. T ex andra typer av mässor som vill ha draghjälp. Politiska partier? Företag som har konferenser? Självklart lär inte en vänsterpartistisk modulrallare vara så sugen på att delta på ett event med Moderaterna, men tänker man utanför boxen finns det kanske fler alternativ.

Re: Trafikspelstrend

Postat: 2018-12-09, 12:11
av StaffanWiman
De här stora träffar med trafikspel är nog väldigt arbetskrävande att ordna, men hur är det med mindre träffar exempelvis på ett museum? Jag har varit med på en träff på Munktellmuseet i Eskilstuna och en på (glömt namn) i Trollhättan. På en av träffarna tror jag att banan i stort sett byggdes spontant på plats utan exakt ritning. Jag kan ha fel men det var mitt intryck. Det fungerade i alla fall och både vi och publiken var nöjda.
Går det med andra ord att ordna enklare träffar med mycket mindre ansträngning? Om deltagarna ordnar med mat och logi själva mm...
Staffan

Re: Trafikspelstrend

Postat: 2018-12-09, 12:44
av StefanFjällemark
För att visa på det breda utbudet ger jag exempel på de aktiviteter jag kommer att delta på under den närmaste tiden:
  • Trafikspel: Första helgen i januari anordnar Värnamo Modelljärnvägsförening FREMO H0-RE träff.
  • Trafikspel och publik: Andra helgen i januari anordnar SSM träff i Furudal (Dalarna). SSM är ju inriktat på publika visningar.
  • Publik: Sista helgen i januari anordnas publik 3R-körning i Arbetets museum i Norrköping.
  • Fri körning: I mitten av februari anordnar Värmlandståg träff i Kil.
  • Trafikspel och fri körning: DreamTrack 2918 i mitten av mars.
  • Trafikspel: Sista helgen i mars FREMO H0-träff i Arendal, Norge.
Som ni ser ett rätt blandat utbud av publika körningar, trafikspel och fri körning. Något för alla smaker och ett fantastiskt utbud, oräknat andra träffar som jag inte nämnt, modulkörningar på mässor, och "fasta" modulbanor man kan besöka lite när man vill.

Re: Trafikspelstrend

Postat: 2018-12-09, 13:27
av daniel
StaffanWiman skrev: 2018-12-09, 12:11 Går det med andra ord att ordna enklare träffar med mycket mindre ansträngning? Om deltagarna ordnar med mat och logi själva mm...
Ja. Om någon annan står för lokal så vi inte behöver tänka på kostnad, m.m, och man inte ordnar mat och boende så går det att anordna en träff enkelt. Men jag vill varmt rekommendera att man mäter upp lokalen i förväg och har en banritning. Det är mycket enklare att korrigera banan när man sitter hemma framför datorn än när man står på träffen. Och det kan visa sig att man behöver den där specifika modulen som Kalle har, kurva 15 grader, för att få en bra bana. Undantaget är om man har få moduler i en stor lokal.

Re: Trafikspelstrend

Postat: 2018-12-09, 19:48
av hakang
UBJ skrev: 2018-12-09, 10:51På mässan fick USMS det stora utrymmet den här gången. SSM ska köra på Skansen. Tekniska museet har inte längre någon lämplig lokal, tror jag?
Vi i MMM har ju varit lätt bortskämda med lokaler för stora publikkörningar genom åren, Järnvägsmuseum, Tekniska museet är två exempel som fallit bort av olika anledningar. Spårvägsmuseet är ett alternativ men de har ju stängt för flytt under ett par år. Några ytterligare alternativ vore väldigt bra att få tips om, finns det bara en lokal tillgänglig (helst utan kostnad) kan resten lösas.

Så tips om lokaler vore fint.

/H