Växlar med större radier?

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Växlar med större radier?

Inlägg av LLJ »

Är det enbart Tillig som har växlar med radier > 2 m i sitt standardsortiment?
Eller finns det även andra tillverkare? Det är färdigbyggda växlar och inte byggsatser jag söker.

/Lars
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Växlar med större radier?

Inlägg av JanFrelin »

Weinert har också en nr 9, samt en något kortare växel.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Växlar med större radier?

Inlägg av Henrik Maude »

Tillig verkar även ha en y-växel med 2.7m radie.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Växlar med större radier?

Inlägg av StaffanWiman »

Rocos 42448 och 42449 har nästan 2 m radie (1946 mm). Jag har för mig att man av någon anledning avråds från dem. Skulle vilja veta varför. Hos mig fungerar de i alla fall utmärkt.

Staffan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Växlar med större radier?

Inlägg av LLJ »

StaffanWiman skrev: 2018-10-29, 17:57 Rocos 42448 och 42449 har nästan 2 m radie (1946 mm). Jag har för mig att man av någon anledning avråds från dem. Skulle vilja veta varför. Hos mig fungerar de i alla fall utmärkt.

Staffan
De artikelnumren kan inte stämma Staffan.

/Lars
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Växlar med större radier?

Inlägg av StaffanWiman »

Nej 42488 och 42489 ska det vara men de hade ändå varit rätt lätta att hitta i Rocos sortiment :-)
Men vad är det för fel på dem? För mig har de tre fördelar:
De är tillräckligt slanka för att inga vagnkombinationer eller koppelvarianter ska orsaka problem.
I sitt orginalutförande och utan tillagd växelomläggare är de uppkörbara och ligger sedan kvar i det uppkörda läget.
De kan om man vill enkelt ges strömförsörjning till hjärtstycket men fungerar bra även utan.

Staffan
Robban
Inlägg: 258
Blev medlem: 2014-01-18, 10:07

Re: Växlar med större radier?

Inlägg av Robban »

StaffanWiman skrev: 2018-10-30, 08:41 Men vad är det för fel på dem?
Staffan
De är säkert som alla Roco´s växlar usla/felkonstruerade för rp25 hjul (dippar ner i grodan).
MMM har kravet på att rp25 ska kunna användas, Fremo vet jag inte.
Det går att fixa men är en del jobb, att lägga en plåtbit i botten på grodan är inte rätt väg att gå för då funkar det dåligt med NEM-hjul.

Robban
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Växlar med större radier?

Inlägg av StaffanWiman »

Tack Robban, för upplysningen. Det var något jag undrat över.
Jag är kanske ovanligt okunnig, men vad exakt är rp25-hjul? Är det bara mindre flänsar än vanligt? Tror inte att jag har något med sådana utom eventuellt Brimalms D-lok som har rätt lätt att spåra ur...

Staffan
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Växlar med större radier?

Inlägg av JanFrelin »

RP25 är NMRA:s rekommendation för hjulprofil, finns i olika storlekar för olika skalor. Det stämmer att flänsen är signifikant lägre än motsvarande NEM-normer.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Växlar med större radier?

Inlägg av LLJ »

OT: RP25 har inte bara lägre fläns, den är rundare i formen och därmed mer förlåtande mot urspåring vid rälsändar med skarpa hörn på insidan av rälshuvudet.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"