Växlar med större radier?

Allmänt om H0
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 3786
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Växlar med större radier?

#1 Inlägg av LLJ » 2018-10-29, 10:11

Är det enbart Tillig som har växlar med radier > 2 m i sitt standardsortiment?
Eller finns det även andra tillverkare? Det är färdigbyggda växlar och inte byggsatser jag söker.

/Lars

Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 504
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Växlar med större radier?

#2 Inlägg av JanFrelin » 2018-10-29, 16:41

Weinert har också en nr 9, samt en något kortare växel.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan

Henrik Maude
Inlägg: 85
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Växlar med större radier?

#3 Inlägg av Henrik Maude » 2018-10-29, 17:03

Tillig verkar även ha en y-växel med 2.7m radie.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm

StaffanWiman
Inlägg: 696
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Växlar med större radier?

#4 Inlägg av StaffanWiman » 2018-10-29, 17:57

Rocos 42448 och 42449 har nästan 2 m radie (1946 mm). Jag har för mig att man av någon anledning avråds från dem. Skulle vilja veta varför. Hos mig fungerar de i alla fall utmärkt.

Staffan

Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 3786
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Växlar med större radier?

#5 Inlägg av LLJ » 2018-10-29, 23:30

StaffanWiman skrev:
2018-10-29, 17:57
Rocos 42448 och 42449 har nästan 2 m radie (1946 mm). Jag har för mig att man av någon anledning avråds från dem. Skulle vilja veta varför. Hos mig fungerar de i alla fall utmärkt.

Staffan
De artikelnumren kan inte stämma Staffan.

/Lars

StaffanWiman
Inlägg: 696
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Växlar med större radier?

#6 Inlägg av StaffanWiman » 2018-10-30, 08:41

Nej 42488 och 42489 ska det vara men de hade ändå varit rätt lätta att hitta i Rocos sortiment :-)
Men vad är det för fel på dem? För mig har de tre fördelar:
De är tillräckligt slanka för att inga vagnkombinationer eller koppelvarianter ska orsaka problem.
I sitt orginalutförande och utan tillagd växelomläggare är de uppkörbara och ligger sedan kvar i det uppkörda läget.
De kan om man vill enkelt ges strömförsörjning till hjärtstycket men fungerar bra även utan.

Staffan

Robban
Inlägg: 238
Blev medlem: 2014-01-18, 10:07

Re: Växlar med större radier?

#7 Inlägg av Robban » 2018-10-30, 23:34

StaffanWiman skrev:
2018-10-30, 08:41
Men vad är det för fel på dem?
Staffan
De är säkert som alla Roco´s växlar usla/felkonstruerade för rp25 hjul (dippar ner i grodan).
MMM har kravet på att rp25 ska kunna användas, Fremo vet jag inte.
Det går att fixa men är en del jobb, att lägga en plåtbit i botten på grodan är inte rätt väg att gå för då funkar det dåligt med NEM-hjul.

Robban

StaffanWiman
Inlägg: 696
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Växlar med större radier?

#8 Inlägg av StaffanWiman » 2018-10-31, 08:14

Tack Robban, för upplysningen. Det var något jag undrat över.
Jag är kanske ovanligt okunnig, men vad exakt är rp25-hjul? Är det bara mindre flänsar än vanligt? Tror inte att jag har något med sådana utom eventuellt Brimalms D-lok som har rätt lätt att spåra ur...

Staffan

Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 504
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Växlar med större radier?

#9 Inlägg av JanFrelin » 2018-10-31, 14:04

RP25 är NMRA:s rekommendation för hjulprofil, finns i olika storlekar för olika skalor. Det stämmer att flänsen är signifikant lägre än motsvarande NEM-normer.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan

Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 3786
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Växlar med större radier?

#10 Inlägg av LLJ » 2018-10-31, 14:22

OT: RP25 har inte bara lägre fläns, den är rundare i formen och därmed mer förlåtande mot urspåring vid rälsändar med skarpa hörn på insidan av rälshuvudet.

/Lars

Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster