Samma lok till persontåg och godståg

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Samma lok till persontåg och godståg

Inlägg av daniel »

StaffanWiman skrev: 2018-10-11, 07:35 Halv-hörande till ämnet:
Har men i verkligheten samma lok till person- och godståg? Nu och under tidigare epoker.
D-loken hade väl en godstågsväxel och en persontågsväxel, men var det bara att växla eller krävdes det verkstadsarbete för att byta?
Ångloken hade ju olika stora hjul beroende på om de skulle vara starka eller gå fort, men jag gissar att mindre banor använde samma lok. Persontågen var nog inte så snabba...
Och hur är det med moderna lok, är de specialiserade eller inte?

Staffan
T43 har använts för att dra persontåg på icke elektrifierade linjer.
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=216735
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KDAJ09338
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... DB12399_21

Ett fascinerande tåg:
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KBED00443

Vårt kanske vanligaste lok, Rc-loket, är ju allroundlok och har använts mycket omfattande under flera decennier till både persontåg och godståg.

När det gäller växling har jag svårt att se att man skulle bry sig om att ha olika lok för att växla persontåg och godståg.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Samma lok till persontåg och godståg

Inlägg av daniel »

Vissa Rc-lok är växlade för persontåg och vissa för godståg. Men det har förekommit mer än en gång att man har bytt lok. Även långsamma godstågslok har förekommit i persontåg pga haverier och annat.

Förr i tiden när SJ körde både persontåg och godståg var det inga större problem att ta "fel" lok om det behövdes, t ex pga lokbrist eller lokhaveri.
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Samma lok till persontåg och godståg

Inlägg av StaffanWiman »

Ok, ungefär som jag trodde. Men sker inte den mesta växlingen av persontåg utav tågets eget lok?

Wikipedia om T43: "Fram till i mitten på 1980-talet användes loken både för person- och godstrafik. Främst var det på Blekinge kustbana som T43 användes för att dra persontåg."

Staffan
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Samma lok till persontåg och godståg

Inlägg av daniel »

StaffanWiman skrev: 2018-10-11, 09:29 Ok, ungefär som jag trodde. Men sker inte den mesta växlingen av persontåg utav tågets eget lok?
Det beror ju helt på vad det är för växling som ska göras. Tidigare, när persontågen på stambanorna var lokdragna, gick det personvagnar Stockholm-Växjö. Om södergående Malmö-tåg kommer in på spår 3 på Alvesta och kopplar av sista vagnen till Växjö, och norrgående Växjö-tåg kommer från Göteborg in till Alvesta på spår 4, så är enklaste sättet att ta ett växellok som växlar personvagnen från spår 3 till spår 4.

För den som inte är insatt i spårsalladen på Alvesta är spår 2 och 3 genomgående dubbelspår och används i första hand för tågen Stockholm-Malmö. Spår 1 oftast för Växjö -> Göteborg och spår 4 oftast för Göteborg -> Växjö, med reservation för att det på senare tid har tillkommit nya relationer, t ex Växjö-Nässjö-Jönköping.
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Samma lok till persontåg och godståg

Inlägg av StaffanWiman »

Det blev jag medveten om när jag åkte nattåg från Kalmar till Stockholm för länge sedan. Tåget gjorde uppehåll i Alvesta och jag steg av för att se om det fanns någon öppen kiosk i stationsbyggnaden. Det fanns det inte och när jag återvände var tåget borta. Panik! Vad fan gör jag? Inte en människa att fråga. Allt mitt bagage fanns i tåget.
Då kom tåget tillbaka. Antingen hade det växlats på något sätt eller hade lokföraren gjort så bara för att skrämmas :-)
Såg dock aldrig vad det hade för koppel...

Staffan
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Samma lok till persontåg och godståg

Inlägg av JanFrelin »

StaffanWiman skrev: 2018-10-11, 07:35 Halv-hörande till ämnet:
Har men i verkligheten samma lok till person- och godståg? Nu och under tidigare epoker.
D-loken hade väl en godstågsväxel och en persontågsväxel, men var det bara att växla eller krävdes det verkstadsarbete för att byta?
Ångloken hade ju olika stora hjul beroende på om de skulle vara starka eller gå fort, men jag gissar att mindre banor använde samma lok. Persontågen var nog inte så snabba...
Och hur är det med moderna lok, är de specialiserade eller inte?

Staffan
D-loken krävde verkstadsarbete för att byta växel mellan Ds och Dg, men när de byggts om till Du användes de till bägge tågslagen. Dessutom behövdes "persontågsutväxlade" lok när godsexpresståg infördes någon gång på femtiotalet.
http://www.svenskmjwiki.se/SJ_ellok_litt_D

Da var universallok från början.
http://www.svenskmjwiki.se/SJ_ellok_litt_Da

Rc kräver också verkstadsarbete för byte av växel, men Rc2, Rc4 och Rc5 har dragit många persontåg, inte minst för att många personvagnar aldrig matchat "snabblokens" prestanda.
http://www.svenskmjwiki.se/SJ_ellok_litt_Rc
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
ArneL
Inlägg: 127
Blev medlem: 2014-01-20, 12:12

Re: Samma lok till persontåg och godståg

Inlägg av ArneL »

Även Ma användes av SJ för såväl godståg som snälltåg, framförallt norr om Stockholm.

Lok i H-familjen användes också flitigt för alla slags tåg.
-----------------
/Arne Larsson
Användarvisningsbild
ArneL
Inlägg: 127
Blev medlem: 2014-01-20, 12:12

Re: Samma lok till persontåg och godståg

Inlägg av ArneL »

Beträffande ånglok var ju B-loken riktiga allroundmaskiner. Även SWB hade stora tenderlok för blandad tjänst (minns inte litteran nu).
Tillägg: SWB-loken jag tänkte på hade littera M3. När SJ tog över dem fick de littera E6. De byggdes för tunga godståg, men kom att användas också i person- och snälltåg.
-----------------
/Arne Larsson
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"