T43 har använts för att dra persontåg på icke elektrifierade linjer.StaffanWiman skrev: ↑2018-10-11, 07:35 Halv-hörande till ämnet:
Har men i verkligheten samma lok till person- och godståg? Nu och under tidigare epoker.
D-loken hade väl en godstågsväxel och en persontågsväxel, men var det bara att växla eller krävdes det verkstadsarbete för att byta?
Ångloken hade ju olika stora hjul beroende på om de skulle vara starka eller gå fort, men jag gissar att mindre banor använde samma lok. Persontågen var nog inte så snabba...
Och hur är det med moderna lok, är de specialiserade eller inte?
Staffan
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=216735
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KDAJ09338
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... DB12399_21
Ett fascinerande tåg:
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KBED00443
Vårt kanske vanligaste lok, Rc-loket, är ju allroundlok och har använts mycket omfattande under flera decennier till både persontåg och godståg.
När det gäller växling har jag svårt att se att man skulle bry sig om att ha olika lok för att växla persontåg och godståg.