Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Allmänt om H0
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1346
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

#61 Inlägg av Eke » 2018-10-11, 00:33

Staffan, jag håller med dig. Jag tycker att det är ett problem med koppel till personvagnar, det enda som funkar bra tycker jag är Roco universal.

6511 ÄR ett problem på personvagnar
Personvagnar har oftast mycket svagare returkraft i kulisstyrningen än godsvagnar vilket gör att kopplen lätt dras ut i sidoläge när tåget blir lite tyngre om det inte är ett stelt kortkoppel med stor urspårningsrisk som resultat.
Och med låsta kulisser på långa personvagnar så spårar dom ur i S-kurvor om det inte är extremt stora radier, och det har vi inte.
Det hjälper inte heller att säga att man får ha vilka koppel man vill i tågstammar på det sätt som verkar vara vanligt i Fremo nere på kontinenten där jag nästan aldrig sett persontåg med genomgående 6511-koppel utan i stort sett bara med olika typer av kortkoppel, dessa tågstammar växlas dock normalt inte vad jag sett och då funkar det ju.
Men..., vi har nästan alltid växling i våra persontåg nuförtiden på träffarna, sovvagnar har vi växlat i flera år nu och även resgodsvagnar. På den kommande träffen i Upphärad planeras det också att en restaurangvagn ska växlas mellan olika tåg!
Detta är en mycket trevlig utveckling som gör persontågskörandet intressantare men som också ställer nya krav på koppel för persontågen, tåg som ska växlas behöver ha ett konsekvent koppelval som fungerar!
Det enda koppel som funkar bra på personvagnar och som dessutom på något vis kan fungera tillsammans med övriga bygelkoppel ÄR Roco universal, det finns inget annat möjligt alternativ!
Funktionen Roco universal mot Roco universal är klanderfri, det fungerar väl så bra och är lika lättkopplat som 6511. Avkoppling funkar lika bra om man INTE har grillpinne, vilken ändå torde vara svår att använda när det är bälgar mellan vagnarna.
Problemet uppstår när personvagnarna ska växlas av lok som har det vanliga standardkopplet, då oftast 6511 för det kan då glida ut i sidled och tappa taget i kurvorna, jag har själv upplevt det ett flertal gånger och det är lite olika mycket beroende på vilket bygelkoppel som det kopplas mot, sämst är ju naturligtvis koppelkrok och då i synnerhet Märklins platta krok i stansad plåt!

Hur löser vi då problemet?
Jag föreslår att vi ska ha Roco universal som standardkoppel på personvagnar så att vi kan växla om i persontågen på samma sätt som vi gör med godsvagnar, det blir roligare och höjer "lekvärdet" på persontågsuppdragen högst betydligt och även är ett steg framåt rent estetiskt eftersom personvagnarna blir kortkopplade!
Vi måste sedan göra som Fremo normalt gör när man har ett problem, dvs. man löser det genom att utveckla hobbyn framåt.
Var hade Fremo varit idag om inte en massa människor hade utvecklat nya koncept och tekniska lösningar vartefter problem konstaterats?

Lösningen är att vi behöver hitta ett koppel för dom fordon som kommer i kontakt med både gods och personvagnar och som funkar mot båda koppeltyperna!
Jag har själv modifierat RTS-koppel (Märklins strömledande koppel) med bra resultat, det är dock lite pyssel och funkar inte direkt ur lådan.
En annan tanke jag har är om det inte bara är så enkelt att man kan limma på en liten bit svart plasticard på ena yttersidan av 6511-kopplet så att det inte kan glida iväg så långt i sidled när det kopplas mot Roco universal och då inte heller kan halka ur i sidled. Skulle inte det kunna vara en idé att testa? Det behövs ju mest på växelloken och på dom allroundlok som används för bägge trafikslagen, alla andra fordon kan ha sina vanliga koppel typ 6511 eller Roco universal.

Och så slänger vi grillpinnarna eller kanske bara kompletterar med en avkopplare av typ spade att ha i fickan!

Jag har också ett relaterat tips till er som upplever att vissa koppel kopplar lätt men är svåra att koppla av!
Kolla så att inte den attrapp av en skalakrok som brukar sitta på buffertbalken är i vägen! Flera koppeltyper lider av dessa, bl.a. Märklin kortkoppel, Roco universal och några vanliga bygelkoppel jag träffat på. Ta bort den kroken och bums funkar kopplen betydligt bättre!
Jag tror att dessa krokar gett vissa koppel oförtjänt dåligt rykte om att vara svåra att koppla isär!
Några vagnar som lider av för stora krokar är till exempel Heljans 30-talare och NMJ:s godsvagnar, och det finns många fler!


Mvh. Eke

StaffanWiman
Inlägg: 696
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

#62 Inlägg av StaffanWiman » 2018-10-11, 07:35

Halv-hörande till ämnet:
Har men i verkligheten samma lok till person- och godståg? Nu och under tidigare epoker.
D-loken hade väl en godstågsväxel och en persontågsväxel, men var det bara att växla eller krävdes det verkstadsarbete för att byta?
Ångloken hade ju olika stora hjul beroende på om de skulle vara starka eller gå fort, men jag gissar att mindre banor använde samma lok. Persontågen var nog inte så snabba...
Och hur är det med moderna lok, är de specialiserade eller inte?

Staffan

Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 3782
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

#63 Inlägg av LLJ » 2018-10-11, 08:38

@Staffan: starta en ny tråd om lokfrågan, för den är intressant och nog många som inte vet hur det är.

När det gäller avkopplare, vad är det egentligen som säger att "grillpinne" skall användas?
Med "spade" så är det lika enkelt eller enklare att koppla isär de flesta typer av koppel t.ex. 6511, Roco Universal och Märklin kortkoppel.

/Lars

Qrt
Inlägg: 475
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

#64 Inlägg av Qrt » 2018-10-12, 15:24

Fick syn på tråden idag och har nu "läst" igenom alla 7 sidorna.
En överraskande sansad och givande diskussion. Mycket har blivit klarlagt.
Så länge det handlar om trafik ovan jord på modulträffar tänker jag inte tillägga något.
Därmed inte sagt att jag är utan egna preferenser, åsikter och förhållningssätt till koppelsalladen.

Ett särskilt tack till Erik Kuiper och hans precisa beskrivning av varför koppel från olika leverantörer uppför sig illa.
Med åren har jag samlat på mig ett antal olika fotoburkar, var och en innehållande koppel från en viss tillverkare under en viss tidsperiod.

Jag vill bara berätta att
jag ser en tydlig skillnad mellan modellrallare vilka ser modifieringar av och filande på kopplen som ett enkelt nöje och en utmaning
och
andra som vill att det ska fungera från början utan att man behöver betala extra för att byta koppel.

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok

Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst