Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av hakang »

Diskussionen om koppel tycker jag är ett klockrent exempel på hur det bästa blir det godas fiende...

Jag skulle inte byta koppel på någonting där det redan sitter ett koppel som funkar ok.

/H
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av LLJ »

Och man behöver inte byta koppel på alla sina fordon. Utan väljer ut ett antal fordon som man har med till trafikspel, ofta räcker det med 5-10 godsvagnar. (slipper dessutom att göra så många vagnskort ;) )
Och dessa byter man koppel på om de krånglar.

Övriga fordon kan man ha valfria koppel för de använder du bara när du kör fri körning med dina egna fordon.

/Lars
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av fs_toni »

LLJ skrev: 2018-09-27, 11:36 Roco:s flärp är som redan sagts en fjädrande sak som spänner ner bygeln och gör kopplet svårkopplat. Finns inte på Roco Universal utan enbart på rena bygelkoppel.
Jag kollade två olika av min Roco-vagnar och jag ser verkligen ingen flärp eller fjäder som spänner ner bygeln.
Tvärtom, när jag vänder vagnarna upp-och-ned så åker bygeln upp av sin egen tyngd. Så någon "fjädrande sak som spänner ner bygeln och gör kopplet svårkopplat" kan jag inte se...
Kan du förklara?
IMG_1070.PNG
IMG_1070.PNG (1.25 MiB) Visad 3735 gånger
IMG_1071.PNG
IMG_1071.PNG (1.26 MiB) Visad 3735 gånger
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av daniel »

fs_toni: Jag kör amerikansk N-skala och har inte varit på H0-sidan på flera år, så jag har dålig koll.

Men jag vet av egen erfarenhet att Märklins kortkoppel har svårt att koppla ihop även "Märklin kortkoppel" <-> "Märklin kortkoppel", alltså även om båda vagnarna är original Märklin. Eke visade mig att man enkelt kan fixa till Märklin-kopplet genom att fila till lite på kopplet och med den lilla justeringen kopplar det mycket bättre. Däremot är Märklin-kopplet svårt att koppla isär fortfarande.

Ovanstående är inte svar på din fråga, men det anknyter till det Anders Ö (kasoe) skrev tidigare i tråden. Det handlar troligen om små, knappt synliga skillnader, som gör att vissa koppel fungerar bättre. Små, mycket små, skillnader kan ha mycket stor betydelse. För att ta fallet ovan med Märklin-kopplen: Hade Eke visat mig två Märklin kortkoppel, ett "original" och ett "justerat", så hade jag nog inte sett skillnad på dem om jag inte visste om exakt vad som var skillnaden. Och ändå har det en mycket tydlig skillnad i hur väl vagnarna kopplar ihop före och efter justeringen.

En liten parallell är skråfilning av rälerna vid modulgaveln. Ett par lätta tag med en liten fil för att fila av hörnet på rälen och man har minskat urspårningsrisken med en 10-potens.

Att vi börjar ställa mer krav på lok, vagnar, koppel och moduler i ModulSyd beror på att vi vill ha roligt. Och urspårningar, koppel som är svåra att koppla eller koppla loss, tappade vagnar, lok som inte fungerar väl, m.m, är saker som är påfrestande. Och över tid har det visat sig att vissa saker har stor betydelse för att det ska funka bra. Det är inte alltid vi vet exakt varför något funkar bra eller mindre bra, men vi har lärt oss att vissa saker är viktiga.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av LLJ »

Tony, det bygelkoppel du visar på bilden har inte flärpen. Om flärpen finns, är den gjuten från "klumpen" under piggen och sticker fram mot "pinnen" som man lyfter med avkopplaren.
Det finns olika versioner av bygelkoppel från Roco, med och utan flärp. Dessutom Roco Universal som är ett bygelkoppel med kortkoppel funktion.

/Lars
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av ErikKuiper »

Bygelkoppel och trafikspel.

Ett bygelkoppel för trafikspel bör ha följande egenskaper.
  • Lätta att koppla ihop.
  • Lätta att koppla isär, även med en grillpinne.
  • Låg risk för oavsiktlig isärkoppling.
Att 6511 möter dessa krav kan vi nog enas om. Låt mig då gå över till koppel som är problematiska.

NMJ original
NMJ originalkoppel har en plastflärp som mekaniskt trycker ner bygeln för att minska risken för isärkoppling. Denna kraft gör att vagnar med dessa koppel inte kopplar ihop och isär så lätt. Om denna plastflärp klipps bort så fungerar NMJ koppel relativt OK i trafikspel (och nu är de inte original längre då de är modifierade).

Roco universal
Detta är inget äkta bygelkoppel då bygeln bara är halv. Kopplet har följande problem i trafikspel.
  • Ofrivillig isärkoppling i skarpa kurvor (1000 mm radie) mot bygelkoppel då den öppna delen av bygeln sitter på fel sida i förhållande till kurvan.
  • Går inte lätt att koppla isär om Roco universal kopplas mot Roco universal.
Märklin kortkoppel
Märklin kortkoppel har följande problem i trafikspel.
  • Frekvent ofrivillig isärkoppling mot många vanliga bygelkoppel.
  • Kan vara svårt att koppla ihop mot vanliga bygelkoppel då kortkopplets bygel ligger för lågt ner även då kopplet har korrekt höjd.
  • Går inte lätt att koppla isär om Märklin kortkoppel kopplas mot Märklin kortkoppel.
Annat
Som Lars skriver så är korrekt koppelhöjd viktig för att kopplen ska koppla lätt och att det ska vara lätt att koppla isär vagnarna. Tyvärr är de flesta kortkoppelkulisser ganska dåliga på att hålla samma höjd då de är belastade respektive obelastade.

Även om jag är en förespråkare för fixerade koppel så vet jag också begränsningarna för denna lösning. Vanliga tvåaxliga vagnar kräver minst 1000 mm radie med fixerade bygelkoppel och längre vagnar kräver större radier. Mina Lgjns-vagnar kräver 1500 mm radie. På långa boggievagnar kan man i praktiken glömma att fixera koppel för det kommer inte att fungera med de växlar som vi har på våra moduler. För en tid sedan var det en diskussion på FREMO-forumet om koppel på Eanos-vagnar. Rekommendationen var att modifiera kortkoppelkulissen så den hade ett mindre maxutslag än originaldesignen, men viss sidorörelse behövdes för att kunna gå genom de vanligt förekommande växlarna.

/Erik
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av fs_toni »

Jag tycker som sagt att de olika inläggen här bekräftar att det är i stort sett omöjligt för en vanlig dödlig som mig att förstå vad som är OK eller inte.

Det lättaste vore enligt mig att man endera ENBART tillät 6511, eller lämnade ALLT fritt så länge det funkar OK. Man kan i det sistnämnda fallet säga i tillägg att vagnar som i trafikspel uppvisar problem blir avplockade och ersatta samt bannlysta tills de är fixade.
Om jag ordnar någon ny träff framöver tror jag detta sistnämnda alternativ vore så jag skulle göra.

För övrigt har jag redan en handfull vagnar med bytt till 6511 som används som speciella ”trafikspelsvagnar”, fast det skulle ju vara kul att ibland få variera sig på trafikspelsträffarna - utan att behöva krångla med koppelbyte. Fickan känns ibland som den går sönder i sin tunna plast eller fjäderinfästnibg när man trycker och klämmer i plasten för att lyckas få in/ut ett koppel...
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av LLJ »

fs_toni skrev: 2018-09-27, 21:05 att vagnar som i trafikspel uppvisar problem blir avplockade och ersatta samt bannlysta tills de är fixade.
Bör gälla oavsett vilka koppel vagnen har.

/Lars
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av AlexanderEhn »

fs_toni skrev: 2018-09-27, 21:05 Det lättaste vore enligt mig att man endera ENBART tillät 6511...
Är det inte så det är i praktiken? Olika tydligt uttryckt kanske, från träff till träff.

Själv upplever jag 6511 som otroligt mycket lättare att hantera i trafikspel än något annat koppel, så för mig blir det självklart att bara bidra med vagnar i trafikspel som har 6511.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av StaffanWiman »

Och utseendet. Jag tycker att persontåg i prinicp alltid borde vara utrustade med kortkoppel.
Helst då Roco universal eftersom det är bäst kompatibelt med andra bygelkoppel.
Roco universal kan teoretiskt sett släppa i skarpa kurvor. jag har varit med om det EN gång.
Det kan vara lite svårare att koppla av än 6511 men man rangerar ju inte så mycket med passagerarvagnar att det har någon större betydelse.

Staffan (envis :-) )
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"