Kork till stationsmodul

Allmänt om H0
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Kork till stationsmodul

Inlägg av Per Widell »

Avser bygga en ”platt” stationsmodul och undrar vad för kork (med inköpsställe så hag faktiskt kan köpa det) rekommenderas?
Har för mig flera nämnt Biltema och deras här finns ju i 3mm i 500x1000 rulle vilket är ganska prisvärt.
Är detta rätt val eller vad rekommenderar ni?
Då jag verkligen behöver framförallt veta tjockleken för ett annat projekt så är tillgängligheten viktig.

Tacksam för era kloka synpunkter.
Användarvisningsbild
z750asn
Inlägg: 166
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29

Re: Kork till stationsmodul

Inlägg av z750asn »

Per Widell skrev: 2018-06-10, 21:21 Avser bygga en ”platt” stationsmodul och undrar vad för kork (med inköpsställe så hag faktiskt kan köpa det) rekommenderas?
Har för mig flera nämnt Biltema och deras här finns ju i 3mm i 500x1000 rulle vilket är ganska prisvärt.
Är detta rätt val eller vad rekommenderar ni?
Då jag verkligen behöver framförallt veta tjockleken för ett annat projekt så är tillgängligheten viktig.

Tacksam för era kloka synpunkter.
Jag har använt mig av detta från Pervald, 5 mm för H0.
http://www.pervald.se/kork/
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Kork till stationsmodul

Inlägg av Per Widell »

z750asn skrev: 2018-06-10, 22:10Jag har använt mig av detta från Pervald, 5 mm för H0.
http://www.pervald.se/kork/
Tack, samma som MJ Hobby säljer misstänker jag. Hittade dock www.kork24.se som har alla tjocklekar mellan1-8 mm i rullar till riktigt bra pris. Finns visst både ren kork samt gummikork (som verkar vara lite dyrare), vilket leder till följdfrågan vilket som är bäst på ljudisolering, med eller utan gummi?
Elmis
Inlägg: 676
Blev medlem: 2016-09-19, 21:48
Ort: Stockholm

Re: Kork till stationsmodul

Inlägg av Elmis »

Har för mig jag läst någonstans att Biltemas e gummikork då den används som isolering i bilar å båtar.
Den har funkat bra t mina moduler
Elmis
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Kork till stationsmodul

Inlägg av Per Widell »

Elmis skrev: 2018-06-10, 22:47 Har för mig jag läst någonstans att Biltemas e gummikork då den används som isolering i bilar å båtar.
Den har funkat bra t mina moduler
Elmis
Ja, Biltemas är gummikork då det står emot olja o andra vätskor bättre, dock är det ju ingen fördel på MJ utan främst ljudisolerande effekten.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Kork till stationsmodul

Inlägg av daniel »

För moduler spelar ljudisoleringen i stort sett ingen roll alls. För några år sedan pratade jag med Jonas Hjelm om detta och jag frågade Jonas om ljudisolering har betydelse på moduler. Han visade då en modul i banan som lät avsevärt mer än omgivande moduler men det spelade knappt någon roll då det var så mycket annat ljud i lokalen.

På en modulträff är det nästan alltid en massa ljud, t ex folk som pratar, tåg som kör, m.m. Och då märks knappt om en modul är "högljudd". Däremot hemma kan det ha stor betydelse.

Med vänlig hälsning
Daniel
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Kork till stationsmodul

Inlägg av Per Widell »

daniel skrev: 2018-06-11, 02:38Och då märks knappt om en modul är "högljudd". Däremot hemma kan det ha stor betydelse.
Då jag avser att köra med modulerna hemma så är det som du säger av betydelse hur ljudisoleringen är. Därav är det intressant om det är skillnad mellan ren kork och gummikork just ur ljudisolerande aspekten. :)
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Kork till stationsmodul

Inlägg av AlexanderEhn »

Gummit i gummikork lär göra att ljud absorberas bättre och att inte (ljud-)energin fortplantas i modulen. Jag tycker mig höra skillnad på gummikork och inte gummikork, även om den största skillnaden är om du använder kork överhuvudtaget, istället för markisolering eller för lite trä.

En väl underbyggd räls med trä som också kan absorbera ljudet är också avgörande för ljuddämpningen. Då tänker jag på ren skiva (MDF eller plywood) jämfört med skiva och en trälist som löper längs med rälsen på undersidan. Det är den faktiska volymen på träet som spelar roll. Ljudet uppstår när tågets (ljud-)energi inte kan absorberas tillräckligt av modulen, ju mer volym trä (alltså fysiskt volym, inte ljudvolym) du har i anslutning till rälsen desto mer ljud absorberas och det blir mer ljuddämpat.
Till viss del spelar konstruktionen på modulen också roll, en fyrkantig låda med lock kan förstärka ljudet om du har otur.

Gummit i gummikorken absorberer en del energi, men den minskar också hur väl ljudenergin fortplantas i modulen.

En tredje faktor är vilket lim du använder, trälim blir hårt och fortplantar ljudenergin istället för att absorbera den, medan ett gummibaserat lim som är flexibelt när det har torkat (som latexfog, Casco Mini-Seal, konstruktionslim eller liknande) absorberar energin och inte fortplantar den lika mycket.


Till Kalhyggemodulerna, som är fyra plywoodlådor, hade jag två lager 2 mm biltemakork och konstruktionslim. viewtopic.php?p=34786#p34786
Nu är modulerna i sig rätt tunga (stor trävolym) så plywooden absorberar ju såklart ljudet bra, men 4 mm kork och konstruktionslim ger också ljuddämpning.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
thomas.carlson
Inlägg: 152
Blev medlem: 2016-10-31, 21:37

Re: Kork till stationsmodul

Inlägg av thomas.carlson »

För att få en "effektiv" dämpning måste man tänka på att det är resonansen som orsakar ljudet, gmfr med en gitarrlåda eller piano. Det är samma sak med moduler.
Korken ger viss ljuddämpning, jag kompletterar med en resonansdämpare. Dvs, jag skruvar och limmar en plyfalist ca 4 - 5 cm höjd diagonalt under rälsbädden det ger en mer effektiv dämpning.
Nu kan man ju diskutera storlek, material och vinkel på listen, i den frågan har jag ingen uppfattning.
//thomas
Bilagor
Rresonans.jpg
============================>
Om någon säger att "det går inte", så är det en anledning att prova.

Eternit, träslipers, brunlok och ångtåg 4ever

https://www.youtube.com/user/tomcarupp
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"