Bygga en modul.

Allmänt om H0
ChristianLövgren
Inlägg: 24
Blev medlem: 2016-07-04, 16:22

Bygga en modul.

Inlägg av ChristianLövgren »

Hejsan alla modul rallare efter att ha tittat runt på era fantastiska byggen så vill jag också försöka bygga mig en modul men jag undra lite över vart börjar man då jag inte har nånting.

Mvh
Christian.
Nicke
Inlägg: 832
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Bygga en modul.

Inlägg av Nicke »

Hej och välkommen till modulvärlden !

En bra början kan vara att fundera på vilken skala du vill bygga i, H0 och N är absolut vanligast, men det finns lite smalspårsvarianter också.
Sen finns det olika normer att välja mellan också.
Sen kan det vara idé att kolla om det finns några modulklubbar i närheten, och vilken skala/norm de bygger efter.
Inte för att man måste välja samma men funkar personkemin så brukar det vara roligast om man blir några stycken.

Detta gav kanske inga handfasta råd....men lite att tänka på. När du funderat lite och skriver vad du helst vill få ut så är det lättare att ge konkreta tips.

Är du otåligare än så så är bästa rådet att bygga nåt, vad som helst, allt ger erfarenhet och man måste ändå vara beredd att "göra om - göra rätt" många gånger :)
Daniel Rydell
Inlägg: 378
Blev medlem: 2015-08-30, 21:47

Re: Bygga en modul.

Inlägg av Daniel Rydell »

Hej Christian
Du har ju ställt denna och andra liknande frågor på olika forum och Facebook-sidor de senaste åren. Jag och flera andra har svarat och erbjudit olika former av hjälp och tips utan reaktion, mer än att du bytt inriktning /skala eller något annat efter en vecka.
Att du nu ställer samma fråga igen på ytterligare ett forum lär inte ge dig några nya tips. Om det är något som har varit otydligt i de svar du fått tidigare är det bra om du kan be om förtydligande, annars är jag rädd att du kommer att stå och stampa på samma ställe i flera år till.
ChristianLövgren
Inlägg: 24
Blev medlem: 2016-07-04, 16:22

Re: Bygga en modul.

Inlägg av ChristianLövgren »

jag ska bygga i skala HO eftersom jag inte har nån plats hemma för en stor modelljärnväg men bygger man stomme och sånt själv eller hur funkar det dock så har vi ingen modul föreningen i Göteborg vad jag vet i alla fall men det finns säker några som bygger.
ChristianLövgren
Inlägg: 24
Blev medlem: 2016-07-04, 16:22

Re: Bygga en modul.

Inlägg av ChristianLövgren »

Vad heter den tyska sidan som man beställa moduler ?
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: Bygga en modul.

Inlägg av AndreasSigfridsson »

ChristianLövgren skrev: 2018-06-06, 14:45 Vad heter den tyska sidan som man beställa moduler ?
Ja men du måste veta hur dan modul du ska ha, med vilka gavlar för han ska kunna göra någon till dig annas är det svårt.

Bättre köpa gavlar och göra sidorna själv om du inte vet något.

Tyska sida får du en hög med trä delar som ska monteras rätt och det är INTE med någon beskrivning hur det ska vara.
Användarvisningsbild
Sunesson
Inlägg: 841
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Ort: Brämhult

Re: Bygga en modul.

Inlägg av Sunesson »

Christian, om du bygger moduler så behöver du ha möjlighet att åka på träffar med dina moduler.
Har du den möjligheten? Kan du transportera moduler?
Sanningen är ju den att du har blivit erbjuden hjälp flera gånger. Du har ju även haft bana hemma, på ett toporama om jag inte minns fel. Och rätt vad det är så har du sålt allt H0 och köpt N-skala, och sen har du sålt det och köpt H0!
Du fick ju tipset att åka på Modelltågsmässan i Göteborg men det gjorde du inte!
Vill du lära dig något så måste du ut på mässor, modulkörningar eller åka till klubbar.
Du tar ju aldrig till dig vad som sägs trots att du vill ha tips.
Vi är, precis som Daniel Rydell skriver, flera som följt dig på Facebook bland annat, och vi vill hjälpa, men först måste du veta vad du vill själv, vilka möjligheter du har och hur mycket pengar du kan lägga på hobbyn.
Och har du verktyg och plats för att skruva ihop och förvara moduler?
Thomas Sunesson
ChristianLövgren
Inlägg: 24
Blev medlem: 2016-07-04, 16:22

Re: Bygga en modul.

Inlägg av ChristianLövgren »

Jag vill be om ursäkt i så fall för mitt velande hit och ditt och anledningen till Modelltågsmässan i Göteborg var att det krockade med en konsert som jag skulle gå på annars så hade lätt gått men nästa gång ska komma och besöka.Angående verktyg så har jag lite gran hemma och jag har plats hemma för kunna bygga en liten modul i skala Ho.
ChristianLövgren
Inlägg: 24
Blev medlem: 2016-07-04, 16:22

Re: Bygga en modul.

Inlägg av ChristianLövgren »

Jag har fått lite bygg tips här på forumet men vart köper jag gavlarna och bygger man resten själv och jag har även en del cellplats hemma för landskapet med så det behöver jag inte köpa men de jag kan kanske behöva komplettera med är väl en sån cellplats kärare.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Bygga en modul.

Inlägg av AlexanderEhn »

ChristianLövgren skrev: 2018-06-06, 19:38 Jag har fått lite bygg tips här på forumet men vart köper jag gavlarna och bygger man resten själv och jag har även en del cellplats hemma för landskapet med så det behöver jag inte köpa men de jag kan kanske behöva komplettera med är väl en sån cellplats kärare.
Det allra enklaste är att bygga en låda med fyra sidor utan botten men med lock som är fastskruvat.

Bygg i plywood eller MDF.

Beroende på vilken skala och norm du väljer blir måtten på din låda olika.
Och beroende på norm ska det finnas hål på olika ställen.

Normerna du bör välja mellan är:
- H0-skala, MMM
- H0-skala, FREMO
- N-skala, FREMO N-RE

Byggmetoden är densamma, en låda med lock på.

Väljer du H0 MMM så är det allra enklast att köpa färdiga gavlar med hål i.

Annars är N-RE en väldigt enkel norm:
- 40 cm bred
- Valfri längd, men jag skulle rekommendera 60 cm
- höjd 10 cm
- tre hål i gaveln, ett för handtag och två för skruvar.
- skruvhålen ska vara 58mm under mitten på rälsen och 100 mm åt varsitt håll från centrumlinjen på rälsen.

Kör på, det är svårt att misslyckas.
Senast redigerad av 1 AlexanderEhn, redigerad totalt 2018 gånger.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"