Varför byggs det så få dubbelspår?

Allmänt om H0
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Varför

Inlägg av Per Widell »

LLJ skrev: 2018-05-02, 18:50
Qrt skrev: 2018-05-02, 18:09Har publiken slutat att tycka det är tråkigt när de inte ser tåg rulla ?
Publikkörningar blir en allt mindre del av de modulkörningar som annordnas, så därmed även mindre publik som tycker det är tråkigt.
Dessutom anser jag att det ger en felaktig bild att vissa upp en väldigt massa tåg som rullar vid publikkörningar. Kör trafiktäthet som vid trafikspel, men låt bli rangeringen.
/Lars
Jag kan tycka att ens egna behov/önskemål är det viktiga och inte publikens behov/önskemål, samtidigt ger ju publiken möjlighet till att vi kanske får nya medlemmar i vår hobby och ju fler medlemmar desto fler som handlar MJ produkter som i sin tur ger oss ett större utbud...
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Varför

Inlägg av Per Widell »

LLJ skrev: 2018-05-02, 19:55 Dubbelspår har även de sin naturliga plats, om de används rätt och inte skapar trafikstockningar vid infart till stationer som skall ta emot den större trafikmängden som dubbelspåret medger.
Jo större stationer är ju en naturlig följd av mer dubbelspår, samtidigt blir det lite ”löjligt” med en bautastation och ett enkelspår ut från den.

Ett intressant sidospår, hur bygger man förresten en stor station (säg dubbla inkommande dubbelspår på ena sidan) som kan ta emot en stor trafikmängd? Vad behöver man tänka på?
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Varför

Inlägg av LLJ »

Per Widell skrev: 2018-05-02, 20:01 Ett intressant sidospår, hur bygger man förresten en stor station (säg dubbla inkommande dubbelspår på ena sidan) som kan ta emot en stor trafikmängd? Vad behöver man tänka på?
En viktig punkt är hur du skall transportera den. Har du tillgång till eget släp eller måste du hyra var gång?
Man bör vara flera om en stor station då det tar väldigt lång tid att montera upp/ner om man är själv.
En stor station tar lång tid att bygga och kostar mycket pengar.
Bygg med styrstift i de interna gavlarna så att spåren alltid hamnar mitt för varandra.
Fundera ut en bra spårplan och kolla den med andra före byggstart.

/Lars
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Varför

Inlägg av Johnny »

I trafikspel så tenderar väntetiderna för lokförarna paradoxalt nog att bli längre med dubbelspår jämfört med enkelspår. Alltsomoftast står ett antal lokförare sysslolösa vid dubbelspårsstationerna medan man väntar på att stationspersonalen rangerar, eller på andra orsaker till att trafiken inte kan avvecklas.
Mindre enkelspårsstationer saknar ofta egna växellok, vilket gör att linjeloken blir engagerade i växlingen. Intressantare för lokförarna m a o.
Det skall till väldigt långa linjesträckor för att ett dubbelspår skall bidra mer än marginellt till kapaciteten.
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Varför

Inlägg av Per Widell »

LLJ skrev: 2018-05-02, 20:32
Per Widell skrev: 2018-05-02, 20:01 Ett intressant sidospår, hur bygger man förresten en stor station (säg dubbla inkommande dubbelspår på ena sidan) som kan ta emot en stor trafikmängd? Vad behöver man tänka på?
En viktig punkt är hur du skall transportera den. Har du tillgång till eget släp eller måste du hyra var gång?
Man bör vara flera om en stor station då det tar väldigt lång tid att montera upp/ner om man är själv.
En stor station tar lång tid att bygga och kostar mycket pengar.
Bygg med styrstift i de interna gavlarna så att spåren alltid hamnar mitt för varandra.
Fundera ut en bra spårplan och kolla den med andra före byggstart.
Jag har både Volvo kombi och eget släp så transporten är inget problem.
Det var mest spårplanen jag funderade på.
Att få till en flexibel trafik utan att blockera varandra för mycket.

Hmm, det står nedtill att jag redigerat sidan 2018 gånger? :D
Senast redigerad av 2 Per Widell, redigerad totalt 2018 gång.
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Varför

Inlägg av Per Widell »

Johnny skrev: 2018-05-02, 20:41 I trafikspel så tenderar väntetiderna för lokförarna paradoxalt nog att bli längre med dubbelspår jämfört med enkelspår. Alltsomoftast står ett antal lokförare sysslolösa vid dubbelspårsstationerna medan man väntar på att stationspersonalen rangerar, eller på andra orsaker till att trafiken inte kan avvecklas.
Mindre enkelspårsstationer saknar ofta egna växellok, vilket gör att linjeloken blir engagerade i växlingen. Intressantare för lokförarna m a o.
Det skall till väldigt långa linjesträckor för att ett dubbelspår skall bidra mer än marginellt till kapaciteten.
Det låter konstigt men är det så säger jag inte emot dig. Persontåg kan ju ha 2-4 spår att ställa upp på och är ju inte inblandad i växlingen väl?
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Varför

Inlägg av StaffanWiman »

Väntade cirka sju speltimmar på en stor station och det upprepades med ungefär samma väntetid med nästa godståg vid påföljande trafikspel. Då blir det inte roligt längre. Gör vi trafikspelen för komplicerade eller vad är felet?
Hade jag bara otur eller är det vanligt?
Har nog inte med enkel- eller dubbelspår att göra utan kanske för många godståg/vagnar i förhållande till växlingskapaciteten.
Borde man hålla mera på tidtabellerna och helt enkelt skicka tåget vidare när det var avgångstid även om inte alla vagnar var med eller lämnade, bara linjen var fri?
Staffan
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Varför

Inlägg av JanFrelin »

Per Widell skrev: 2018-05-02, 20:01
LLJ skrev: 2018-05-02, 19:55 Dubbelspår har även de sin naturliga plats, om de används rätt och inte skapar trafikstockningar vid infart till stationer som skall ta emot den större trafikmängden som dubbelspåret medger.
Jo större stationer är ju en naturlig följd av mer dubbelspår, samtidigt blir det lite ”löjligt” med en bautastation och ett enkelspår ut från den.

Ett intressant sidospår, hur bygger man förresten en stor station (säg dubbla inkommande dubbelspår på ena sidan) som kan ta emot en stor trafikmängd? Vad behöver man tänka på?
Numera finns det ju några större stationer i modulsverige, så det kan vara intressant att höra vad ägarna tycker.

För egen del tänker jag att det är viktigt att själv fundera på hur stationen ska användas när den konstrueras. Jag själv tittar gärna på förebilden, men det går att göra på andra sätt också. Ska stationen mest användas för att hantera en större genomgående trafik vid uppvisningar krävs egentligen bara att flaskhalsar undviks, och ett par extra tågspår så att tåg kan passera varandra och ställas undan. Ska den användas för rangering krävs ett antal spår för att sortera godsvagnar. Andra möjliga funktioner är ett större godsmagasin för omlastning av styckegods och lokstation, t.ex.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Varför

Inlägg av Qrt »

Nej, Per. Inte skriva förlåt.
Det finns det absolut ingen anledning till att be om.
Som du ser så kom det ju fram en hel del bra svar och synpunkter på hur trenden har varit i år.

Däremot får du gärna sätta en bättre rubrik på din nästa tråd. Och gärna ändra på den här.

Om du ändrar till exempelvis "Varför byggs det så mycket enkelspårsmoduler..." så blir det ju inte för långt
men ger forumsläsare tips om att denna lugnt diskuterande tråd är väl värd att följa.

-----------------------------------

Det är inte min erfarenhet att det blir lika stora trafikstockningar på grund av dubbelspåren.
Och absolut inte vid publika körningar.
LLJ skrev: 2018-05-02, 18:50 Publikkörningar blir en allt mindre del av de modulkörningar som anordnas.
Inte här i Mellansverige.
.... ger ju publiken möjlighet till att vi kanske får nya medlemmar i vår hobby och ju fler medlemmar desto fler som handlar MJ produkter som i sin tur ger oss ett större utbud...
Ett tungt vägande skäl till att köra även för publik och att försöka glädja andra än de redan frälsta.

--------------

Väntetider vid trafikspel kanske betyder att stora stationer behöver bemannas upp bättre ?
Med både två och tre personal samt växellok i gång förutom stationsföreståndaren.

Var tydligare med att det inte är lika skrämmande att vara underlydande rangerpersonal som det är att
vara stationsföreståndare så kanske fler vill stå på station.

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Varför

Inlägg av Qrt »

StaffanWiman skrev: 2018-05-02, 22:11....Borde man hålla mera på tidtabellerna och helt enkelt skicka tåget vidare när det var avgångstid även om inte alla vagnar var med eller lämnade, bara linjen var fri?...Staffan
Det låter klart som en uppgift för spelledaren att hålla koll på att flödet är någorlunda jämnt.

Jag har varit med om just det du föreslår, att jag uppmanades låta bli att rangera om ett tåg och istället sända det vidare, på det att efterföljande stationer inte också de ska sitta sysslolösa i 7 timmar.

/Curt



OT:
Per Widell skrev:Hmm, det står nedtill att jag redigerat sidan 2018 gånger? :D
Jag skulle vara mer fundersam över att det också står
Svenskt Modulforum skrev:Senast redigerad av 2 Per Widell
/C
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"