Den största modulstation som vi har i Sverige är Charlottendahl och den är byggd med dubbelspår i båda ändar. Den är idag 13,5 meter lång. Nästa storlek ner med dubbelspår är Nättelund vilken är 8,6 meter lång. Du kan till exempel hitta båda stationer i banplanen för Geflemoul 2017 (Charlottendahl är idag lite ombyggd för att få ett längre utdragsspår för rangering av vagnar som inte interfererar med linjespåren). Även om man kan tycka att Nättelund är stor, så har den ganska många kapacitetsbegränsningar som gör att man måste vara försiktig med hur man använder den i trafikspel. Charlottendahl har bättre kapacitet, men tre sorteringsspår är i minsta laget.Per Widell skrev: ↑2018-05-02, 21:45Jag har både Volvo kombi och eget släp så transporten är inget problem.LLJ skrev: ↑2018-05-02, 20:32 En viktig punkt är hur du skall transportera den. Har du tillgång till eget släp eller måste du hyra var gång?
Man bör vara flera om en stor station då det tar väldigt lång tid att montera upp/ner om man är själv.
En stor station tar lång tid att bygga och kostar mycket pengar.
Bygg med styrstift i de interna gavlarna så att spåren alltid hamnar mitt för varandra.
Fundera ut en bra spårplan och kolla den med andra före byggstart.
Det var mest spårplanen jag funderade på.
Att få till en flexibel trafik utan att blockera varandra för mycket.
Vad gäller transport av stora stationer så är vikten ofta ett problem. Charlottendahl är så tung att den inte går att transportera med ett vanligt släp. Där är det liten lastbil med lyft där bak som gäller.
/Erik