Varför byggs det så få dubbelspår?

Allmänt om H0
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Varför byggs det så mycket enkelspårmoduler?

Inlägg av ErikKuiper »

Qrt skrev: 2018-05-06, 16:53
ErikKuiper skrev: 2018-05-05, 09:03 ..........
Om man tittar på en bana för trafikspel så finns det flera skäl att använda enkelspår i stället för dubbelspår, varav några redan har diskuterats tidigare i tråden. Det jag främst skulle vilja framhäva är följande.
  • ¤¤¤rimligare arbetsbörda ¤¤¤ tågklarerana.¤¤¤¤¤¤
  • ¤¤¤större utmaning ¤¤¤ tågklarerarna ¤¤¤¤¤¤.
  • ¤¤¤roligare¤¤¤ tågklarerarna. ¤¤¤¤¤¤
Utan att upprepa vad som i många tidigare trådar skrivits i frågan:
Om inte även förarna får rimliga,lagom utmanande och roliga arbetsförhållanden så blir det förarbrist och i förlängningen därav ingen trafik för tågklarerarna att klarera.

/Curt
Nu håller vi på att gå lite off topic, men jag kan inte undvika att svara på detta inlägg.

I det här exemplet betonade jag tågklarerarna för jag upplever att det är svårare att få tågklarerare än lokförare. För lokförare ser jag ingen större skillnad i hur intressanta uppdragen är om man kör på enkelspår eller på dubbelspår. Jag skulle säga att det är helt andra faktorer som påverkar om köruppdragen blir roliga för lokförarna (sedan så är frågan vad roligt är för lokförare, det finns det lite olika åsikter om).
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Varför byggs det så mycket enkelspårmoduler?

Inlägg av fs_toni »

ErikKuiper skrev: 2018-05-05, 09:03
AlexanderEhn skrev: 2018-05-04, 23:56 Jag har funderat på det här med att i praktiken använda ett utgående dubbelspår som två olika enkelspårslinjer. Vad beror det på egentligen, att banorna planeras så?
.... Det jag främst skulle vilja framhäva är följande.
  • Det ger en naturlig begränsning av tågtakten, vilket ger en rimligare arbetsbörda för tågklarerana. En tågklarerare klarar oftast av att hantera upp till tre linjer utan att det blir för stressigt.
  • Det blir roligare för tågklarerarna då tågmötena sker på stationerna och inte på linjen.
  • Det ger en större utmaning för tågklarerarna. Ska jag skicka iväg det försenade godståget nu och försena det ankommande persontåget eller får godståget vänta på persontåget?
Jag menar personligen att dessa punkter också väl sammanfattar varför det blir förseningar för lokförarna som får stå och vänta. Personligen har jag varit TKL en massa gånger på Leifboda/Charlottendal/Nättelund och det är för mig det roligast uppdraget jag vet! :-)
Men då lär man sig också en hel del om vad/varför/hur det fungerar. Det GÅR t ex inte (hur gärna man än vill!) att skicka iväg ett tåg på en enkelspårslinje när TKL på efterföljande station meddelat att denna "har fullt på min station och måste skicka iväg ett tåg till Nättelund" då får vackert det tåg jag vill skicka iväg TILL den stationen vänta... Och råkar sen det väntande tåget var ett godståg och det samtidigt kommer ett persontåg (i tid med tabell) in på stationen från andra hållet som ska iväg åt samma håll som godståget, ja då har persontåget företräde! Därefter kanske det kommer ett nytt tåg från andra hållet... Ja ni förstår... På så vis kan vissa godståg få vänta bra mycket längre än önskvärt...

Om man däremot har dubbelspår både in och ut så tycker jag nog det blir mer "snurr" på trafiken. På träffen i Timmele och nån Dreamtrack har så ofta varit fallet för där har vi ofta haft både mina och Jonas linje-dubbelspår att tillgå.

Samtidigt vill jag poängtera att jag ödmjukt anpassar mig till trafikspelskonstruktörens önskemål och är så glad att någon vill och orkar lägga ner jobbet. Så mina dubbelspår kan gärna få användas som två enkelspårslinjer!

Jag tror dock att ju mer/fler dubbelspår vi har desto mer ökar sannolikheten för att vi undviker trafikstockningar på träffar - det blir ju per definition mer linje att köra på.

Sen tror jag att man ändå kan tänka på när man bygger större stationer att hålla isär linje/persontåg från godståg så att rangering och rundgång kan ske utan att störa genomgående persontågstrafik.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"