Återkonvertering till 2r

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Återkonvertering till 2r

Inlägg av MickeWestberg »

Har kommit till en liten fundering.

För några år sedan beslöt jag mig för att gå över från 2r till att bygga 3r moduler då det kändes som att det behövdes mer 3r byggare för att få till fler moduler, större banor och framförallt fler träffar samt att det gemenskapen hade en trevligare ton, mindre fokus på niträkning än på att köra tåg och att ha kul.

Tyvärr så är det inte så många 3r träffar vilket är lite synd. Så jag funderar mer och mer om jag ska konvertera om merparten av mina moduler till rena 2r.

2r/3r moduler är inte intressant att bygga då jag vill slippa det eviga tjafsandet om plogar och koppel som slår i mittpigggarna trots att man följer rälsnormen.

Så hur ska jag göra, , fortsätta med 3r och delta på en till två körningar om år och kanske mest ha modulerna i banan i klubblokalen eller konvertera till 2r och ha chansen att delta på betydligt mer träffar
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Återkonvertering till 2r

Inlägg av UBJ »

Jag skulle bygga om en eller två st till ren 2r och ha kvar resten som 3r. Rätt vad det är så kommer 3r igång med körningar och då kan det vara smart att ha kvar några såna moduler.

Mvh UB
SethSwede
Inlägg: 577
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Återkonvertering till 2r

Inlägg av SethSwede »

Alt2: Sälj dom o bygg nya😃
LarsRobert
Inlägg: 1112
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Återkonvertering till 2r

Inlägg av LarsRobert »

Behåll dom du har och bygg nya Micke! Det är byggandet som är det roliga. Jag håller med plywood och mdf.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Återkonvertering till 2r

Inlägg av MickeWestberg »

Efter en snabb inventering Funderar jag på att behålla Dels-bo och Nystreckorna i 3r och konvertera Tratten och Finkel till 2r.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Elmis
Inlägg: 678
Blev medlem: 2016-09-19, 21:48
Ort: Stockholm

Re: Återkonvertering till 2r

Inlägg av Elmis »

Varför göra om d som funkar?
Bygg nytt i 2R å behåll eller sälj/skänk de övriga.
Förvaringen ska bli bättre i lokalen e d ju tänkt...
Nicke
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Återkonvertering till 2r

Inlägg av Nicke »

Om du vill ha tillgång till många körningar så ha moduler av båda sorter.
Jag tycker det vore tråkigt om du lämnade 3R
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Återkonvertering till 2r

Inlägg av StefanFjällemark »

MickeWestberg skrev: 2018-04-20, 10:52 2r/3r moduler är inte intressant att bygga då jag vill slippa det eviga tjafsandet om plogar och koppel som slår i mittpigggarna trots att man följer rälsnormen.
Så länge det är moduler utan växlar brukar det inte vara några problem att ha kombinerade 2R/3R-moduler med på en 2R-bana. Tjafset börjar när det finns 3R-växlar med i banan.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Återkonvertering till 2r

Inlägg av Eke »

Rena linjemoduler med mittpiggar är inget som helst problem att ha i en ren 2R-bana! Vet knte när vi sist hade en bana med endast 2R-moduler!
Om det går att konvertera någon av dina befintliga 3R-moduler så gör det, annars bygger du nytt 2/3-R!
Välkommen till 2R träffarna Micke!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Återkonvertering till 2r

Inlägg av MickeWestberg »

Har efter mycket funderingar så har jag kommit fram till att jag stannar kvar i 3r-gänget även om det kanske bara blir 2 externa träffar på ett år och resten blir körningar i vår lokal i Huddinge. Till största delen är det för att vi är ett väldigt trevligt och härligt gäng som bygger och brinner för 3r-moduler både på träffar och framförallt i vår egen lokal.

Tack för alla förslag och tips men jag håller mig kvar och struntar i konvertering, kanske blir att jag istället byter ut pecorälsen till märklin k-räls på mina 2-r moduler och dessutom sparar en slant då jag slipper köpa ett 2r-lok och kan behålla mitt rullande material.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"