Nivåer i modul?

Allmänt om H0
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Nivåer i modul?

Inlägg av Per Widell »

Såg en annorlunda sak på en cabride från en modulbana.
https://m.youtube.com/watch?v=K_OVVmHuk8M&t=220

Notera att efter några kurvor så kommer en 3-vånings korsning???
Vilken modulstandard godkänner detta? Förvisso riktigt snyggt tyckte jag, men standarder är ju till för att följas.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Nivåer i modul?

Inlägg av ErikKuiper »

De modulnormer vi använder rekommenderar att linjespåren är utan stigningar, och det finns goda skäl till detta. Vilken norm modulerna i filmen är byggda efter vet jag inte. Sedan går det alltid att frångå normernas rekommendationer och hoppas att modulen ändå kommer med på en träff :).
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Nivåer i modul?

Inlägg av Per Widell »

Erik, vågar man fråga om de goda skälen? (som jag för övrigt inte ifrågasätter men okunnig tänker man att merparten av hemmabanor har ju stigningar med rekommenderad maxstigning på 3% så det är ju inte så att tågen inta kan klara stigningar.)
Eller är en sådan här fråga som att svära i kyrkan? ;)
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Nivåer i modul?

Inlägg av ErikKuiper »

Men på hemmabanor kör du oftast inte 2-3 meter långa tåg. Det handlar om driftssäkerhet och att man vill garantera att alla tåg kan köra på banan. Visst kan man tänka sig att tillåta stigningar, men då kan det också göra att man ställer högre krav på dragkraften i loken, hur väl vagnar rullar och "i värsta fall" få man reducera tåglängderna (jag vill inte gå in i en diskussion vad som är rätt och fel vad gäller tåglängder så därför citattecknen).
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Nivåer i modul?

Inlägg av Per Widell »

ErikKuiper skrev: 2018-03-29, 21:51jag vill inte gå in i en diskussion vad som är rätt och fel vad gäller tåglängder så därför citattecknen
Finns väl inget rätt eller fel i den frågan utan mer åsikter, tycke och smak? ;)
Tack för tydligt och sakligt svar, det uppskattas.
Stora byggen/klubbanor har förvisso ofta 2m långa tåg och även 3 i kombination med stigningar.
Oavsett, min avsikt var absolut inte att ifrågasätta någon standard utan enbart att få lära mig mer.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Nivåer i modul?

Inlägg av LLJ »

Lite OT: Det fanns en stor tysk Fremo modul (16 m lång?) som hade en station i normalhöjd men också ett avvikande spår som gick ner under stationen till en annan station, kanske 25 cm lägre ner.
Tror dock att denna modul är ombygg numera. Backen och kurvan till den undre stationen begränsade tågen en del. Det genomgående spåret på huvudlinjen var dock på samma nivå hela tiden.

/Lars
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Nivåer i modul?

Inlägg av Per Widell »

LLJ skrev: 2018-03-29, 22:31 Lite OT: Det fanns en stor tysk Fremo modul (16 m lång?) som hade en station i normalhöjd men också ett avvikande spår som gick ner under stationen till en annan station, kanske 25 cm lägre ner.
Tror dock att denna modul är ombygg numera. Backen och kurvan till den undre stationen begränsade tågen en del. Det genomgående spåret på huvudlinjen var dock på samma nivå hela tiden.

/Lars
Faat det är väl ”egentlige ok” för då har man alltid den ”rätta” vägen men kan välja en annan ifall ens tåg klarar av det.
I just denna videon var det dessutom ganska branta stigningar tyckte jag, dessutom många krockar och ideligen pillande på tåg som verkar ha spårat ur osv. Kanske e lite talande? ;)

Läste lite mer och det var tydligen en tidig del av Fremo som sen bröt sig ur.
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Nivåer i modul?

Inlägg av StaffanWiman »

Borde väl vara ok under förutsättning att det är en alternativ väg.

Staffan
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Nivåer i modul?

Inlägg av plj »

Sedan blir det praktiska problem om man skulle vilja ha backar på en modulbana. En stigning måste ju i allmänhet också sluta i en lutning så man kommer ner till utgångsnivån igen. Då blir den modulen ganska lång och bestå av flera sektioner som alltid måste sitta i rätt följd. Det blir problem för banläggaren att placera in den modulen i banplanen. Förvisso har banläggaren samma problem med större stationsmoduler. Men ju fler långa moduler desto svårare att planera en bana i de utrymmen som oftast står till förfogande. Men visst skulle det vara kul med lite (måttliga) stigningar på banan. På grund av naturlig höjdskillnad mellan golven har jag för mig att det på en modulkörning i Habo för ett antal år sedan blev att genom underlägg skapa en mindre stigning på en N-bana.
DagCatoSkårvik
Inlägg: 52
Blev medlem: 2013-09-07, 00:51

Re: Nivåer i modul?

Inlägg av DagCatoSkårvik »

LLJ skrev: 2018-03-29, 22:31 Lite OT: Det fanns en stor tysk Fremo modul (16 m lång?) som hade en station i normalhöjd men också ett avvikande spår som gick ner under stationen till en annan station, kanske 25 cm lägre ner.
Tror dock att denna modul är ombygg numera. Backen och kurvan till den undre stationen begränsade tågen en del. Det genomgående spåret på huvudlinjen var dock på samma nivå hela tiden.

/Lars
Burg Am Staubsee heter vel den stasjonen om jeg husker rett og er/var en endestasjon

http://www.thwoditsch.de/fremo/petersfe ... usee1.html
MVH
Dag Cato
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"