Fleischmann Profi-räls i tågmagasin?

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Fleischmann Profi-räls i tågmagasin?

Inlägg av AlexanderEhn »

En av mina (tveksamma) styrkor just nu är att jag drömmer och planerar snabbare än vad jag bygger.... :roll: ;)


Är det "okej" att använda Fleischmann Profi-räls i ett 2R tågmagasin?
Rälsen ska motsvara cd 100.
  • Växelradien är 647mm. Länk Flm.
  • Planen är att ha en vändslinga som får radien 356,5 mm.
    - Jag vet att det är på tok för tight enligt standarderna egentligen, men tänker att det kanske är ok i ett magasin? Här är en bild på hur brett 356,5 mm är.
    - Mina lok och vagnar klarar det, men om det är något materiel som inte klarar det så kan en ju göra vanlig rundgång.
    - Eller kommer ni vägra köra i vändslingan?
    - Själva cirkeln i vändslingan kan byggas på en egen modulbit som kan väljas bort, så magasinet kan vara en ren säck om det passar modulträffen bättre.
    - Eller om vändslingekurvan är valbar, kan det ju hängas på en annan modulbit i vänstra änden som istället ger ett genomgående dubbelspår. :)
Här är en skiss. Knappt en meter brett. Längden just i skissen är 3,6 meter, men det går ju att förlänga.
Tågmagasin Profi_draft 1.jpg

En av poängerna med att bygga detta magasin är att jag börjar inse att mitt projekt med en snabbyggd modulbana för hemmabruk kommer att stanna som ett proof of concept och avslutas. Förvisso är jag väldigt nöjd med att idé med magneter och ström funkar, men det är mycket roligare att åka på riktigt modulträff om abstinensen skulle bli för stor. Så själva syftet med projektet har fallit.
Så jag har en hög Fleischmann Profi-räls som inte används.

En dröm jag har är att bygga en kombi-/containerterminal och detta tågmagasin skulle då förutom som rent magasin även kunna fungera som en riktig station i ett trafikspel, mer än "bara" ett magasin.

Anledningen till att jag tänker en vändsling är för att kunna få till en bra "matning" av tåg. Ponera att vi kör frikörning, då är det ju väldigt smidigt att kunna vända i vändslingan istället för att göra rundgång. I ett trafikspel med tät persontrafik är min tanke att vändslingan och sidospåren där kan användas för att "buffra" upp.

Jag tycker att Profi-rälsen är helt ok snygg att ha på en godsbangård så tanken är att lägga ballast och få till en kombi/containermiljö.

Har också insett att landskapsbygge är det som lockar mig allra minst med denna ädla hobby, så då passar ett tågmagasin ännu bättre.


En fundering jag har är att det blir rätt stor kapacitet i detta magasin. Är det over-kill?

Behövs det fler magasin i Modulsverige?
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Elmis
Inlägg: 678
Blev medlem: 2016-09-19, 21:48
Ort: Stockholm

Re: Fleischmann Profi-räls i tågmagasin?

Inlägg av Elmis »

Spontant,
D kan aldrig bli för mycket moduler, bara irriterande platsbrist.
För varje ny modul ökar variationsmöjligheten i nästa träff/spel å gör d mer intressant att alltid kunna åka på ett till å uppleva nåt nytt.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Fleischmann Profi-räls i tågmagasin?

Inlägg av StefanFjällemark »

Vi hade ett platsbyggt magasin med Fleischmann PROFI-räls i Timmele 2016. Det fungerade hyfsat, men kurvradierna på 674 mm i växlar är förhållandevis snäva, speciellt om man kör i S-kurva som det ju gärna blir på en bangård. Så man måste vara klar över att det fungerar för de flesta tåg men inte alla.

Som banplanerare skulle jag endast använda ett sådant magasin på någon sidolinje och endast som jag saknar bättre alternativ.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Fleischmann Profi-räls i tågmagasin?

Inlägg av AlexanderEhn »

StefanFjällemark skrev: 2018-03-10, 15:06 Vi hade ett platsbyggt magasin med Fleischmann PROFI-räls i Timmele 2016. Det fungerade hyfsat, men kurvradierna på 674 mm i växlar är förhållandevis snäva, speciellt om man kör i S-kurva som det ju gärna blir på en bangård. Så man måste vara klar över att det fungerar för de flesta tåg men inte alla.

Som banplanerare skulle jag endast använda ett sådant magasin på någon sidolinje och endast som jag saknar bättre alternativ.
Tack för bra input. Att vissa tåg inte klarar kurvorna i vändslingan går ju att leva med, men om växlarna över lag är för snäva funkar det ju inte egentligen.

Och om det inte blir "fullgott" för att användas är det ju inte heller kul. Det är ju därför jag frågar. :D
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
Sunesson
Inlägg: 841
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Ort: Brämhult

Re: Fleischmann Profi-räls i tågmagasin?

Inlägg av Sunesson »

Sluta aldrig drömma och planera, det är ett friskhetstecken!
Thomas Sunesson
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Fleischmann Profi-räls i tågmagasin?

Inlägg av LLJ »

Sluta inte att drömma. Utan drömmar kommer man aldrig framåt.

Angående magasinet, minsta användbara radie ihuvudtaget är 600 mm, och då långt in på ett industrispår där enbart korta vagnar rullar.
Hellre färre spår i ett magasin och slankare växlar med minst 1000 mm radie. Vet att Kil-gänget har byggt provisoriska magasin med Trix C-räls. De slankaste växlarna har radie på drygt 1100 mm.

/Lars
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Fleischmann Profi-räls i tågmagasin?

Inlägg av ErikKuiper »

I ett magasin är inte estetiken viktig, men funktionen är viktig. Som Stefan skriver så är en växelradie på 674 mm i snävare laget. Vagnar med fixerade koppel kommer troligen att ha problem att köra genom dessa växlar. Peco medium (radie ~750 mm, 12 grader) fungerar med de flesta fordon, men om man bygger något nytt så skulle jag rekommendera slankare växlar. Något som gör att Peco medium fungerar trots lite snävare radie är att det avvikande spåret är rakt efter spårkorset.

Vad gäller bredden på ditt föreslagna magasin så är en meter breda moduler ganska svårhanterliga. Moduler med en bredd omkring halvmetern är mer lätthanterliga och 7 spår räcker i de flesta fall alldeles utmärkt.

/Erik
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Fleischmann Profi-räls i tågmagasin?

Inlägg av AlexanderEhn »

Sunesson skrev: 2018-03-10, 16:20 Sluta aldrig drömma och planera, det är ett friskhetstecken!
LLJ skrev: 2018-03-11, 11:37 Sluta inte att drömma. Utan drömmar kommer man aldrig framåt.
/Lars

Tack!
Det ska jag inte sluta med. :)
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Fleischmann Profi-räls i tågmagasin?

Inlägg av AlexanderEhn »

LLJ skrev: 2018-03-11, 11:37 Angående magasinet, minsta användbara radie ihuvudtaget är 600 mm, och då långt in på ett industrispår där enbart korta vagnar rullar.
Hellre färre spår i ett magasin och slankare växlar med minst 1000 mm radie. Vet att Kil-gänget har byggt provisoriska magasin med Trix C-räls. De slankaste växlarna har radie på drygt 1100 mm.

/Lars
ErikKuiper skrev: 2018-03-11, 14:21 I ett magasin är inte estetiken viktig, men funktionen är viktig. Som Stefan skriver så är en växelradie på 674 mm i snävare laget. Vagnar med fixerade koppel kommer troligen att ha problem att köra genom dessa växlar. Peco medium (radie ~750 mm, 12 grader) fungerar med de flesta fordon, men om man bygger något nytt så skulle jag rekommendera slankare växlar. Något som gör att Peco medium fungerar trots lite snävare radie är att det avvikande spåret är rakt efter spårkorset.

Vad gäller bredden på ditt föreslagna magasin så är en meter breda moduler ganska svårhanterliga. Moduler med en bredd omkring halvmetern är mer lätthanterliga och 7 spår räcker i de flesta fall alldeles utmärkt.

/Erik


Mja... jag inser ju att det blir för tighta radier att använda i ett magasin eller en modul.

(Om jag inte bygger en industrimodul långt in. Vilket jag i och för sig också vill göra och reda har rekat, SSAB i Arendal i Göteborg. Trixigt att komma dit och fina Shimmnsvagnar. :D )

Bredden på modulen skulle bli bred ja, håller helt med dig Erik. Enda syftet med bredden är att få till en vändslinga (och för att få användning av kurväxlarna). Och vändslingan får ju för tight radie, så magasinet kommer inte bli 1 meter brett. Om jag för möjlighet att bygga detta magasin i framtiden kommer vändslinga får utgå oavsett.

Fleischmann har Large-växlar i Profi-rälsen, 300 mm långa, men på något märkligt sätt blir radien densamma, så de skulle inte göra någon skillnad. Så det funkar inte i pga den tighta växelradien.


Sååå.... jag drar ett streck för den här idén här. På jobbet är ett av våra ledord typ "Innovate. Test new things. Fail fast."

Så ni ska ha tack för att ni hjälpte mig att döda idén fort. :D
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Fleischmann Profi-räls i tågmagasin?

Inlägg av ErikKuiper »

AlexanderEhn skrev: 2018-03-11, 18:31 Fleischmann har Large-växlar i Profi-rälsen, 300 mm långa, men på något märkligt sätt blir radien densamma, så de skulle inte göra någon skillnad. Så det funkar inte i pga den tighta växelradien.
Det är lite geometritrixande med den långa växeln. Den her en slankare radie i början och en skarpare radie i slutet av växeln. Tyvärr slutar den dock också på 18 grader vilket inte gör den lämplig i modulsammanhang.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"