Mallar för spårläggning olika radie?

Allmänt om H0
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Mallar för spårläggning olika radie?

Inlägg av fs_toni »

När jag byggde mina rapsfältskurvor en gång i tiden så skrev Odd ut på papper från ett CAD-program en lång mall med bredden ca 16 mm och radien 2 meter som vi sen limmade på kartong, sen klippte ut och tryckte fast mellan rälerna på flexrälsen. På så vis fick jag exakt rätt radie och en snygg båge på kurvan.
Har också sett att t ex Peco säljer motsvarande för sina tum-måtts-radier. Se t ex https://www.youtube.com/watch?v=bCiqMAAtApk

Men om man nu t ex vill ha större radier? 2 meter, 2,5 meter, 3 meter, 4 meter? Finns det att köpa sådant typ Pecos? Hur gör ni andra? Har någon annars motsvarande på CAD-program som man kan skriva ut och sen limma på kartong?
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Mallar för spårläggning olika radie?

Inlägg av LLJ »

Det finns mallar för kurvor i metall från ett amerikanskt företag. De är dock inte hela hela kurvans längd utan kanske 10 cm långa.
Jag har skrivit ut några sådana mallar för H0e för andra radier med 3D-skrivare så att göra för valfri radie vore inte så svårt, om två kortare mallar med stor radie duger.

/Lars
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Mallar för spårläggning olika radie?

Inlägg av UBJ »

Jag brukar använda snöre, häftstift och en blyertspenna i andra änden på snöret.
Funkar säkert även med 4 meters radie, men du behöver ett stort rum. :)

Med vänlig hälsning UB
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Mallar för spårläggning olika radie?

Inlägg av fs_toni »

Njae, jag vill helst ha en längre mall, typ 50 cm att trycka fast mellan rälerna så att man tvingar flexrälsen att bli en perfekt snygg båge. 10 cm känns kort och jag tänker då att det kan bli felaktigheter även om man skarvar i många 10cm-bitar i rad.
Användarvisningsbild
Drakir
Inlägg: 184
Blev medlem: 2012-05-09, 02:14
Ort: Karlskrona

Re: Mallar för spårläggning olika radie?

Inlägg av Drakir »

Jag hittade denna lösning i Model Railroader February 1968 :)

TRACK.jpg
TRACK.jpg (48.99 KiB) Visad 4720 gånger
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Mallar för spårläggning olika radie?

Inlägg av LLJ »

fs_toni skrev: 2018-02-26, 11:39 Njae, jag vill helst ha en längre mall, typ 50 cm att trycka fast mellan rälerna så att man tvingar flexrälsen att bli en perfekt snygg båge. 10 cm känns kort och jag tänker då att det kan bli felaktigheter även om man skarvar i många 10cm-bitar i rad.
Borde inte kunna bli så stora felaktigheter med flera kortare bitar, särskilt inte när radierna börjar bli stora. Fördelen med kortare bitar är dels att de är lättare att tillverka men även att förvara mellan användandet.
Dessutom kan man kombinera olika radier för att göra övergångar mellan olika radier på ett snyggt sätt.

/Lars
Användarvisningsbild
thomas.carlson
Inlägg: 152
Blev medlem: 2016-10-31, 21:37

Re: Mallar för spårläggning olika radie?

Inlägg av thomas.carlson »

ag hittade denna lösning i Model Railroader February 1968 :)
Det där var en mycket smart idé, bara ett fel, det var inte jag som kom på den :lol:

//thomas
============================>
Om någon säger att "det går inte", så är det en anledning att prova.

Eternit, träslipers, brunlok och ångtåg 4ever

https://www.youtube.com/user/tomcarupp
Användarvisningsbild
Bengt Samuelsson
Inlägg: 183
Blev medlem: 2012-05-09, 02:20
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Mallar för spårläggning olika radie?

Inlägg av Bengt Samuelsson »

Notera den tända pipan, mycket viktig det då det begav sog ;)
Far i huset hade alltid en pipa i munnen.
Medlem #20 har också en hemsida med lite av varje.
Användarvisningsbild
Gissberg
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-01-16, 16:45

Re: Mallar för spårläggning olika radie?

Inlägg av Gissberg »

M-play (finns dom kvar?) hade färdigstansade 45 cm kurvmallar. Till den M-Play kurvmodul med radien 4 meter jag köpte använde jag sedan kurvmallen till mina senare plywood kurvmoduler med samma kurvradie. Borde gå att höra/efterlysa bland M-Play kurvmodulägare om kurvmallar finnes med radien man önskar. Hör annars med Odd som har ett Cadprogram. Han gjorde 4 meters radie kurvmallar i kartong likadana som M-Plays vid tillfälle då han i samma program hjälpte mig genom att rita upp kurvmodulen i skala 1 på papper.
Användarvisningsbild
Gissberg
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-01-16, 16:45

Re: Mallar för spårläggning olika radie?

Inlägg av Gissberg »

Kollade programmet jag använder att göra bl a mallar för fönster. Upptäckte att det går att göra cirklar att skriva ut.
https://www.canvasgfx.com/
Ladda hem trial 30dagar och skriv ut några olika radiemallar.
Öppna programmet och klicka på ovalverktyget. Ovanför kan du ange x och y koordinat var cirkeln hamnar (eller flytta omkring den) och till höger därom hur stor radie i höjd och sidled (för att kunna göra oval). det anges i inch men skriver du tex 100 cm så skriver den 39,37 in. Cirkeln blir större än din skärm men dra den i sidled så att du får en bit av cirkeln i bild. Läs av cirkelns koordinater i raden ovan och klicka fram en ny cirkel och ange samma koordinater för nya cirkeln samt 16 mm mindre cirkel för andra rälen. Nu har du två cirkellinjer i bild som du printar ut och limmar fast på kartong.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"