Svart färg på sargerna på H0-3R ?

Allmänt om H0
Nicke
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Svart färg på sargerna på H0-3R ?

Inlägg av Nicke »

I en granntrådd (viewtopic.php?f=4&t=3385) pågår diskussionen om man ska gå över till svart färg på modulsidorna på 2R.

Enligt rubriken gäller den tråden strikt 2R, så då är det väl bäst att skapa en ny tråd för 3R, så vi håller isär diskussionen, samtidigt så finns det en hyfsad mängd 2R/3R-moduler, så det går inte att helt skilja på problematiken heller.

Argument för att behålla den gröna färgen som 3R-standarden stipulerar:
  • Den gröna färgen vi har på 3R är den som MMM haft från början, i 3R har vi varit konsekventa hittills.
  • Delvis som en konsekvens av ovanstående så har nästan alla 3R-moduler (ungefär) samma färg, och enhetlighet tycker de flesta är snyggt.
  • Grön färg flyter bättre ihop med landskapet ovanpå (smakfråga, vissa tycker så)
Argument för att byta till den gröna färgen som MMM-2R-standarden stipulerar:
  • Enhetlighet med MMM-2R (åtminstone för stunden...)
Argument för att byta till svart:
  • Enhetlighet med SSM och kanske övriga MMM-2R så småningom
  • Snygg inramning av landskap (smakfråga, vissa tycker så) och passar ihop med det svarta tyget
  • Matt svart är lätt att få tag på och nyansen är inte så mycket att fundera på

Ovanstående är ett försök till hyfsat objektiv sammanställning.
För egen del är jag väldig kluven, jag gillar att vi hållit fast vid en färg och fått det så enhetligt, samtidigt som jag tilltalas av mattsvarta sidor.
Att byta till MMM-2R-grön tycker jag personligen är helt uteslutet, jag tycker den är betydligt tristare än vår gröna, och MMM-2R kanske ändå är på väg bort från den, vi får se.

Nu vill jag höra era åsikter, både om det finns objektiva för/nackdelar jag missat, och hur ni ställer er till att byta färg???

mvh
Nicke
Senast redigerad av 1 Nicke, redigerad totalt 2018 gånger.
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2076
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Svart färg på sargerna på H0-3R ?

Inlägg av stasv »

Ser egentligen ingen vinst med att frångå vår gröna 3R färg. Önskar en banläggare använda 2R3R modul så är det upp till denna att bruka moduler som den är.
SSM modul gör jag utifrån deras krav. Då blir det ren 2R. Och svart sarg.
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Tompa
Inlägg: 2408
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Svart färg på sargerna på H0-3R ?

Inlägg av Tompa »

Jag kan tänka mig byta till svart om vi går hela vägen och målar ben och hyllor mm också svarta.
2r grå grön är inte intressant.
Jag kör ju H0e också och där blir det svart nu. Tänkte länge dom skulle få 3r grön men inte längre nu när 2r i princip gått över till svart.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Svart färg på sargerna på H0-3R ?

Inlägg av LLJ »

Tompa skrev: 2018-02-22, 18:54 Jag kör ju H0e också och där blir det svart nu. Tänkte länge dom skulle få 3r grön men inte längre nu när 2r i princip gått över till svart.
OT: Har H0e bestämt att gå över till svart?

Och att säga att 2R i princip har gått över till svart är inte rätt, SSM har svart och en del MMM-2R använder svart men FREMO-H0RE och SIH0 gör det inte. Det finns en värld utanför MMM.

/Lars
Nicke
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Svart färg på sargerna på H0-3R ?

Inlägg av Nicke »

Rätt Lasse, jag har justerat första inlägget och lagt till MMM-2R i.s.f. bara 2R.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Svart färg på sargerna på H0-3R ?

Inlägg av MickeWestberg »

Går gärna över till svart av estetiska och praktiska skäl. Kan leva med vår nuvarande 3r gröna färg men den 2r grågröna färgen är inte alls min smak.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Svart färg på sargerna på H0-3R ?

Inlägg av StaffanWiman »

På Arbetets museum i Norrköping var det så vackert grönt. Låt oss i alla fall behålla det!

Staffan
Oskar OH
Inlägg: 155
Blev medlem: 2016-01-09, 11:17

Re: Svart färg på sargerna på H0-3R ?

Inlägg av Oskar OH »

Då jag äger en kombimodul så vore det bra om det fanns en gemensam 2R/3R standard, annars kommer den sticka ut på respektive körning. Om man inte målar en sida i vardera färg förstås, men då de smalare modulerna ska gå att vända och funka åt båda hållen så återkommer det tidigare problemet.

Redan nämnt det i 2R tråden, men kan vara värt att nämna här med.

Grönt är skönt, men jag är lite smått kluven i den här frågan.
Elmis
Inlägg: 678
Blev medlem: 2016-09-19, 21:48
Ort: Stockholm

Re: Svart färg på sargerna på H0-3R ?

Inlägg av Elmis »

Jag håller på med några 2/3R moduler. Dom får två gröna nyanser.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"