Svart färg på sargerna på H0-2R?

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av daniel »

Jag är lite nyfiken på hur H0-gänget ser på färgen på sargerna. Jag är medveten om att frågan har varit lite infekterad tidigare och att det finns starka åsikter i frågan. Samtidigt har SSM börjat växa sig ganska starka och fått med sig även andra utanför SSM på att ha svart färg på modulsargerna.

Gamla MMM-standarden föreskriver mörk grön. Nya MMM-standarden rekommenderar en lite ljusare grön. SSM-standarden kräver svart. Och sen har jag för mig att några har valt andra färger.

Personligen tycker jag det ser bättre ut om banan har en någorlunda enhetlig färg på sargen. Samtidigt är jag medveten om att många har starka åsikter i frågan och har bestämda uppfattningar om vilken färg som är bäst.

Min fråga är om det trots allt finns möjlighet att sträva efter en mer enhetlig färg på sargerna på H0-2R-banan? Mitt intryck är att svart färg på sargen växer sig starkare bland H0-rallare och därför kunde vara ett alternativ att enas kring.

Samtidigt behöver det ske helt frivilligt och i lugn och ro. Men jag tror att det hade varit bra om vi på sikt kan få mer enhetliga sarger.

Med vänlig hälsning
Daniel
Oskar OH
Inlägg: 155
Blev medlem: 2016-01-09, 11:17

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av Oskar OH »

En enhetlig färg vore väl bra iofs, men skulle det då bara gälla 2R eller alla moduler? Min än så länge ända modul är till exempel en kombimodul, 2R/3R.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av daniel »

3R kör ju egen bana och jag tror de i hög grad ligger kvar med gamla gröna sargfärgen. Hur man bör göra med 2R/3R-moduler har jag inget bra svar på. Finns det möjlighet att gå över till svart även för 3R så är det ju en fördel, men jag tänkte att det kanske är lämpligt att först försöka få till enhetlig färg på 2R-sidan.

(Med egen bana avses här att 2R-modulerna är för sig och 3R-modulerna för sig i banan).

Med vänlig hälsning
Daniel
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av StaffanWiman »

Jag är helt emot svart i detta fall. Mina moduler blir aldrig svarta.

För övrigt har väl Fremo en ljust grå färg.

Staffan
Fredman
Inlägg: 507
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av Fredman »

Det används svart tyg vid publika tillställningar så varför inte svarta kanter?
Användarvisningsbild
thomas.carlson
Inlägg: 152
Blev medlem: 2016-10-31, 21:37

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av thomas.carlson »

Svart är snyggt och framhäver modulerna på ett bra sätt, jag har både svarta och MMM-gröna moduler. De gröna kommer att målas om till svarta ffa för att kunna delta i SSM-träffar.
Vi har ju svarta skynken, så då är det bara naturligt med svarta sarger.
//thomas
============================>
Om någon säger att "det går inte", så är det en anledning att prova.

Eternit, träslipers, brunlok och ångtåg 4ever

https://www.youtube.com/user/tomcarupp
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av AndreasSigfridsson »

Hade grönt på den första.
Nu är den om målad till svart.
Och allt som byggs nu är svart. Landskapet framhävs mkt bättre.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av AlexanderEhn »

Jag avvaktar denna diskussion. Så jag tycker den är viktig.


(Personligen tycker jag svart eller grå är snyggast och framhäver landskapet bättre. Men som nykomling väljer jag att stå utanför diskussionen.)
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av Henrik Maude »

På publika körningar bör sargfärgen vara enhetlig och så anonym att besökarna inte lägger märke till den. Eftersom skynkena är svarta ser det meat enhetligt ut med svarta sargkanter. På interna körningar är det ju inte lika viktigt med enhetlighet.
Som med allt annat bör ju den som arrangerar en träff kunna bestämma att deltagande moduler ska ha en viss färg på sargerna.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av hakang »

Ursprunget till allt moduleri i det här landet var ju Västerås-normen. I den rekommenderades då en grön färg som harmoniserade med landskapet. MMMs första rekommendation var så vitt jag förstår ett försök att zooma in på en grön färg för den som inte kunde välja. Det är värt att nämna att MMM i grunden inte ville bestämma hur någon skulle bygga/måla sina moduler, en tanke var att man kunde bygga sin hemmabana i MMM-moduler och då anpassa sig efter sitt egna hobbyrum. Publikfriande fjanterier som rak framkant, skynken etc. fanns överhuvudtaget inte med som tanke. MMMs nästa version rekommenderade en grågrön nyans som inte harmoniserade med många byggares moduler (bara en om jag minns rätt). Av olika skäl har alltså den gröna färgen varit allt från lövgrön till grådassig, allt beroende på den enskildes tycke, smak och tillgång på färg (en mångfald som bl.a. manifesteras i MMMs logotyp).

Den här historiska tillbakablicken förklarar kanske varför vi är där vi är idag, lite som spårvidden idag beror på hästarslena då. Poängen är att OM man inte hade haft det här arvet från förr utan dels bestämt sig för att välja en enda färg, dels valt sargfärg utan tillbakablickar, hade det funnits tunga skäl till att välja just svart. Förutom att det rent subjektivt är snyggt så framhäver det landskapet och distraherar inte blicken. Och en mycket bra egenskap hos svart färg är att det inte finns så många olika sorters svart. Svart är svart så för den som tycker att ett enhetlig färg är viktig är svart väldigt enkel att hantera. Inga färgkoder behöver förhandlas fram, inga mystiska pigmentblandningar skakas fram i färghandeln etc.

Jag har ju i dagsläget inga moduler men den dagen jag kommer dragandes med några kommer de med 100% sannolikhet ha svarta sidor.
Låst

Återgå till "Allmänt H0"