Svart färg på sargerna på H0-2R?

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av LLJ »

Svart kanske passar bra om syftet är att visa upp modulen för publik. Om man däremot bygger för trafikspel i första hand är svart på tok för mörkt.
Mao, syftet med modulen styr vilken nyans som passar. Dessutom anser jag att man skall följa de rekommendationer som finns för den norm som modulen byggs enligt, annars kan man strunta i allt vad normer heter.

/Lars
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av AndreasSigfridsson »

Jag tycker fremo grå är så tråkig och svart passa mkt bättre.

Av växjö folket nya moduler är istort sätt allt svart.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av AlexanderEhn »

LLJ skrev: 2018-02-23, 12:32 ...
Om man däremot bygger för trafikspel i första hand är svart på tok för mörkt.
...
/Lars
Intressant! Förklara gärna mer om hur trafikspelet påverkas av sargfärgen. Jag ser inte kopplingen.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av LLJ »

Jag anser och fler med mig att kontrasten blir för stor gentemot landskapet.

/Lars
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av AlexanderEhn »

LLJ skrev: 2018-02-23, 13:34 Jag anser och fler med mig att kontrasten blir för stor gentemot landskapet.

/Lars
Jo, det har jag hört. Och den kontrasten stör trafikspelaren?
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av LLJ »

Ja, eftersom jag kör trafikspel till stor del och det stör mig. Men det är upp till modulbyggaren att själv välja vilken nyans hen vill ha på sin modul.

/Lars
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av AlexanderEhn »

LLJ skrev: 2018-02-23, 13:53 Ja, eftersom jag kör trafikspel till stor del och det stör mig. Men det är upp till modulbyggaren att själv välja vilken nyans hen vill ha på sin modul.

/Lars
Okej. :)
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av StaffanWiman »

Svart är opraktiskt om man ska göra något på ytan. Såg till exempel nu i Uppsala där alla sargkanter var svarta, att det var svårt att omedelbart finna uttagen speciellt om det var lite motljus.
Tycker för övrigt inte att det är så viktigt vilken färg det är, bara den inte är för mörk och svart är ju det mörkaste som finns. Ok, helt vitt kanske också hade kunnat störa...

Staffan
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av daniel »

LLJ skrev: 2018-02-23, 12:32 Svart kanske passar bra om syftet är att visa upp modulen för publik. Om man däremot bygger för trafikspel i första hand är svart på tok för mörkt.
Mao, syftet med modulen styr vilken nyans som passar. Dessutom anser jag att man skall följa de rekommendationer som finns för den norm som modulen byggs enligt, annars kan man strunta i allt vad normer heter.
Tanken med att överhuvudtaget nämna en färg på sargen i standarden är att alla moduler har ungefär samma färg. I vart fall var det avsikten med sargfärgen i MMM-standarden. Annars hade ju standarden bara behövt skriva att sargen ska vara målad. Problemet är dels att det finns flera olika standarder som föreskriver olika färger, dels att många inte följer det som står i standarderna.

Med vänlig hälsning
Daniel
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av Johnny »

För egen del så ser jag tre alternativ:

a) Man väljer en standard och följer den.
b) Man struntar i vad det står i standarder.
c) Man skapar en egen standard och hoppas på att tillräckligt många anammar den.

Alt c) är vad SSM valt att göra. Men om man vill följa den standarden så räcker det inte med att måla stommen svart.
Låst

Återgå till "Allmänt H0"