Svart färg på sargerna på H0-2R?

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
Sunesson
Inlägg: 841
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Ort: Brämhult

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av Sunesson »

Annars får man ha "utbytessidor" i kanske plast målade i grönt eller svart och fästa upp lämplig sida beroende på vad som gäller för respektive träff! Ett par små skruvar eller kanske kraftiga magneter håller sidorna på plats. Men, svarta sidor är snyggast!
Thomas Sunesson
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av UBJ »

Jag har aldrig förstått varför sargfärgen spelar så stor roll för några. Vill man att det ska se enhetligt ut så är det säkert bra om alla moduler har samma sargfärg, om den sedan är grön, grå, brun eller svart tror jag spelar mindre roll. Jag tycker 3rbanan brukar se fin ut i sin gröna färg.
På 2rsidan är det numera enkelt, endast en standard kräver en särskild färg, SSM kräver svart sarg, och utav ren lathet så tror jag att det innebär att många 2rmoduler kommer att ha svart sargfärg.
När det gäller 2/3rmoduler så är det väl inte svårare än att man får ha två enliters färgburkar, en grön och en svart.
Det är ändå snyggt att måla nytt till varje visningskörning eftersom den matta sargfärgen slits en hel del under transport, uppsättning.

Färghandlaren tyckte att vi skulle ha blank färg eftersom den matta har så dålig slitstyrka, tror dock att det skulle se rätt konstigt ut.:)

Mvh UB
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av ErikKuiper »

Bara för det är så många svart-positiva som har skrivit i den här tråden så vill jag argumentera för varför jag föredrar något som inte är svart.

Många som förordar svart säger att man dras in i landskapet och att man får en bra avgränsning mellan sarg och landskapet, en tittskåpseffekt. Denna effekt är något som jag personligen inte uppskattar utan jag föredrar något som gör att det inte är en så stark kontrast mellan sargfärgen och modullandskapet. Vilka färger som är lämpliga för att få en låg kontrast kan naturligtvis diskuteras länge och det finns många åsikter kring detta. Låt oss dock inte ta den diskussionen i den här tråden.

/Erik
Användarvisningsbild
thomas.carlson
Inlägg: 152
Blev medlem: 2016-10-31, 21:37

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av thomas.carlson »

Jag tror att oavsett vad vi personligen föredrar kommer detta att bli en evolutionsfråga, när tillräckligt många väljer samma färg, kommer den färgen att accepteras som standard.
//thomas
(för övrigt anser jag att svart är snyggast) ;)
============================>
Om någon säger att "det går inte", så är det en anledning att prova.

Eternit, träslipers, brunlok och ångtåg 4ever

https://www.youtube.com/user/tomcarupp
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av StaffanWiman »

Om sargerna ska vara svarta så borde man ju ha någon ljusare färg på tyget, det blir så väldigt mörkt annars...

Staffan
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av JanFrelin »

Jag håller mig till FREMO's rekommendationer.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
LarsRobert
Inlägg: 1114
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av LarsRobert »

Nu när utvecklingen går mot fler svarta sarger så tycker jag vi borde märka upp uttagen för kontrollerna (som också är svarta) på något sätt. Det enklaste är väl att sätta en remsa varseltejp (orange/gul/ljusgrön) på varje uttag. Det brukar ofta vara lite skum belysning i de lokaler vi är i och jag hade lite problem att hitta uttagen i går.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2111
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av MickeWestberg »

Jag föredrar också svart då det blir en snyggare kontrast mellan sarg och landskap. Gör sig dessutom snyggare hemma på väggen. En till detalj med den gröna färgen att jag aldrig har fått den exakta brytningen som normen föreskriver hos någon färghandlare där jag bor. Har varit hos 6st men bara fått nånting som är nära kulören och då bor jag ändå på det estetiska söder i Stockholm. Svart är lättare, en burk på classe sen är det klart.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Tompa
Inlägg: 2409
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av Tompa »

LarsRobert skrev: 2018-02-19, 07:58 Nu när utvecklingen går mot fler svarta sarger så tycker jag vi borde märka upp uttagen för kontrollerna (som också är svarta) på något sätt. Det enklaste är väl att sätta en remsa varseltejp (orange/gul/ljusgrön) på varje uttag. Det brukar ofta vara lite skum belysning i de lokaler vi är i och jag hade lite problem att hitta uttagen i går.
Jag håller med. Det är svårt att se uttagspanelerna. Har hänt flera gånger att tåg gått herrelösa pga detta.
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av StaffanWiman »

Ja, lite ljus färg skulle inte skada lite här och där.
Har också märkt att det är svårt att direkt hitta uttagen när allt är kolsvart. Speciellt när man har motljus från fönstren.

Staffan
Låst

Återgå till "Allmänt H0"