Svart färg på sargerna på H0-2R?

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av LLJ »

Om man nu standardiserar modulsidorna med svart färg, varför inte standardisera att uttagspanelerna är grå som LN-boxarna?
Då vet man vad man skall leta efter istället för att ha flera olika färger att leta efter när det gäller uttag.

/Lars
LarsRobert
Inlägg: 1115
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av LarsRobert »

LLJ skrev: 2018-02-19, 21:47 Om man nu standardiserar modulsidorna med svart färg, varför inte standardisera att uttagspanelerna är grå som LN-boxarna?
Då vet man vad man skall leta efter istället för att ha flera olika färger att leta efter när det gäller uttag.

/Lars
Jag tycker att tejpremsa eller dekal verkar både enklare, snabbare och billigare. Om det bestäms något i frågan så kan jag fixa det när grejerna är tillbaka i lokalen.
Användarvisningsbild
ArneL
Inlägg: 127
Blev medlem: 2014-01-20, 12:12

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av ArneL »

Kablarna till uttagspanelerna har väl synliga kontrastfärger, så inte är det svårt att hitta dem.
/A
-----------------
/Arne Larsson
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av hakang »

Eftersom uttagspanelerna så vitt jag förstår ägs av MMM borde det inte vara nåt problem att tejpa dit en bit lysorange tejp på dem om så känns nödvändigt, utan att behöva krångla till det med särskild specifikation om saken tänker jag.
GunnarJonsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 2017-06-01, 10:53

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av GunnarJonsson »

"Standard är det som byggs"
Har jag för mig att jag har läst nånstans i någon FREMO rekommenderad praxis.
Är trenden över tid är en rörelse i riktning där det drar iväg mot svarta modulsarger rent allmänt?
Inläggen ovan har som tidigare nämnts en övervikt av övervägande positiva "svartmålare".
Är det så att de flesta byggare väger över till den svarta sargens fördel eller har vi en stor tyst massa som inte vill/orkar/törs ha en annan åsikt?
Gör er röst hörd, skriv ett inlägg vet ja!
Personligen tycker jag det skulle vara intressant att få veta hur funderingarna går i byggkretsarna.

/Gunnar J.

(Som för många herrans år sen - långt innan det hade dykt upp nåt som kallades MMM - målade sargerna på min fria tolkning av lastplatsen "Källbotten" svarta...
Och som även tänker fortsätta med det på nästa åbäkesprojekt som är i vardande)
Elmis
Inlägg: 679
Blev medlem: 2016-09-19, 21:48
Ort: Stockholm

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av Elmis »

Jag är ny i modulsammanhang.
Har ingen bestämd åsikt ang färg annat än att svart känns lite snyggare.
Kan leva med grönt/svar/grått m.m.
Elmis
Användarvisningsbild
Gissberg
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-01-16, 16:45

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av Gissberg »

GunnarJonsson skrev: 2018-02-21, 17:02
Är det så att de flesta byggare väger över till den svarta sargens fördel eller har vi en stor tyst massa som inte vill/orkar/törs ha en annan åsikt?
Gör er röst hörd, skriv ett inlägg vet ja!
Personligen tycker jag det skulle vara intressant att få veta hur funderingarna går i byggkretsarna.

/Gunnar J.

(Som för många herrans år sen - långt innan det hade dykt upp nåt som kallades MMM - målade sargerna på min fria tolkning av lastplatsen "Källbotten" svarta...
Och som även tänker fortsätta med det på nästa åbäkesprojekt som är i vardande)
För mig har sargfärgen ingen större betydelse, då det är det som byggts ovanför jag tittar på. Dock har svart den fördel att det går att få tag på var som helst. Tex om en skada uppstått på sargen och du ska måla över ett centimeterstort skrapmärke har dom flesta av oss någon form av svart färg hemma, hobby- akryl mm, i nödläge kan du ta till och med ta till svart spritpenna. Att behöva köpa hem en liter grön färg i detta läge eller söka bland andra medlemmar om dom har färgen hemma och kan låna ut är inte lika troligt. För övrigt så håller jag med om att svart sarg får landskapet att lysa upp och framträda mer - som teaterscenen då takbelysningen släcks.
Användarvisningsbild
ArneL
Inlägg: 127
Blev medlem: 2014-01-20, 12:12

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av ArneL »

Gissberg skrev: 2018-02-22, 09:31 ...
För övrigt så håller jag med om att svart sarg får landskapet att lysa upp och framträda mer - som teaterscenen då takbelysningen släcks.
Bra jämförelse, instämmer helt. Det finns skäl till att teaterscener är svarta.👍

/Arne
-----------------
/Arne Larsson
GunnarJonsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 2017-06-01, 10:53

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av GunnarJonsson »

Kan bara hålla med herrar Gissberg och ArneL.
Det är väl så att undertecknad tycker sig finna inspiration och fascination i teaterrummets möjligheter.
En åkomma som får skyllas på all den tid som genom åren lades i publikhavet på Folkteatern Gävleborg/ Orionteaterns föreställningar...

/ Gunnar J.
SethSwede
Inlägg: 577
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av SethSwede »

Hi
Därmed har drömmen funnits länge, att skapa modulträffar där allt är gömd ( sarg, modulben, kablar, väskor etc. )Så roligt att många har tagit till sig detta. Märker ni att alla typ av byggen blir mer enhetligt när sargen är samma färg och dessutom svart?
Låst

Återgå till "Allmänt H0"