Svart färg på sargerna på H0-2R?

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av StefanFjällemark »

Har målat Lokstationens sidor och ben i svart. Håller med om att det inte finns 50 nyanser av svart, vilket det kan finnas av de flesta andra färgval. Men svart är enkelt, och enligt min mening snyggt, så det ger en bra kontrast till överdelen med spår och landskap.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
Östvall
Inlägg: 343
Blev medlem: 2017-02-26, 20:51

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av Östvall »

Relativt ny medlem och knappt mer än "hangaround" ( :) )i MMM men även jag hör till dem som förordar svart, medveten om att det under en tid skulle kunna bli många sargfärger, vilket man kanske skulle få accepterar. Jag kör bland annat 2/3R moduler och ska då ha sarg som kan skifta beroende på körning, enklast hade varit att ha samma färg. Det är dessutom en bättre täckande färg, den gröna kräver ofta grundning eller flera lager för att täcka bra, tycker jag.

Det kanske är en fråga som får dryftas på årsmöten runt om.
Användarvisningsbild
PeterAlsén
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-03-16, 17:25
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av PeterAlsén »

Bra där Håkan, MEN, problemet med svart är att om man är med på FREMO så skall framsidan i H0RE vara antingen brun (RAL 8011) eller grå (RAL 7001). Personligen gillar jag svart också för det ger en distinkt markering mot landskapet. Blir det massa tjafs om man målar svart hos FREMO?
Medlem i FREMO, Svenskt Modulforum
Tkl i Nättelund
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av hakang »

PeterAlsén skrev: 2018-02-11, 10:09Blir det massa tjafs om man målar svart hos FREMO?
Det borde ju en Fremoit svara på egentligen, min förmodan är att det inte kommer bli något tjafs alls. Detta baserar jag på följande:
- Det finns redan en hyfsat bra variation i sargfärger även hos Fremo.
- Fremo är betydligt mer tillåtande än många tror.
- Fremo är helt befriat från publikfrieri, man kör ju tåg enbart för sin egen skull.

/H
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av LLJ »

Precis som Håkan skriver så finns det variation på sargfärgerna inom FREMO H0-RE, oftast antingen den grå RAL 7001 eller nötbrun RAL 8011. Dessa är färger som rekommenderas i normen för H0-RE, inte ett krav.
Sedan finns det andra H0 varianter inom FREMO H0 med andra färgnyanser. Dock ingen som har svart.
Så en FREMO H0-RE modul som har svarta kanter lär sticka ut, men lär nog få vara med ändå om funktionen i övrigt är bra.

OT: FREMO moduler har ingen fram eller baksida.

/Lars
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av Johnny »

Färgen på modulstommarna är verkligen ingen stor fråga inom Fremo. Den enda gång jag sett det diskuteras var den 1:a april för några år sedan.
SethSwede
Inlägg: 577
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av SethSwede »

Hi
En enhetlig vacker modulbana har alltid varit min dröm i många år. Övertygelsen har inte varit en lätt process men en enhetlig sargfärg gör att modulbanan blir betydlig roligare och vackrare. Både USMS , med gulbeige och SSM med mattsvart gör att hela upplevelsen blir mera som gemensamhet mer än lapptäcke. En bil är mycket snyggare med en vacker färg, samma bil blir betydligt mindre vacker med primer/rost/förg på samma bil.
IMG_5030.JPG
IMG_5030.JPG (105.04 KiB) Visad 4283 gånger
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av Johnny »

StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av StaffanWiman »

Bilen var fin :-)
Jag verkar tydligen utgöra en mycket liten minoritet som föredrar grönt eller åtminstone något ljust. Tycker svart äter ljus. Helheten blir mörkare även om man öser ljus över själva modulen.
Tycker det var snyggt i Norrköping med nästan genomgående grönt.
Hoppas att toleransen även finns från andra hållet så att gröna och Fremo-färgade moduler får förekomma också!

Staffan
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av RickardNordström »

Hallå... :)
Jag ställer mig i skaran som föredrar svart. Vill minnas att grönt användes förr då man var av den åsikten att grönt smälte in i landskapet bättre och att man då fick ett mer naturligare slut på modulens kanter. Nackdelen var ju att man samtidigt fick uppfattningen att den gröna träytan var en del av landskapet, ett fult sådant. Svart ramar in landskapet på ett mycket bra vis och skapar också en enhetlighet som faktiskt ser riktigt bra ut. Utveckling går framåt på alla plan. Man får se de svarta modulsargerna som ett steg i rätt riktning, en förlängning av det svarta skynket.
Hade man vetat då vad man vet nu hade modulsargerna säkert inte målats gröna utan svarta. Och för att vara brutalt ärlig. Det är inte svårt eller tar lång tid och inte eller speciellt kostsamt att köpa lite svart färg och pensel. Man kan följa med utvecklingen eller stanna kvar i det gamla oavsett om det blir en principsak eller om man har en uppsjö av ursäkter att välja på. Det är 100% fritt.

Mvh Rickard
Låst

Återgå till "Allmänt H0"