Svart färg på sargerna på H0-2R?

Allmänt om H0
SethSwede
Inlägg: 577
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av SethSwede »

Hej Johnny
SSM är igen egen standard och kommer aldrig att vara,
tacksam om alla förstår min vision! Det ÄR EN KONCEPT som använder SSM gavlar ( modifierad MMM 2.1 gavel och FREMO gavlar).
Jag har sett ca 10 olika FREMO färger och 5 olika MMM färger.
Min dröm är en sammanhängande modulbana. US FREMO har en färg som nästan alla följer i Europa, snyggt och känns som en gemensam bana. Jag upplever det inte roligt att så många Färger finns på modulbanor. Mycket snyggare om alla hade samma FREMO grön eller samma FREMO grå, en färg vore så snyggt på FREMO banor.
Därmed är svart den färg som många nu väljer för gemensamhet i modulsamkonster.
En gemensam färg handlar inte om en ny eller egen standard! Jag vill bara att vi som bygger moduler ska känna mer gemensamhet i stora svepande landskap upplevelser.
Vi ses på DT/
Med vänlig hälsning,
Seth
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av LLJ »

Om man vill ha svepande landskap så bör modulerna ha gavlar där landskapet till synes skarvlöst kan bölja fram. FREMO-H0RE har ett fåtal olika gavlar för att på ett enkelt sätt göra detta möjligt. US FREMO likadant. Att blanda MMM 2.1 och FREMO-H0RE ger inte denna känsla, oavsätt vilken nyans modulens sidor har.

Om det finns en speciell SSM gavel med egen profil för att uppnå det svepande landskapet vet jag inte, då gaveln inte finns publicerad publikt, så har man frångått standard, och skapat en egen standard.

Och om en modul som inte har svarta sidor inte får vara med vid en SSM körning då har vi skapat motsättningar istället för gemenskap. Ingen skall känna sig tvingad att måla sin modul i andra färger än vad normen som den är byggd enligt säger.

/Lars
SethSwede
Inlägg: 577
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av SethSwede »

Ok
Skriver inget mera om detta ämne.
Ville bara förklara!
Med vänlig hälsning,
Seth
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av hakang »

Jag tror man måste ha viss acceptans för att det böljande, enhetliga landskapet inte kommer att vara realiserbart inom överskådlig tid. Det handlar ju i väldigt hög grad om varje enskild byggares ambitionsnivå och skicklighet i landskapandet. Det spelar ingen roll om profilen stämmer överens om inte landskapet i sig gör det. Och det kommer vi aldrig att uppnå eftersom varje byggare har en alldeles egen uppsättning ambition/skicklighet. Vilket är helt ok, så länge alla har kul och trivs med vad de gör. Det viktigaste är ju att hålla ordning på att man håller på med modelljärnväg för att man själv tycker det är kul, inte för att göra nån annan nöjd.

SSM kan f.ö. betraktas som en SIG (Special Interest Group) fokuserad på publikkörningar. Att Seth envisas med att kalla det för 'koncept' kan jag leva med även om jag inte riktigt förstår skillnaden mot 'SIG'. SSM har i dagsläget tror jag 1-4 olika gavelprofiler i åtanke (specade?) baserade på såväl MMM som Fremo. Strävan är att ha rak framkant, svart modulsarg och i varje fall just nu miljöer mellan 1956 och 1967. Lite annat också men det är väl det viktigaste. Den svarta sargfärgen är kanske den mest iögonenfallande skillnaden mot MMMs nuvarande rekommendation och att den är en vinnare tycker jag har visats dels på Tekniska Museet, dels i Uppsala senaste helgen. Å andra sidan fanns i alla fall i Uppsala moduler med andra färger och inget verkar ha dött av det. Än så länge.

Att det på en SSM-körning bara förekommer moduler som uppfyller SSMs krav tycker jag bara är en manifestering av att modulvärlden vuxit till sig. Ingen ska känna sig tvingad att ändra sin modul på något som helst sätt som inte passar, men vill man exv. vara med på en Fremokörning får man nog vara beredd att ställa upp med en Fremoanpassad modul. F.ö. kan väl nämnas att det finns ungefär NOLL renodlade SSM-moduler just nu...

Johnnys tre alternativ var f.ö. precis på pricken. Själv lutar jag nog åt alternativ 2... :twisted:
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av UBJ »

Jo, dom Ssmkörningar som varit har bestått av i första hand mmmoduler med svart sargkant.
Jag tror det kommer se ut så i många år framåt.
Jag hoppas också att alla bygger det dom vill och inte känner sig tvingade att bygga efter det smala Ssmkonceptet. Vill man bygga modernt, använda sandat spår eller en annan grön nyans i sitt landskap ska man förstås göra det.
Om det någonsin kommer att genomföras någon Ssmkörning där enbart moduler enligt dom kraven får vara med så kommer det vara en enstaka körning bland många andra.

Om modulkörandet ska fortsätta växa så måste förstås alla känna sig välkomna, dom flesta träffarna måste vara öppna för moduler som fyller dom tekniska kraven.
Sedan kan man ha enstaka körningar med estetiska krav som var och en kan välja att delta i eller ej.

Fremo är ett lysande exempel på att man inte kan tvinga alla att bygga likadant. Kolla bara på dom stora Fremoträffarna, dom estetiska kraven uppfylls aldrig, folk tänker själva och bygger som dom vill.

Sargfärgen tycker jag inte spelar någon större roll, det är snyggt om dom flesta har samma sargfärg och jag är mer intresserad av det som finns ovanpå modulen.
Däremot så vore det mycket illa om alla skulle börja bygga moduler med 1956-1967. Det är knappast en framtidsinriktning. Framtiden ligger förstås i generationen som nu är på vär mot femtioårsåldern, det är då dom flesta har tid och pengar för att syssla med detta. Den generationen har förstås en klarare koppling till det moderna och är inte lika impade av bruntåg som oss gubbar som är 10-20 år äldre. Jag minns hur fel Smjs 1955 kändes för mig i början och jag har sett hur många yngre tappat sugen i den föreningen eftersom moderna tåg inte varit så välkomna där.
Den fällan får förstås inte hela modulrörelsen hamna i.
Det är säkert bra att det finns särskilda grupper, föreningar för specialintressen men det måste finnas en bred väg också.

Mvh UB
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av LLJ »

UBJ skrev: 2018-02-24, 06:26 Om modulkörandet ska fortsätta växa så måste förstås alla känna sig välkomna, dom flesta träffarna måste vara öppna för moduler som fyller dom tekniska kraven.
Sedan kan man ha enstaka körningar med estetiska krav som var och en kan välja att delta i eller ej.

Fremo är ett lysande exempel på att man inte kan tvinga alla att bygga likadant. Kolla bara på dom stora Fremoträffarna, dom estetiska kraven uppfylls aldrig, folk tänker själva och bygger som dom vill.

Sargfärgen tycker jag inte spelar någon större roll, det är snyggt om dom flesta har samma sargfärg och jag är mer intresserad av det som finns ovanpå modulen.
Däremot så vore det mycket illa om alla skulle börja bygga moduler med 1956-1967. Det är knappast en framtidsinriktning. Framtiden ligger förstås i generationen som nu är på vär mot femtioårsåldern, det är då dom flesta har tid och pengar för att syssla med detta. Den generationen har förstås en klarare koppling till det moderna och är inte lika impade av bruntåg som oss gubbar som är 10-20 år äldre. Jag minns hur fel Smjs 1955 kändes för mig i början och jag har sett hur många yngre tappat sugen i den föreningen eftersom moderna tåg inte varit så välkomna där.
Den fällan får förstås inte hela modulrörelsen hamna i.
Det är säkert bra att det finns särskilda grupper, föreningar för specialintressen men det måste finnas en bred väg också.

Mvh UB
Bra skrivet!

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av daniel »

Hej!

Tråden har nu fått 57 inlägg och jag tror alla har fått möjlighet att framföra sina synpunkter. Syftet bakom tråden var att om möjligt sträva efter en enhetlig färg på sargerna och som framkommit i tråden är det många som kommer använda svart färg framöver.

Jag föreslår att vi avslutar tråden och lägger den till handlingarna.

Med vänlig hälsning
Daniel
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av fs_toni »

En mer allmän reflektion är väl denna: det är ett fåtal personer i MMM som jobbar med och som har åsikter om MMM:s officiella standard. Många har nog enbart läst standarden som en "instruktionsbok" för att uppfylla kraven att kunna koppla ihop moduler med varandra och komma med i gemenskapen.

Sen lanseras ett alternativt koncept/SIG/standard (kalla det vad ni vill)), som får många att inse att det kanske trots allt finns vissa saker som kan vara BÄTTRE i MMM-standarden UTAN att för den skull förändra det fundamentala i att vi kan koppla ihop våra moduler med varandra. Om många samtidigt visar sig ha SAMMA åsikt/synsätt och vill genomföra det, så är väl det ett alldeles UTMÄRKT bra sätt för att MMM-standarden förändras över tiden genom en "gräsrotsrörelse" till vad majoriteten önskar.

Det finns ju liknande historiska exempel där många tyckte det var jobbigt med "Västerås-skarv" och allt pillande med skarvräler för att koppla ihop och nu bygger alla utan skarvräl. Och t ex den där konstiga "lampan" som skulle kopplas in i strömmen under modulen, den ser man sällan.

Poängen är att om en majoritet gillar svart sargfärg så borde vi ändra MMM-standarden. (Sen kan därutöver dom som vill följa SSMs koncept fullt ut, delvis - eller inte alls i dess övriga delar, utan att det är något annat än ett koncept/variant/SIG)
MikaelLund
Inlägg: 36
Blev medlem: 2013-09-06, 12:15

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av MikaelLund »

Det som bör förtydligas är att SSM är INTE en del av MMM utan en helt fristående organisation. SSM har utifrån Seths vision ett koncept som vill visa en modulbana med ett stort tänk på estetik vad gäller helheten. Svart sarg med svart tyg på båda sidor är en, belysning en annan och ytterligare ett är landskap som återspeglar Sverige sommaren 1967. Även det som rullar på banan skall vara svenskt och helst från tiden. Att SSM inte är där än må så vara, men ambitionen är tydlig. Flera, för att inte säga alla, medlemmar i SSM är också medlemmar och vissa också väldigt aktiva i MMM. Det är därför inte konstigt att flera av oss valt svart färg etc på våra moduler. Kalla gärna SSM för koncept, SIG eller något annat men det blir inte en del av MMM för det.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Svart färg på sargerna på H0-2R?

Inlägg av daniel »

Den här tråden skapades för att samtala om färgen på sargen, inte för att diskutera SSM kontra MMM. Så därför låser jag tråden.

Med vänlig hälsning
Daniel
Låst

Återgå till "Allmänt H0"