Tanke på modulmagasin

Allmänt om H0
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Tanke på modulmagasin

Inlägg av Henrik Maude »

Jag har deltagit på ett antal modulträffar. Jag har då tänkt på att det har varit ont om tillräckligt långa magasin för att de ska kunna hantera långa moderna tåg. Med hjälp av Google Sketchup har jag skissat på ett magasin som passar både MMM- och Fremo H0-standarden.
Magasin ihopbyggt
Magasin ihopbyggt
Magasin ihopbyggt.png (9.91 KiB) Visad 4613 gånger
Totalt består magasinet av 8 sektioner på totalt 9,6m. Magasinet är 50cm brett och ska rymma 8 uppställningsspår och en total uppställningslängd på drygt 7m. Magasinet är konstruerat så att det även kan användas som två halvor.
Magasin ovansida
Magasin ovansida
En sektion ovanifrån.
Magasin undersida
Magasin undersida
En sektion underifrån. Här syns också de tänkta fästena för IKEAs 50cm djupa Ivarhyllben med rätt avstånd för att rymma 80cm långa hyllplan.

Magasinet är konstruerat så att det ska ta så liten plats som möjligt vid transport. Vid transport är magasinet uppdelat i två delar med 4 sektioner i varje. Varje låda får då måtten 30x50x125cm.
Magasin transportpackat
Magasin transportpackat
Senast redigerad av 3 Henrik Maude, redigerad totalt 2017 gång.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Tanke på modulmagasin

Inlägg av LLJ »

Kan inte se bilderna. Ladda upp bilderna i forumet istället alt. spara dem i en pdf fil och ladda upp den.

/Lars
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Tanke på modulmagasin

Inlägg av hakang »

Så här ser alla bilder ut på min skärm:

Bild
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Tanke på modulmagasin

Inlägg av Henrik Maude »

Nu har jag försökt att lägga upp bilderna på forumet här och ändra på bildlänkarna. Hoppas det funkar.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Tanke på modulmagasin

Inlägg av daniel »

Bilderna funkar nu.

Det ser mycket intressant ut.

Med vänlig hälsning
Daniel
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Tanke på modulmagasin

Inlägg av Henrik Maude »

Bra

Jag har gjort några testdelar för att se hur väl de passar på Ivar-benen. Och jag måste justera lite. Så de blir troligtvis lite bredare än 50cm.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Tanke på modulmagasin

Inlägg av LLJ »

Tänk på att man måste få plats med fingrarna mellan spåren för att kunna lyfta på/av fordon. Och skall magasinet fungera för FREMO-H0RE så är minsta radie 1000 mm i både kurvor och växlar.
När det gäller benen så behöver inte varje sektion ha två benpar, räcker om ändsektionerna har det. Övriga räcker om de har ett benpar (två på mitten så de går att använda som två delar).

/Lars
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Tanke på modulmagasin

Inlägg av Henrik Maude »

Vilket avstånd rekommenderas mellan rälsen för att få plats att flytta/sätta på fordon?

Tanken var att använda Pecos large-växlar för att få stora kurvradier.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Tanke på modulmagasin

Inlägg av ErikKuiper »

500 mm breda magasin har ofta 7 spår vilket betyder ett c-c på 70 mm eller något mindre. För mig känns också 70 mm som ett bra minsta avstånd mellan spåren i ett magasin. Prova med att lägga tre raka spår bredvid varandra hemma och ställ vagnar på alla spåren. Experimentera och se vilket c-c som krävs för att lätt kunna plocka upp och ställa ner vagnar på mittenspåret.
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Tanke på modulmagasin

Inlägg av Henrik Maude »

Tack för svar. Ska prova mig fram.

Någon som har några kommentarer/ändringsförslag på själva stommen rent konstruktionsmässigt?
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"