Tanke på modulmagasin
Re: Tanke på modulmagasin
Alla dessa reglar, det är inte risk att de kommer vara i vägen när man skall dra kablar och ansluta spåret?
Och hur blir det där växlarna och deras motorer skall vara? Stor risk att det är en regel i vägen där det skall fräsas hål för omläggningen.
/Lars
Och hur blir det där växlarna och deras motorer skall vara? Stor risk att det är en regel i vägen där det skall fräsas hål för omläggningen.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
-
- Inlägg: 158
- Blev medlem: 2015-11-14, 18:18
Re: Tanke på modulmagasin
Jag har inte kollat hur reglarna ligger i förhållande till var växlarna kan tänkas hamna.
Dock, som det syns på bilderna, är reglarna avfasade för att underlätta kabeldragning, dvs de har inte fullhöjd överallt.
Dock, som det syns på bilderna, är reglarna avfasade för att underlätta kabeldragning, dvs de har inte fullhöjd överallt.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Re: Tanke på modulmagasin
Jag får inte ihop att modulbredden ska vara 50cm, Ivar-ben för 50cm ska användas, och ändå sitter benfästena en bit in från modulsidan??
Har jag missat nåt?
Har jag missat nåt?
-
- Inlägg: 158
- Blev medlem: 2015-11-14, 18:18
Re: Tanke på modulmagasin
Jag håller på att revidera den. Insett att jag tänkt fel angående benfästenas placering.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
-
- Inlägg: 158
- Blev medlem: 2015-11-14, 18:18
Re: Tanke på modulmagasin
Nu har jag reviderat magasinets utformning efter några prov jag har fått laserskuret. Så ni ska det passa bra på 50cm djupa Ivarben med hyllplan mellan.
Totalt har magasinet fortfarande samma längd och grundkonstruktion. Men det har breddats 10mm för att kunna passa på Ivar-benen. Så total bredd är nu 51cm. Jag har även justerat magasinet så att det är gjort för sju uppställningsspår. Så att det blir tillräckligt avstånd mellan spåren för att lätt kunna sätta på och ta bort vagnar. Växelgatorna passar också utan problem på de yttre magasinsektionerna.
Transportpackat ser magasinet ungefär likadant ut.
Totalmåtten för varje magasinhalva blir 120x51x26cm.
Totalt har magasinet fortfarande samma längd och grundkonstruktion. Men det har breddats 10mm för att kunna passa på Ivar-benen. Så total bredd är nu 51cm. Jag har även justerat magasinet så att det är gjort för sju uppställningsspår. Så att det blir tillräckligt avstånd mellan spåren för att lätt kunna sätta på och ta bort vagnar. Växelgatorna passar också utan problem på de yttre magasinsektionerna.
Transportpackat ser magasinet ungefär likadant ut.
Totalmåtten för varje magasinhalva blir 120x51x26cm.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Re: Tanke på modulmagasin
En fråga:
På övre bilden har de två yttersta moduldelarna en högre gavel än övriga moduldelar.
På den undre bilden på den nedersta modulen, längst till höger på bilden, ser det ut att vara en högre modulgavel. Men den gaveln ser inte ut att vara lika hög som på den övre bilden.
Sen verkar inte hålen på transportgavlarna sitta mitt för hålen i moduldelarnas gavlar.
Med vänlig hälsning
Daniel
På övre bilden har de två yttersta moduldelarna en högre gavel än övriga moduldelar.
På den undre bilden på den nedersta modulen, längst till höger på bilden, ser det ut att vara en högre modulgavel. Men den gaveln ser inte ut att vara lika hög som på den övre bilden.
Sen verkar inte hålen på transportgavlarna sitta mitt för hålen i moduldelarnas gavlar.
Med vänlig hälsning
Daniel
-
- Inlägg: 158
- Blev medlem: 2015-11-14, 18:18
Re: Tanke på modulmagasin
Modulgavlarna är högre på de yttersta modulerna eftersom det är de gavlar som ska sitta mod andra moduler och måste därför ha hålbilder som följer normera. Internt i magasinet har jag gjort gavlarna så låga som möjligt för att möjliggöra kompakt packning av modulerna.
Hålen i transportgavlarna ska sitta precis för hålen i modulernas gavlar.
Två av de interna modulerna (de som är placerad närmast yttermodulen) är 6mm kortare än övriga eftersom den, när den är transportpackad, sitter monterad under yttermodulen och skruvas fast i transportgaveln genom yttermodulens djupare kant. Jag hoppas att det ska synas tydligare på bilden ovan.
Hålen i transportgavlarna ska sitta precis för hålen i modulernas gavlar.
Två av de interna modulerna (de som är placerad närmast yttermodulen) är 6mm kortare än övriga eftersom den, när den är transportpackad, sitter monterad under yttermodulen och skruvas fast i transportgaveln genom yttermodulens djupare kant. Jag hoppas att det ska synas tydligare på bilden ovan.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: Tanke på modulmagasin
Hur tänker du skruva fast de två mellandelarna i transportgavlarna? Kommer det att finns inslagsmuttrar eller liknande i modulerna?
-
- Inlägg: 158
- Blev medlem: 2015-11-14, 18:18
Re: Tanke på modulmagasin
Med vanlig skruv och vingmutter.ErikKuiper skrev: ↑2017-09-29, 11:43 Hur tänker du skruva fast de två mellandelarna i transportgavlarna? Kommer det att finns inslagsmuttrar eller liknande i modulerna?
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: Tanke på modulmagasin
Då skulle jag rekommendera dig att fundera lite till kring transportläsningen då man generellt behöver komma åt båda sidor då man skruvar fast en transportgavel. Tänk dig följande scenarier.
Alla sektioner skrivas fast i ena transportgaveln på sidan med de låga interna gavlarna
Nu kommer du inte åt att skriva fast den näst översta sektionen i bilden med det transportpackade magasinet.
Man skruvar först fast mittenbitarna
För att få in de två yttre delarna måste dessa pressas in mellan transportgavlarna med risk för skador på spåren.