Införa lokkort?

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Införa lokkort?

Inlägg av StefanFjällemark »

Efter att ha varit med på modulträffar där man använde lokkort på liknande sätt som vagnskort, så har jag funderat lite mer på vad användningsområde för lokkort skulle kunna vara:
  • De skulle vara försedda med en plastficka på samma sätt som vagnskortens ficka för fraktsedlar, men i fickan sätter man ett omloppskort som beskriver lokets trafikering under trafikspelet. Detta skulle underlätta att hålla ordning på loken under trafikspelen, t.ex. vid lokbyte och när man skall hämta lok inför köruppdrag.
  • Funktionslista på hur man kör loket. Om man ändå har ett lokkort med omloppskort kan detta lokkort även beskriva vilka funktionstangenter som betyder vad.
Bakgrunden till tanken med lokkort är att jag inför DreamTrack har tänkt att göra omloppskort för lok och fasta vagnsstammar (persontåg och godståg). Denna dokumentation gör det möjligt att göra framförallt persontrafiken mer intressant med vagnar/vagnsstammar som skall kopplas ihop eller isär eller byta lok på någon station.

Jag ha satt ihop ett exempel som jag gärna vill ha synpunkter på.
Lokkort exempel.JPG
Lokkort exempel.JPG (134.65 KiB) Visad 5183 gånger
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Införa lokkort?

Inlägg av LLJ »

Jag anser att bilderna på lokkortet skall föreställa modellen, inte förebilden, på samma sätt som det gäller för vagnar. (Du har kanske av bekvämlighetsskäl för ditt exempel använt ett förebildsfoto, vilket är ok).
Funktionsknapparna kan vara bra, men är bättre att de är på körhandtaget då det är snabbare att kolla där under färd än plocka fram lokkortet om det är någon speciell funktion man söker.
För körhandtaget bör ändå ha informationen oavsett om lokkort finns eller ej.

Att använda lokomloppssedel tror jag är bra. Skall den vara en enkel lista på vilka tåg (tågnr) som loket drar eller skall den även innehålla start och slut destinationer? Ex:
G1001 Av-Syp
G1002 Syp-Mjb
G103 Mjb-Av

/Lars
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Införa lokkort?

Inlägg av ErikKuiper »

Jag ser fördelar med det, men den gång jag var med och det användes hände det ofta att lokkorten glömdes, och i de flesta fall behövdes de egentligen inte då det bara fanns ett rätt lok till tåget. Om det är så att man ska hämta lok ur lokstall innan man kopplar till det till de vagnar man ska dra så tror jag ett lokkort med omloppssedel kan vara bra för då vet man om man har tagit rätt lok.

Lokkorten (ramen) ska vara röda enligt FREMO.

/Erik
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Införa lokkort?

Inlägg av StefanFjällemark »

LLJ skrev:Jag anser att bilderna på lokkortet skall föreställa modellen, inte förebilden, på samma sätt som det gäller för vagnar.
Ena sidan av lokkortet avser förebilden, den andra avser modellen, precis som vagnskorten. Men du har rätt i att vi använder modellens bild för båda. Så jag håller med om att det skall vara modellen på bild på bägge ssidor.
LLJ skrev:Funktionsknapparna är bättre att de är på körhandtaget då det är snabbare att kolla där under färd än plocka fram lokkortet om det är någon speciell funktion man söker. Körhandtaget bör ändå ha informationen oavsett om lokkort finns eller ej.
Ja, du har rätt, det lika bra att hålla isär det. På lokkortet anges sådant som har med trafikspelet att göra. En separat lapp för funktionstangenterna att sätta på körhantaget.
LLJ skrev:Att använda lokomloppssedel tror jag är bra. Skall den vara en enkel lista på vilka tåg (tågnr) som loket drar eller skall den även innehålla start och slut destinationer?
Här ett exempel från Timmele där jag i efterhand gjort omlopp för några lok. Dessa omloppskort skall sitta i lokkortets plastficka.

Kod: Markera allt

Diesellok TÅGAB TMY
G102 Syd 06:20 > Fhm 06:29
G205 Fhm 09:59 > Syd 10:08
G114 Syd 11:41 > Fhm 11:50
G213 Fhm 13:02 > Syd 13:12
G214 Syd 14:20 > Fhm 14:39
G105 Fhm 15:57 > Syd 16:04

Kod: Markera allt

Ellok SJ Rc
G101 Sha  06:20 > Mjbv 07:01
G113 Mjbv 10:00 > Fhm  10:27
G114 Fhm  12:48 > Mjbv 14:00
G106 Mjbv 15:16 > Sha  15:57
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Införa lokkort?

Inlägg av StefanFjällemark »

ErikKuiper skrev:Jag ser fördelar med det, men den gång jag var med och det användes hände det ofta att lokkorten glömdes.
Det är mänskligt, men det kanske till slut blir en vana om det används konsekvent?
ErikKuiper skrev:I de flesta fall behövdes de egentligen inte då det bara fanns ett rätt lok till tåget.
Det beror ju lite på hur trafikspelet läggs upp. Jag har ju laborerat med oelektrifierade sträckor, lokbyten och vagnomlopp som skiljer sig från lokomlopp, och då tycker jag nog att lokkorten har sitt berättigande. Tanken är att få lite större variation även på persontrafiken. På FREMO-träffen i Dal var det lokbyten i Charlottendahl. Det hade fungerat betydligt bättre om man hade haft lokkort med omloppskort för loken. Det missades en del på vilka lok som skulle gå i vilka tåg.
ErikKuiper skrev:Om det är så att man ska hämta lok ur lokstall innan man kopplar till det till de vagnar man ska dra så tror jag ett lokkort med omloppssedel kan vara bra för då vet man om man har tagit rätt lok.
Ur planeringssynpunkt är det också en fördel, för då vet man hur många lok och av vilket typ som behövs i trafikspelen och man vet vilka lok som ingår i trafikspelet (de med omloppskort) och man vet på vilket station de skall ställas upp. Utbyte av "trasiga" lok innebär att omloppskortet flyttas över till ett annat loks lokkort.
ErikKuiper skrev:Lokkorten (ramen) ska vara röda enligt FREMO.
Tack för tipset, det skall jag se till att det blir.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Införa lokkort?

Inlägg av StefanFjällemark »

Som komplement till lokkort med omlopp behövs även vagnskort för vagn/vagnsstam som går i omlopp som skiljer sig från lokomloppet. Det kan vara sovvagnar/sittvagnar som skall övergå till annat tåg. På en träff i Kolding gick det postvagnar i speciella omlopp och de hade egna vagnskort med omloppskort.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Införa lokkort?

Inlägg av StefanFjällemark »

Nu har jag fixat utskrift av omloppskort som passar plastficka i samma storlek som på vagnskortens fraktkortsficka.

L2 står för lok nummer 2. Löpnumret är till för att inte missa något omloppskort. För att sätta rätt lok på omloppet anges både operatör och littera. Det går även att ange flera alternativa littera om så är lämpligt. Exempel från Timmele 2016.
Lokkort 2.JPG
Lokkort 2.JPG (36 KiB) Visad 5120 gånger
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Införa lokkort?

Inlägg av Eke »

Tycker det är en kul idé!
Jag tror att det kan vara en grej som går att använda för att göra en modernkörning intressantare! Man kan ta ett omlopp som uppdrag och får då köra flera tåg med sitt lok och därigenom får lite omväxling som ersättning för den minskade vagnsväxlingen. Det blir ju ett ganska långt uppdrag så det går ju inte att bara ha sådana, men ett par stycken sådana uppdrag finns det säkert intressa av i varje spel.
Lokkorten ser bra ut, jag gjorde några sådana för några år sedan som var mycket lika.
Modellsidan med sådant som berör körningen, bild, lokadress och funktinerna.
Andra sidan med omloppsficka och lite förebildsinformation som kan vara kul att läsa!
Men även jag missade den röda ramen!
Finns nog kvar bilder här på forumet om man söker lite!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Införa lokkort?

Inlägg av LLJ »

Lokadressen är ju inte fast (tyvärr) , så den är väl mindre bra att ha på lokkortet.

Även om det går fler enhetståg vid modern körning, så rangeras det desto mer med tågloket jämfört med tidigare epoker, så att det skulle vara mindre vagnväxling vet jag inte om det är helt sant.

/Lars
DagCatoSkårvik
Inlägg: 52
Blev medlem: 2013-09-07, 00:51

Re: Införa lokkort?

Inlägg av DagCatoSkårvik »

Hei,
i 2011 gjorde Andreas Nothaft et Excellark som produserte vognkort, FREDkort og omløpskort for personvogner og lok. Akkurat det Stefan viser her. Forskjelen er at alt av omløp, lokdata, FREDdata etc ligger i tabeller i regnearket og blir skrevet ut etter egne valg. Tidligere da jeg brukte MS Excell fungerte det aldeles utmerket men jeg får det ikke til å kjøre under LibreOffice. Der er ikke importrutinene gode nok.
Bare som et tips :-)
http://www.andreas-nothaft.de/index.php ... agenkarten
MVH
Dag Cato
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"