ErikKuiper skrev:Jag ser fördelar med det, men den gång jag var med och det användes hände det ofta att lokkorten glömdes.
Det är mänskligt, men det kanske till slut blir en vana om det används konsekvent?
ErikKuiper skrev:I de flesta fall behövdes de egentligen inte då det bara fanns ett rätt lok till tåget.
Det beror ju lite på hur trafikspelet läggs upp. Jag har ju laborerat med oelektrifierade sträckor, lokbyten och vagnomlopp som skiljer sig från lokomlopp, och då tycker jag nog att lokkorten har sitt berättigande. Tanken är att få lite större variation även på persontrafiken. På FREMO-träffen i Dal var det lokbyten i Charlottendahl. Det hade fungerat betydligt bättre om man hade haft lokkort med omloppskort för loken. Det missades en del på vilka lok som skulle gå i vilka tåg.
ErikKuiper skrev:Om det är så att man ska hämta lok ur lokstall innan man kopplar till det till de vagnar man ska dra så tror jag ett lokkort med omloppssedel kan vara bra för då vet man om man har tagit rätt lok.
Ur planeringssynpunkt är det också en fördel, för då vet man hur många lok och av vilket typ som behövs i trafikspelen och man vet vilka lok som ingår i trafikspelet (de med omloppskort) och man vet på vilket station de skall ställas upp. Utbyte av "trasiga" lok innebär att omloppskortet flyttas över till ett annat loks lokkort.
Tack för tipset, det skall jag se till att det blir.