Tunnelportal dubbelspår
-
- Inlägg: 1113
- Blev medlem: 2015-06-08, 20:33
Tunnelportal dubbelspår
Hej igen
Jag har planer på att göra en tunnelportal för dubbelspår. Har räknat lite, måttat och kollat mått på färdiga portaler. Köpeportalerna har en bredd på 121 mm. Jag tycker det verkar lite smalt. Min känsla är att jag borde ha 125-130 mm. Vad tycker ni? Räcker det smala alternativet. Spåren är i stort sett raka så ingen hänsyn behövs tas till kurvor o dyl. Jag vet att det finns en norm och jag har sett den men förstod inte speciellt mycket. Tänkte försöka ta en genväg via forumet.
Jag har planer på att göra en tunnelportal för dubbelspår. Har räknat lite, måttat och kollat mått på färdiga portaler. Köpeportalerna har en bredd på 121 mm. Jag tycker det verkar lite smalt. Min känsla är att jag borde ha 125-130 mm. Vad tycker ni? Räcker det smala alternativet. Spåren är i stort sett raka så ingen hänsyn behövs tas till kurvor o dyl. Jag vet att det finns en norm och jag har sett den men förstod inte speciellt mycket. Tänkte försöka ta en genväg via forumet.
Re: Tunnelportal dubbelspår
MMM normen tror jag säger minst 26mm fritt från spårcentrum för raksträcka. Det ger 2*26+57=109.
Bygger man modernt (vilket dubbelspår normalt är) så tror jag man breddar ut minst 10mm på varje sida och gör en betongmynning.
Bygger man modernt (vilket dubbelspår normalt är) så tror jag man breddar ut minst 10mm på varje sida och gör en betongmynning.
-
- Inlägg: 1113
- Blev medlem: 2015-06-08, 20:33
Re: Tunnelportal dubbelspår
Tack för snabbt svar Tompa. Är du tankeläsare? Modernt med betong är precis vad jag tänkt. Om jag fattat ditt svar rätt så blir öppningen ungefär 130 mm? 109+2*10
Re: Tunnelportal dubbelspår
De färdiga tunneportaler som finns är ofta gjorda efter den europeiska lastprofilen, vilken är något smalare än den svenska.
Tänk också på att se till att det finns plats för uppfällda strömavtagare (och kontakledning om modulen har det).
/Lars
Tänk också på att se till att det finns plats för uppfällda strömavtagare (och kontakledning om modulen har det).
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
-
- Inlägg: 1113
- Blev medlem: 2015-06-08, 20:33
Re: Tunnelportal dubbelspår
Tack för det Lars. Då kör jag på 130 mm. På min skiss har jag höjden 75 över rök. Vet att normen säger 69 mm så det blir lite marginal.
Re: Tunnelportal dubbelspår
Lite bilder som jag tänker på kan fungera som förebild
-
- Inlägg: 1113
- Blev medlem: 2015-06-08, 20:33
Re: Tunnelportal dubbelspår
Bra bilder Tompa! Fast jag har redan sett de flesta bilderna. Tankeläsare. Den rundade kan bli en utmaning.
Re: Tunnelportal dubbelspår
Fast normens 69 mm är ju till ledningens underkant. Det kanske ska till 20-25 mm upp till tunnelmynngems tak?LarsRobert skrev:Tack för det Lars. Då kör jag på 130 mm. På min skiss har jag höjden 75 över rök. Vet att normen säger 69 mm så det blir lite marginal.
Förövrigt tycker jag dina 75 mm till utliggarna är jättebra och jag önskar att normen hade haft det måttet!
Mvh. Eke
Re: Tunnelportal dubbelspår
Det här är ju ett intressant ämne med många infallsvinklar.
För det första så är MMM-normens 57 mm c/c-spåravstånd inte förebildsenligt för en dubbelspårssträcka. Äldre dubbelspårstunnlar är betydligt trängre än MMM-normen. Dom är byggda med små marginaler gentemot den faktiska lastprofilen i Sverige (lite vidare) respektive den tyska m fl (lite trängre). Andra tunnlar är lite bredare som S-tågsprofilen i Köpenhamn.
Modern byggteknik har gjort tunnelbyggena billigare så i nybyggda tunnlar tar man till med lite övermått. Men fortfarande är dessa 57 MMM-mm (4,9 meter i fullskala) för brett. Normalt c/c spåravstånd på en bättre dubbelspårslinje är 4,5 meter i Sverige i dag.
För att få en så verklighetstrogen tunnel som möjligt så bör du göra tunneln så liten som möjligt helt enkelt. Tänk också på att "höjden" varierar eftersom lastprofilen i alla standarder har en lutande del mellan det horisontella och vertikala planet där en borrad tunnels profil eller gjutna/murade stöd och konstnärliga utsmyckningar kan skära in.
För det första så är MMM-normens 57 mm c/c-spåravstånd inte förebildsenligt för en dubbelspårssträcka. Äldre dubbelspårstunnlar är betydligt trängre än MMM-normen. Dom är byggda med små marginaler gentemot den faktiska lastprofilen i Sverige (lite vidare) respektive den tyska m fl (lite trängre). Andra tunnlar är lite bredare som S-tågsprofilen i Köpenhamn.
Modern byggteknik har gjort tunnelbyggena billigare så i nybyggda tunnlar tar man till med lite övermått. Men fortfarande är dessa 57 MMM-mm (4,9 meter i fullskala) för brett. Normalt c/c spåravstånd på en bättre dubbelspårslinje är 4,5 meter i Sverige i dag.
För att få en så verklighetstrogen tunnel som möjligt så bör du göra tunneln så liten som möjligt helt enkelt. Tänk också på att "höjden" varierar eftersom lastprofilen i alla standarder har en lutande del mellan det horisontella och vertikala planet där en borrad tunnels profil eller gjutna/murade stöd och konstnärliga utsmyckningar kan skära in.