Kurvradier

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Kurvradier

Inlägg av LLJ »

Är väl så användbara att ta sig runt hinder av olika slag i en lokal samtidigt som linjen blir mer naturlig.

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Kurvradier

Inlägg av Eke »

3 x 15 grader blir alldeles förträffligt!
Vill man ha en 90 graderskurva kan man peta in en 45 gradare med dina stora som övergångskurvor! Blir kalassnyggt!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
Gissberg
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-01-16, 16:45

Re: Kurvradier

Inlägg av Gissberg »

LarsRobert skrev:För lite att göra på jobbet i dag så då kan man grubbla vidare på moduleriet. Tänka lite högt och kanske få del av era åsikter.
Senaste idéen är att ändra till 3x15 grader med r=4000 mm. Det ger en modullängd på ca 1093 mm om jag räknat rätt men hur användbara blir de? Tar stor plats men ger liten sväng. Inget beslut än och helgen är lång...
Är det viktigt med gradtalet? Mina fyra senaste moduler samt den jag bygger nu har radien 4000 mm med längder mellan 90 och 100 cm. På två av dem är rälsen lagd på diagonalen vilket ger flexibilitet - vänder man ena modulen får man en riktigt slank och naturlig S-kurva. Med både inner- och ytterkurvor lagda efter varann blir det en slingrande "rak" sträcka vilket man också ser i verkligheten där spåret är lagt efter terrängen. Det är först med dessa stora kurvradier som persontåg med långa vagnar plötsligt ser naturligt ut när de sveper förbi.
LarsRobert
Inlägg: 1112
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Kurvradier

Inlägg av LarsRobert »

Gissberg skrev:
LarsRobert skrev:För lite att göra på jobbet i dag så då kan man grubbla vidare på moduleriet. Tänka lite högt och kanske få del av era åsikter.
Senaste idéen är att ändra till 3x15 grader med r=4000 mm. Det ger en modullängd på ca 1093 mm om jag räknat rätt men hur användbara blir de? Tar stor plats men ger liten sväng. Inget beslut än och helgen är lång...
Är det viktigt med gradtalet? Mina fyra senaste moduler samt den jag bygger nu har radien 4000 mm med längder mellan 90 och 100 cm. På två av dem är rälsen lagd på diagonalen vilket ger flexibilitet - vänder man ena modulen får man en riktigt slank och naturlig S-kurva. Med både inner- och ytterkurvor lagda efter varann blir det en slingrande "rak" sträcka vilket man också ser i verkligheten där spåret är lagt efter terrängen. Det är först med dessa stora kurvradier som persontåg med långa vagnar plötsligt ser naturligt ut när de sveper förbi.
Ja, lite viktigt tycker jag att det är med gradtalet. Vet inte varför egentligen men jag måste ha något att sikta på eftersom jag bygger böjda moduler. Nu blev det r4000 och 15 grader. Kanske att det blir en byggtråd med de här modulerna också någon gång.
20161117_184726.jpg
Tompa
Inlägg: 2409
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Kurvradier

Inlägg av Tompa »

Mina synpunkter på kurvvinklar från ett banplaneringsperspektiv enl tidigare inlägg i tråden.
Tompa skrev: ...
Gör inte kurvor som är 22,5gr eller 11,25gr.
Gör istället kurvor som är 5,10,15,20,25,30,35,40,45... grader. Dom är mycket enklare att banplanera med.

Någon kanske vill bygga några riktigt slanka dubbelspårskurvor. Då kan jag rekommendera 1+2+3gr r5000-10000
Dom använder man som kompensationsmoduler när andra kurvor inte riktigt lever upp till vinkeln dom säger sig ha.
Elmis
Inlägg: 678
Blev medlem: 2016-09-19, 21:48
Ort: Stockholm

Re: Kurvradier

Inlägg av Elmis »

FRÅGA:
Hur mäter man kurvradie på en dubbelspårskurva?
Mitten på inre spåret?
Mitten på yttre spåret?
Mittimellan spåren?

Elmis (ny medlem)
LarsRobert
Inlägg: 1112
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Kurvradier

Inlägg av LarsRobert »

Elmis skrev:FRÅGA:
Hur mäter man kurvradie på en dubbelspårskurva?
Mitten på inre spåret?
Mitten på yttre spåret?
Mittimellan spåren?

Elmis (ny medlem)
Jag har utgått från modulens mitt dvs mitt i mellan spåren.
Elmis
Inlägg: 678
Blev medlem: 2016-09-19, 21:48
Ort: Stockholm

Re: Kurvradier

Inlägg av Elmis »

@LarsRobert
Spontant känns mellan spåren bäst (genomsnittet).
D e åxå d jag räknat på när jag skissat nästa mudul(er).
Elmis
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"