Kurvradier

Allmänt om H0
LarsRobert
Inlägg: 1115
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Kurvradier

Inlägg av LarsRobert »

Jag har en fråga när det gäller kurvradier. Har planer på att bygga en dubbelspårskurva med 1800 mm radie. 90 grader i tre delar. Bredd 337 mm. Större går inte eftersom jag har en ganska liten bil.
Nu till frågorna:
Jag har skissat modulen med den tänkta radien (1800) mitt i modulen. Är det rätt tänkt?
Finns det bättre ("standard") radier ur ett banbyggarperspektiv?
Större radie och mindre vinkel? Fast jag gillar 90 grader. Tycker det känns mer enhetligt.
Tompa
Inlägg: 2414
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Kurvradier

Inlägg av Tompa »

3x30gr r1800 dubbelspår är väll helt OK. Du måste ju inte göra 90gr, tex öka radien och gör 60gr totalt.
Att ange radien i mitten på modulen tycker jag är bra!

Min andra synpunkt är:
Gör inte kurvor som är 22,5gr eller 11,25gr.
Gör istället kurvor som är 5,10,15,20,25,30,35,40,45... grader. Dom är mycket enklare att banplanera med.

Någon kanske vill bygga några riktigt slanka dubbelspårskurvor. Då kan jag rekommendera 1+2+3gr r5000-10000
Dom använder man som kompensationsmoduler när andra kurvor inte riktigt lever upp till vinkeln dom säger sig ha.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Kurvradier

Inlägg av daniel »

Tänk igenom transportfrågan. En del transporterar moduler var för sig i en låda, eller bygger en transportlåda för flera moduler. Andra transporterar modulerna parvis, ovansida mot ovansida. De olika varianterna har sina respektive fördelar och nackdelar. Jag har själv gjort misstaget att bygga modulen först och efteråt inse att transporten inte funkar som tänkt...

Med vänlig hälsning
Daniel
LarsRobert
Inlägg: 1115
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Kurvradier

Inlägg av LarsRobert »

daniel skrev:Tänk igenom transportfrågan. En del transporterar moduler var för sig i en låda, eller bygger en transportlåda för flera moduler. Andra transporterar modulerna parvis, ovansida mot ovansida. De olika varianterna har sina respektive fördelar och nackdelar. Jag har själv gjort misstaget att bygga modulen först och efteråt inse att transporten inte funkar som tänkt...

Med vänlig hälsning
Daniel
Ja det är just transportfrågan avgör storleken på modulerna i det här fallet. Tycker jag har hittat en enkel lösning som passar för tredelat. Fast de här modulerna blir mycket större och tyngre.
20161017_191152.jpg
LarsRobert
Inlägg: 1115
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Kurvradier

Inlägg av LarsRobert »

Lite nya frågor: Hur gör ni när ni ska rita ut en radie? Är det spik och snöre? Eller finns det enklare sätt? Tips och råd mottages tacksamt.
Tompa
Inlägg: 2414
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Kurvradier

Inlägg av Tompa »

Penna, spik och snöre funkar förvånansvärt bra.
Men jag skriver ut på papper och klipper ut.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Kurvradier

Inlägg av ErikKuiper »

LarsRobert skrev:Lite nya frågor: Hur gör ni när ni ska rita ut en radie? Är det spik och snöre? Eller finns det enklare sätt? Tips och råd mottages tacksamt.
Linjal, geometri och miniräknare.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Kurvradier

Inlägg av daniel »

Fremo har ett Excel-ark för det som är väldigt bra. Jag har för mig att det finns någonstans på forumet men kommer inte ihåg exakt var just nu. Jag får försöka leta fram det.

Med vänlig hälsning
Daniel
LarsRobert
Inlägg: 1115
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Kurvradier

Inlägg av LarsRobert »

Tack för svaren! Jag uttryckte mig väldigt luddigt. Jag behöver rita en radie så jag kan såga en mall för själva innehållet på modulen. Modulens radier och vinklar hoppas jag ger sig självt m h a miniräknare och såg. Kör med böj-metoden den här gången också.
Efter en natts funderande så tror jag att jag ska använda modulen som mall och sen mäta därifrån. Det borde funka.

Daniel: Du har gett mig excel-arket i en annan tråd så jag vet var det finns. Du slipper leta den här gången men tack ändå!
LarsRobert
Inlägg: 1115
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Kurvradier

Inlägg av LarsRobert »

För lite att göra på jobbet i dag så då kan man grubbla vidare på moduleriet. Tänka lite högt och kanske få del av era åsikter.
Senaste idéen är att ändra till 3x15 grader med r=4000 mm. Det ger en modullängd på ca 1093 mm om jag räknat rätt men hur användbara blir de? Tar stor plats men ger liten sväng. Inget beslut än och helgen är lång...
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"