Tänker bygga min första modul

Allmänt om H0
Elmis
Inlägg: 679
Blev medlem: 2016-09-19, 21:48
Ort: Stockholm

Tänker bygga min första modul

Inlägg av Elmis »

Hallå därute!

Slank av en tillfällighet förbi Tyresö Strandskolan och Hobbymässan. Avser bygga min första modul-
Startar "enkelt", tänker en raka, ca 1m x 337mm, dubbelspår, lågprofil, träsyll, "tidlös" epok.
FRÅGA:
Vad är skalenligt avstånd mellan luftledningsstolparna på en svensk stambana.

Har fått mycke input av Onegård och Huddingegänget.

Krister Elmberg
(Kallas Elmis av mina vänner)
LarsRobert
Inlägg: 1115
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Tänker bygga min första modul

Inlägg av LarsRobert »

Hejsan
Mitt bästa råd är att låta bli att börja med moduler. Det är starkt beroendeframkallande och kan leda till all sorts elände...
Nä, för att vara seriös. Jag fick svaret ca 60 cm när jag ställde samma fråga men det finns säkert många andra åsikter om det också.
Tillägg: I ditt fall så borde det bli ca 25 cm från modulkanterna.
Elmis
Inlägg: 679
Blev medlem: 2016-09-19, 21:48
Ort: Stockholm

Re: Tänker bygga min första modul

Inlägg av Elmis »

@LarsRobert Tack för snabbt svar.
Om jag tolkar ditt svar rätt så får jag 50cm mellan stolparna i 1/87 vilket motsvarar 43,5m i 1/1
Är det ett flexibelt mått så att på en 1,2m modul anpassar jag avståndet av estetiska skäl. Samma skulle då gälla en 80cm modul.
LarsRobert
Inlägg: 1115
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Tänker bygga min första modul

Inlägg av LarsRobert »

Jag brukar anpassa avstånden av estetiska skäl. Dvs så att jag tycker det ser bra ut vilket brukar bli halva avståndet till modulkanterna. Nu är inte jag så noga med skalriktigheten så du borde egentligen inte ta några råd från mig. Tyvärr så brukar jag komma på att det ska vara stolpar när terrängen redan är klar och då tvingas jag anpassa avstånden lite efter det.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Tänker bygga min första modul

Inlägg av LLJ »

Halva stolpavståndet avståndet från modulgaveln är en bra rekommendation. Sedan får man justera lite ifall det t.ex. skulle innebära att man får två stolpar med 10 cm i mitten av modulen. Då är det bättre att enbart sätta en stolpe mitt på modulen eller två stolpar 25 cm på var sida om centrum av modulen, vilket nu ser bäst ut.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Tänker bygga min första modul

Inlägg av daniel »

Kontaktledningsstolpar står normalt och nominellt 60 m. På västkusten kortare - 50m - pga vindbelastning. Källhänvisning.

Men! Det är nominellt!. Det finns flera skäl till att det är kortare eller längre avstånd. Vid en växel måste kontaktledningen anpassas till växeln. I kurvor står stolparna tätare. Vid broar undviker man om möjligt kontaktledningsstolpar på själva bron. Och sen är ju avståndet mellan två stationer inte exakt delbart med 60 meter.

Med vänlig hälsning
Daniel
Tompa
Inlägg: 2411
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Tänker bygga min första modul

Inlägg av Tompa »

I fullskalan är avståndet typiskt 60 meter. Det och annat intressant finns att läsa om här
http://www.jarnvag.net/banguide/kontaktledning
Och som sagt, sätt inte stolpar för nära modulkanten. För om nästa modul också har stolpar och nära kanten kommer stolparna upplevas sitta lite väl tätt.
Elmis
Inlägg: 679
Blev medlem: 2016-09-19, 21:48
Ort: Stockholm

Re: Tänker bygga min första modul

Inlägg av Elmis »

Tack alla

Så estetik före niträkning. Intrycket viktigt.
Jag är helt OK med det. Har shoppat lite igår och idag.
Har färdiga gavlar, fått tag i plyfaspill, ledningar m.m.
Ska komplettera m banankontakter hanar/honor å lite beslag.
Återkommer m delrapport.

Elmis
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"