Standarder för H0-moduler - Diskussionstråd

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Standarder för H0-moduler - Diskussionstråd

Inlägg av LLJ »

Det vore bra om de som använder normer som saknar hemsida tar och gör en post i den andra tråden med normdokumentet som bilaga.
Gäller även normer som har postats tidigare i denna tråd men som inte finns länkade till överst i normtråden.

Man bör samtidigt tänka på att om originalet finns på annan plats så får den som postar normen i tråden se till att dokumentet hålls uppdaterat.

/Lars
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Standarder för H0-moduler - Diskussionstråd

Inlägg av JanFrelin »

Jag har en detaljsynpunkt på D57-normen, ska vi ta den här?
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Standarder för H0-moduler - Diskussionstråd

Inlägg av Eke »

JanFrelin skrev:Jag har en detaljsynpunkt på D57-normen, ska vi ta den här?
Gärna för mig! Vad gäller det?

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Standarder för H0-moduler - Diskussionstråd

Inlägg av JanFrelin »

Närmast en terminologifråga. Övergångsväxlar mellan spåren innebär att man har en station, (en plats med huvudsignal där tågens ordningsföljd kan ändras). Sådana stationer är rätt vanliga på dubbelspår, i regel är de förstås fjärrstyrda. Men definitionsmässigt ligger de då inte på linjen.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Standarder för H0-moduler - Diskussionstråd

Inlägg av ErikKuiper »

Författaren (dvs jag) tar fullt ansvar för denna kunskapslucka då han skrev normen. Naturligtvis ligger övergångsväxlar på en station (definitionsmässigt).

D57-normen skrev jag tidigt i min modulkarriär efter lite diskussioner med främst Eke. Vad jag vet så finns det idag inga moduler byggda efter denna norm. Av de jag har haft har jag rivit alla förutom en, och den är ombyggd till ett lite mer MMM2R-liknande gränssnitt (Smålandsförgreningen). Min personliga åsikt är att vi borde låta denna norm dö sotdöden om det inte är så att det finns någon eller några som är intresserade av att bygga moduler enligt denna norm. Mitt personliga intresse av dubbelspår är idag begränsat.

/Erik

PS. För övrigt anser jag att svenska H0 dubbelspårsmoduler borde byggas med c-c 52 mm (motsvarar 4,5 m).
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Standarder för H0-moduler - Diskussionstråd

Inlägg av LLJ »

Ett "bra" sätt att ta död på användandet av D57-normen är väl att ta bort den från listan över modulstandarder?
Men det byggs trots allt en del dubbelspår, men då som MMM moduler och då med c-c 57.

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Standarder för H0-moduler - Diskussionstråd

Inlägg av Eke »

Jag förstår Eriks syn på att 52 mm skulle vara det som borde byggas om man vill ha det precis skalenligt! Men verkligheten i Sverige är att endast dubbelspårsmoduler mef 57 mm spåravstånd har byggts och det har blivit en ansenlig mängd av dom nu!
Det är ju MMM-moduler, doch med lite udda mått och lite begränsade när man vill ha centrerat spårläge som ju är praktiskt på kurvmoduler!
Därför kan jag tycka att det vore bra att hålla kvar vid 57 mm spåravstånd men att man kan bygga D57 om man vill ha bättre gavelgeometri, D57 är ju kompatibel med MMM!
57 mm är inte riktigt skalenligt men underlättar kommande banplanering!
Om man vill bygga 52 mm kan man ju börja med två övergångsmoduler.

Mvh. Eke
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"