Var hittar man alla normer?!

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Var hittar man alla normer?!

Inlägg av hakang »

Nu har jag ägnat 10 minuter åt letande efter alla normer. Borde inte ta mer än 30 sekunder att hitta tycker jag! Så, var i hela h-e finns länkar till MMM 2R, MMM H0n3 (om den ens finns...), Fremo, SSM etc. Ja, jag begriper att normerna måste länkas till, jag inser att de nog finns att hitta nånstans här men varför finns det inget LÄTT sätt att hitta dem?

Det är ju tur att man inte är nybörjare, för vore man det skulle man väl bli lätt förtvivlad redan innan man intresserar sig för det här med moduleri.

/H
Senast redigerad av 1 hakang, redigerad totalt 2016 gånger.
Användarvisningsbild
etxbct
Inlägg: 132
Blev medlem: 2013-07-09, 01:41
Ort: Skärplinge

Re: Var f*n hittar man alla normer?!

Inlägg av etxbct »

Hej,
Här finns MMM2R-Normen:
http://www.modulsyd.se/module/module_me ... ile_id=365

/mvh
Benny
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Var f*n hittar man alla normer?!

Inlägg av hakang »

För att ge det hela en lite mer positiv touch då, vore det inte en bra idé att helt enkelt ha en liten plätt på forumet där man samlar ALLA länkar till ALLA förekommande (=för MMM & ModulSYD intressanta) normer?

/H
Användarvisningsbild
etxbct
Inlägg: 132
Blev medlem: 2013-07-09, 01:41
Ort: Skärplinge

Re: Var f*n hittar man alla normer?!

Inlägg av etxbct »

Hej,
Jag har skapat ett bibliotek där vi kan samla de normer som används.
http://www.modulsyd.se/module/module_me ... der_id=144

Jag har lagt dit MMM2R-Normen.
Adda de andra så har vi allt på samma ställe.

/Mvh
Benny
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Var f*n hittar man alla normer?!

Inlägg av LLJ »

Jättebra ide att samla normerna på ett ställe.
Men detta bibliotek kräver väl att man är medlem i MMM/ModulSyd för att komma åt?

En annan sak att fundera på, vore inte länkar till originaldokumenten bättre än själva dokumenten, så att någon slipper underhålla biblioteket då nya versioner av normerna ges ut?

/Lars
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Var f*n hittar man alla normer?!

Inlägg av hakang »

LLJ skrev:Jättebra ide att samla normerna på ett ställe.
Men detta bibliotek kräver väl att man är medlem i MMM/ModulSyd för att komma åt?

En annan sak att fundera på, vore inte länkar till originaldokumenten bättre än själva dokumenten, så att någon slipper underhålla biblioteket då nya versioner av normerna ges ut?

/Lars
Mycket bra synpunkter. Självklart ska de vara tillgängliga även för (ännu) icke-medlemmar, och länkar till resp. moduls hem gör ju att de blir framtidssäkrade.

/H
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Var f*n hittar man alla normer?!

Inlägg av daniel »

Skapa en ny tråd under "Allmänt H0" resp. "Allmänt N" med t ex rubriken "Standarder för H0-moduler" resp. "Standarder för N-skalemoduler" och välj att tråden ska vara "Notis". (Klicka för "Skapa tråd som: Notis" längst ner på sidan). Och lägg sedan in länkar till de olika modulnormerna på de olika föreningarnas hemsidor.

Det bästa är om man kan skapa ett inlägg per modulnorm och skriva lite kort om just den normen, det finns ju några stycken att välja på. T ex att Fremo gäller om man vill besöka träffar i Norge/Danmark/Tyskland. Och att många Stockholmare följer MMM-normen. OBS! Ingen diskussion om vilken norm som är bäst! Alla normer är bra på sitt sätt. Men det är helt okej att skriva att Fremo-standarden är krav på (fremo)-träffarna i Norge/Danmark/Tysklad resp. att SSM-normen är krav på SSM-träffarna.

Om något inlägg i efterhand behöver redigeras så kan forumets administratörer göra det, bara någon säger till vad som ska ändras.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Var hittar man alla normer?!

Inlägg av LLJ »

Blev det bra så för H0?

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Var hittar man alla normer?!

Inlägg av daniel »

Det blir bra. Några normer fattas men de som har koll får komplettera. Bl a H0n3-normen.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Var hittar man alla normer?!

Inlägg av StefanFjällemark »

Jag googlade på "modelljärnväg normer" och fick som första träff denna: http://svenskmjwiki.wikispaces.com/moduler
Inte så svårt att hitta då.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"