Alternativa tieplates?

Allmänt om H0
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Alternativa tieplates?

Inlägg av fs_toni »

För dom av er som likt mig nu bestämt sig för att framöver ge upp kompatibilitet mot gamla MMM-moduler och satsa helt på kant-i-kant framöver så undrar jag om ni därute har exempel på snyggare eller mer diskreta varianter av tieplates? Om man kan löda fast rälsen precis innanför kanten så inbillar jag mig att en ca en centimeter bred tieplate borde räcka. Eller ska man helt enkelt satsa på att dela de befintliga i två delar?
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Alternativa tieplates?

Inlägg av UBJ »

Man kan tillverka egna tieplates av kretskortslaminat och en dremel.
Jag gör det för att kunna få rätt slipersavstånd eller rättare sagt lite mer oregelbundet slipersavstånd så det stämmer med min övriga spårläggning. :)
En cm låter lite klent, hur långt blir det om man delar en köpt?

Hur anger du att du inte följer standarden? Det är fortfarande viktigt att dom som planerar banan vet att moduler är inkompatibla.
Det bästa vore om man kunde lägga in det i planbiblioteksritningen på något sätt, det där med att kolla i M1:a kan man missa.
Någon typ av förkortning efter modulnamnet kanske, kik?

Med vänlig hälsning UB
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Alternativa tieplates?

Inlägg av Eke »

Kik låter bra, det är det vi brukar kalla det i Modulsyd också!
Angående mässingsskruv och tie plates, jag har haft fundering på att skaffa ca: 10 mm breda mässingsremsor i lagom tjocklek att lägga under rälsänden och kanske fräsa ner remsan lite utom precis under rälerna. Blir bra lödyta och en försänkt skruv på vardera sidan om varje räl för bra styrka samt att den i rälens underkant ligger ända ut så att ingenting kan haka i under rälen så lätt och slita sönder något.
Man skulle på den nedfrästa delen av mässngsremsan kunna limma en uttunnad på undersidan nedfräst sliper mellan rälerna och två små stumpar på utsidan av rälerna så det ser snyggt ut innan man täcker resten med grus eller makadam.

Mvh. Eke
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Alternativa tieplates?

Inlägg av fs_toni »

UBJ skrev: Hur anger du att du inte följer standarden? Det är fortfarande viktigt att dom som planerar banan vet att moduler är inkompatibla.
Det bästa vore om man kunde lägga in det i planbiblioteksritningen på något sätt, det där med att kolla i M1:a kan man missa.
Någon typ av förkortning efter modulnamnet kanske, kik?

Med vänlig hälsning UB
Bra idé. Ska nämna det för Tompa, så kan han lägga in det som "ordförklaring" i modulbiblioteket vid behov.

Har du nån länk till ett sånt kretskortslaminat som du använder? Vore ju bra om det hade samma tjocklek som slipers t ex. Jag har kollat lite på Elfa och Kjell/co men blir lite snurrig och osäker på vilka varianter som är lämpliga...
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Alternativa tieplates?

Inlägg av UBJ »

Jag köpte kortet på Elfa, det är 1,7 mm tjockt, dom färdiga är 2 mm.
Pecos spår är 4,2 inkl slipers. Rälen är 2 mm, så man måste löda rälen 0,5 mm över slipersen med kortet som är 1,7 och 0,2 mm med dom färdiga.
Det bästa är väl om man kan hitta ett kort som är 2 mm men jag tycker det funkar att bygga på med tenn.

För att förenkla jobbet med Dremeln så la jag ihop några kapskivor till lagom slipersavstånd och fräste ett spår.
Man bör ha en sån där böjlig axel till Dremeln. Det är bra med skyddsglasögon känns det som.
Jag brukar skruva fast med Märklins crälsskruv eftersom dom är tillräckligt långa och har små huvuden.
Mvh UB
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Alternativa tieplates?

Inlägg av LLJ »

Ett alternativ till kretskort är att använda mässningsskruv, som skruvas mitt under resp. räl. Sedan kapar man skallen och justerar höjden genom att vrida med en tång. Rälerna löds sedan vid resp. skruv.
Fördelen är att man får samma typ av slipers hela vägen samt att skruven döljs av ballasten.

/Lars
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Alternativa tieplates?

Inlägg av JanFrelin »

Jag har lött i mässingsskruv på mina moduler, och lagt träslipers så att det matchar resten av spåret.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Alternativa tieplates?

Inlägg av UBJ »

Jag har testat med mässingskruv men tycker det var svårt att få det bra, några skruvar gick i lite snett och det var svårt att löda på dom.
Vad använder ni för skruvar och var köper ni dom?
Nackdelen med mina egengjorda tieplates är att dom inte blir riktigt likadana som plastsliprarna från Pecospåret.

Funderar på om det finns gängad stång i mässing, tänker att man kunde borra genomgående hål i plywooden och justera höjden underifrån med två muttrar fastdragna i varann om man borrar lagom stort hål så man får lite gänga i plywooden. Man hamnar då förstås ca 20-30 mm från modulens kant beroende på vilken tjocklek man har på gaveln.

Med vänlig hälsning UB
DagCatoSkårvik
Inlägg: 52
Blev medlem: 2013-09-07, 00:51

Re: Alternativa tieplates?

Inlägg av DagCatoSkårvik »

Dette kan være en løsning.
Tre den inn på skinnestrengen, bor et hull i enden av modulen, fyll hullet med passende lim, stikk tappen nedi og vent til limet tørker.

http://www.modellbahnshop-lippe.com/pro ... odukt.html

Og for de med Facebook:
https://www.facebook.com/ostlandsbanen/ ... 7339512154
MVH
Dag Cato
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Alternativa tieplates?

Inlägg av LLJ »

@UBJ: Jag har köpt mina mässingsskruvar på Clas Ohlsson. För att tennet skall fästa bättre brukar jag slipa av skallen lätt med lite smärjelduk.
OBS! Clas Ohlsson har även "gula" skruvar som inte är mässing och de är svåra att löda på. Så se till att köp rätt skruv.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"