Växlar och styva ånglok

Allmänt om H0
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Växlar och styva ånglok

Inlägg av ErikKuiper »

Jag var på en FREMO-träff i Norge i helgen där det kördes med flertalet mässingsånglok med RP25 eller Finescale-hjul. Hjulen på dessa lok hade inte den rörlighet i sidled som jag antar finns på storseriemodeller av ånglok (vilka för att kunna säljas i större antal behöver kunna gå genom de radier som används på de flesta hemmaanläggningar). Konsekvensen av denna stelhet var att dessa lok spårade ut i Peco Medium växlar och i Pecos code 75 dubbla korsningsväxel.

Syftet med det här inlägget är att ge en förståelse för varför vissa av oss modulrallare envisas med att förespråka att man ska använda Peco Large eller slankare växlar i sina moduler.

/Erik

PS. En Peco Large är bara 4 cm längre än en Peco Medium så det är inte så mycket plats man vinner på att använda Peco Medium.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Växlar och styva ånglok

Inlägg av JanFrelin »

Jag skulle säga att det är ett argument för att ha en konsekvent spår- och hjulstandard...
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Växlar och styva ånglok

Inlägg av SethSwede »

Rätt Erik
Men jag också hade problem med dessa lok på 3 andra stationer som hade large Tilling vxlr eller handbyggda vxlr! DagKato och Christer berättade att det händer ofta med stelbyggda axlar på mässingslok! På Resa station, Polanda och och Isakar tror jag dom hette.
Dom föreslog att man ska bygga flexibla chassi istället. Inga andra lok upplevde jag som problem på Cda. Vagnar med Ohk kopplar var ett problem överallt tyckte jag. Halvar förklarade att det berodde ofta på fel vinklar i konstruktionen och slitage.
Men bedömning är att:
1. Ja, bygg alla moduler med large vxlr
2. Trafikspel, bara Flsmn 6511! ( önskar att det fanns någon tillfälle för bara Kadee)
3. Använd inte lok med stel axlar, är problem på många moduler, speciellt på kod 55 räls som Isakar Station
Men vilken underbar träff! Tog många bilder. Ska snart lägga upp en länk.
Tack Erik för all hjälp du ger till oss, du är en klippa!
Mvh
Seth
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Växlar och styva ånglok

Inlägg av UBJ »

Egentligen är det väl bara självbygge som gäller om man ska ha några ambitioner med sitt modulbyggande.
Men hittills har jag låtit funktionen gå före och valt en blandning av Peco large och medium.
Vore väldigt kul att komma vidare och bygga egna växlar som liknar verkligheten lite mer och det ska ju gå att få egna växlar att funka bra.
Jag skulle gärna se någon form av kurs för självbygge av växlar.

Med vänlig hälsning UB
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Växlar och styva ånglok

Inlägg av plj »

I Mjf Smalspårsfrämjandet bok 2003 med anledning av föreningens 25 års jubileum (ISBN 91-631-3768-2) beskriver Örjan Svane på ett intressant sätt förhållandet mellan hjul och spår i artikeln "Fortfarande skalspårigt". Där finns också lite tips om spår och växelbygge.
Även i skala 1:1 förekommer ofta att man har tunnsvarvad fläns på något hjulpar. T.ex så har NJ:s KJ 17 (A5 1545) tunnsvarvad fläns på den mittersta koppelaxeln (axel 4 framifrån räknat). Detta för att få bättre gång genom snävare kurvor. På godstågslok kan vissa axlar vara helt flänslösa.
PLj
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Växlar och styva ånglok

Inlägg av JanFrelin »

Steinar & Steinar's lok är i praktiken byggda för H0fine (en FREMO-standard), men många norska moduler som inte kommer från Skaarerbanans vänner är fortfarande "vanlig FREMO". Då går det inte riktigt...
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"