Modulnorm treskensspår H0-RE/H0e?

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulnorm treskensspår H0-RE/H0e?

Inlägg av LLJ »

Intressant lösning. Lite för många hål som kolliderar dock. Det borde räcka med de 3 mittersta H0e hålen samt skippa "MMM 57" hålen. Då får man bara två hål som kolliderar, de mitt under spåret.
Dessutom skulle jag gärna se två varianter av gaveln,där H0e hålen är anpassade till om H0e spåret går på höger eller vänster sida.

OT: Helt klart så är Tilligs förgrening till resp. spårvidd alldeles för snäv om man skall köra överföringstrafik.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Modulnorm treskensspår H0-RE/H0e?

Inlägg av JanFrelin »

Jag gissar att anledningen till att det inte finns så mycket moduler med treräls är just att man måste "välja sida". det gör banplanering mycket svårare. Annars har det funnits linjer med treskenspår här och där, t.ex. Dannemora - Gimo och några andra ställen.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
z750asn
Inlägg: 166
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29

Re: Modulnorm treskensspår H0-RE/H0e?

Inlägg av z750asn »

Ur Västeråsstandarden 3.2 finns följande att läsa om treskenspår.

"5.3 Treskensspår
Spår för flera spårvidder, t.ex. treskensspår, är tillåtet över en modulskarv om H0 normalspår (16.5
mm) är en av spårvidderna och om den bakre skenan (mot bakgrundskulissen) är gemensam för
alla spårvidderna. Spårmitt ska beräknas efter normalspåret.
5.3.1 Kommentar till treskensspår
Möjligheten till treskensspår följer egentligen av att allt är tillåtet så länge standardens grundkrav på en
genomgående normalspårig huvudlinje uppfylls. Fler specialvarianter är säkert möjliga.
Kravet på normalspår var ursprungligen inte angivet i standarden. Då räknades spårmitt efter den största
spårvidden."
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulnorm treskensspår H0-RE/H0e?

Inlägg av LLJ »

@z750asn: det jag mest var ute efter var hur man löst det hela med gavelhålen. Att låsa vilken sida som skall ha gemensam räl känns väldigt inskränkt och passar inte dagen moduler. Västeråsstandarden uppfyller inte heller mitt krav att modulen skall kunna användas som ren smalspårmodul.
Den bästa lösningen jag sett ännu så länge är Tompa:s gavel.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Modulnorm treskensspår H0-RE/H0e?

Inlägg av daniel »

I Växjö fanns en växel för att byta sida. Jag har sett den i en gammal film men den filmen verkar tyvärr inte finnas kvar på nätet. Om jag kommer ihåg rätt så var det 891mm + 1067mm och jag tror att 891-spåret gick rakt och att 1067-spåret bytte sida.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulnorm treskensspår H0-RE/H0e?

Inlägg av LLJ »

Några vidare tankar angående det elektriska och 3-skensspår. Teoretiskt går det och vore praktiskt med skilda DCC-centraler för normalspår och smalspår. Dock så finns risken med stora spänningar vid en kortslutning om de båda DCC signalen skulle ligga i motfas precis då. Så i praktiken bör enbart en central användas där ena polen matas till den gemensamma rälen och den andra polen till de båda andra rälerna.
Bör de båda rälerna alltid vara ihopkopplade så att modulen spårmatas som vilken annan 2-skensmodul som helst?
Spänning ut från boostrarna bör sättas till 14 V (åtminstone de som matar 3-skenspåret och smalspåret) då motorerna i smalspårsfordonen inte vill ha så hög spänning.

/Lars
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Modulnorm treskensspår H0-RE/H0e?

Inlägg av JanFrelin »

Jag gissar att treräls bör matas med en booster, inget annat. Rälerna måste korsa varandra på rätt många ställen i växlar och på andra ställen.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulnorm treskensspår H0-RE/H0e?

Inlägg av LLJ »

Kom att tänka på att man inte heller kan "byta sida" på smalspåret med en s.k. sidbytare då det leder till kortslutning i samband med själva övergången.

/Lars
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Modulnorm treskensspår H0-RE/H0e?

Inlägg av Johnny »

Det bästa sättet torde vara att mata normalspåret från en central och smalspåret från en annan. Samt ha en omkopplare där antingen det ena eller andra systemet är inkopplat till trexskensspåret. I annat fall torde det bli tämligen oöverskådligt med polvändning i alla spårkors.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulnorm treskensspår H0-RE/H0e?

Inlägg av LLJ »

Vanliga spårkors blir väl inte krångligare än vanligt 2-spår? De ena polen i den gemensamma skenan och den andra polen i båda de andra. Sedan får man koppla om växlarnas spårkors (och ev kryss) på vanligt sätt. Eller har jag missat något?

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"