Modulnorm treskensspår H0-RE/H0e?

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Modulnorm treskensspår H0-RE/H0e?

Inlägg av LLJ »

Någon som känner till någon modulnorm som har stöd för treskensspår med H0-RE (normalspår europa) och H0e?

(Har även kollat på MMMp-normen, även om den inte är för H0e, men den har inte stöd för treskensspår)

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Modulnorm treskensspår H0-RE/H0e?

Inlägg av daniel »

Kolla med Fremo om de har något. Men det är väl mest inne på en station som treskensspår har använts. Ute på linjen är det mycket ovanligt. I Sverige känner jag till Jenny-Västervik som har treskensspår på linjen efter att Linköping-Västervik breddades till normalspår, samt Karlstad-Skoghall. Karlstad-Skoghall hade för övrigt koppelvagnar så att ett smalspårigt lok kunde dra normalspåriga vagnar utan att behöva överföringsvagnar.

Västeråsstandarden, föregångaren till MMM-standarden, hade faktiskt stöd för treskensspår men jag känner inte till någon som har byggt en Västeråsmodul med treskensspår över modulgaveln.

Vad är orsaken till att du vill köra treskensspår över modulgaveln?

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulnorm treskensspår H0-RE/H0e?

Inlägg av LLJ »

Jag har kollat även på FREMO:s normer. Hittar bara stöd för treskensspår bland de amerikanska normerna.

Inpirerad från den stora FREMO träffen i Riesa i samband med FREMO:s 35 års firande så har jag tänkt att bygga moduler med H0e. Det skall även finnas en ramp för överföringstrafik av normalspårsvagnar på s.k. rullbockar. Så förebilden blir Tysk då sådana inte har använts i Sverige vad jag vet.

Att jag även vill ha 3-skensspår beror på att dels det är en kul grej men även att man kan merutnyttja de modulerna som rena 2R-moduler eller rena H0e moduler.
Dessutom verkar det som att jag får bygga egna delningar mellan H0-RE och H0e då de som finns har alldeles för snäv radie. Ett intressant projekt i sig.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Modulnorm treskensspår H0-RE/H0e?

Inlägg av daniel »

Om jag hade byggt med treskensspår över skarven så hade jag börjat med att bestämma vilken sida som ska ha gemensam räl, framsida eller baksida om modulen har det. Därefter hade jag placerat spåret 4 mm förskjutet. 16,5 - 9 mm = 7,5 mm. Halva det blir ca 4 mm. Sen hade jag filat upp hålen så de blir något långsmala så man kan ansluta både en normalspårsmodul och en H0e-modul.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Modulnorm treskensspår H0-RE/H0e?

Inlägg av daniel »

Åtvidaberg har haft rullbockar. Se näst sista bilden på den här sidan:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=53366

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulnorm treskensspår H0-RE/H0e?

Inlägg av LLJ »

Tack Daniel för länken till bilden på rullbockar i Sverige. Då kan modulerna även vara Svenska då det finns förebild för detta.

/Lars
Användarvisningsbild
z750asn
Inlägg: 166
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29

Re: Modulnorm treskensspår H0-RE/H0e?

Inlägg av z750asn »

LLJ skrev:Tack Daniel för länken till bilden på rullbockar i Sverige. Då kan modulerna även vara Svenska då det finns förebild för detta.

/Lars
Tänk på att den svenska förebilden har 891 mm spårvidd, då får det bli H0n3 istället. ;) ;)
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulnorm treskensspår H0-RE/H0e?

Inlägg av LLJ »

Med lite modelers license så blir H0e alldeles utmärkt ;)

/Lars
Tompa
Inlägg: 2411
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Modulnorm treskensspår H0-RE/H0e?

Inlägg av Tompa »

Mitt förslag för 3-skenspår finns beskrivet här. http://www.modulsyd.se/forum_new/viewto ... =21&t=1296
Projektet har stått still ett tag men jag ska lägga räls så att jag kan har kurvorna till 2R / 3R eller H0e eller kombo vid 2R/H0e och 3R/H0e körningar.


Bild
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Modulnorm treskensspår H0-RE/H0e?

Inlägg av hakang »

Jag har för mig att Västeråsnormen, som ju ligger till grund för MMMs normer, hade nån skrivning om treskensspår. Minns inte vad det stod men det kan ju den hågade ta reda på.

/H
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"