Minimalistisk kombiterminal?

Allmänt om H0
DagCatoSkårvik
Inlägg: 52
Blev medlem: 2013-09-07, 00:51

Re: Minimalistisk kombiterminal?

Inlägg av DagCatoSkårvik »

Hei, tillater meg å legge ved et bilde som ilustrasjon på terminal med to spor og lasting vha truck og reach stacker.
Vi har slike spor på Alnabru. Containerdepot plasseres gjerne i midten, det er enlest så. Så skal man ha plass til å manøvrere på hver side av depotet. Da nærmer bredden seg fort 60-65 cm.
Bild
MVH
Dag Cato
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Minimalistisk kombiterminal?

Inlägg av daniel »

Jo, men man behöver inte ha hela terminalområdet på modulen, det räcker med att antyda att området sträcker sig utanför modulen, t ex genom att sätta upp staket vinkelrätt mot spåret som går från spåret till modulkanten.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Minimalistisk kombiterminal?

Inlägg av LLJ »

Tack för bra illustration Dag-Cato!

/Lars
StefanMars
Inlägg: 2
Blev medlem: 2016-09-14, 00:05

Re: Minimalistisk kombiterminal?

Inlägg av StefanMars »

Som "modul-nybörjare" kanske jag missar något, men i princip är "standard-förslaget" att man ska kunna ta emot tåg på fyra meter? Hur det sedan är byggt inom en terminal är väl upp till terminalen?

Jag skissar gärna om min hamn så att den kan förlängas till fyra meter-ish.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Minimalistisk kombiterminal?

Inlägg av LLJ »

Det finns inget krav att en godskund skall kunna ta emot tåg på 4 m. Jag har valt 4 m då kombi tågen annars blir så fjuttiga och de snabbt blir långa i.o.m de dubbelvagnar som är vanliga.
Det är väldigt praktiskt om man kan anpassa en modul till olika längder, så kan man planera in det redan från början är det ett plus men inget krav.

En hamn ser jag mer som en godskund där man rangerar med växellok till många olika positioner och behöver inte klara tågsätt på 4 m även om det finns längre hamnmoduler på bortåt 6 m inom FREMO.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"