Minimalistisk kombiterminal?

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Minimalistisk kombiterminal?

Inlägg av LLJ »

Jag har en hel del kombi och containervagnar och vet att det är en hel del av er som har samma situation. Jag är sugen på att köra kombitåg.
Men för att köra med dem så behövs kombiterminal(er) för att slippa att enbart köra magasin till magasin. För att få igång kombi/containertrafiken, skall vi bygga något/några minimalistiska terminaler?
Vad för krav måste de uppfylla?

Ett förslag:
En terminal enligt SIH0 (industrispår) med ett genomgående spår och två uppställningsspår på vardera drygt tre meter för på/avlastning.
Modulstorlek 4000 x 300 (har detta material hemma). Vet dock inte hur realistiskt detta blir.
Terminalen kan då ta emot ett tåg på totallängd fyra meter utan problem.

Synpunkter eller andra förslag?

/Lars
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Minimalistisk kombiterminal?

Inlägg av JanFrelin »

1. Kan vara lönt att göra den "avkortningsbar" på ställen där 4 m inte får plats.
2. En del mindre terminaler lastades och lossades med truckar, jag tror Kibri har (haft) en Kalmartruck.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Minimalistisk kombiterminal?

Inlägg av LLJ »

Tack för feedback Jan.

1) Det material jag har är två hyllplan på 2000 x 300. Det skulle gå att dela dessa i 1000 x 300 bitar och ger möjlighet att korta spåren med 1 eller 2 m. Men då får man samtidigt ett antal fler modulskarvar när man kör lång variant.

2) Jag har räknat med att lastning/lossning skall ske med Kalmartruck (har två byggsatser liggande).

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Minimalistisk kombiterminal?

Inlägg av daniel »

Bygg som du tänkt från början. Om inte hela modulen får plats i lokalen så kan du använda halva modulen men har då bara 1 meter uppställningsspår. Modulen får då föreställa en liten kombiterminal, alternativt en industri. Men om lokalen är så liten att inte hela modulen plats är det stor risk att tågmagasin och en del stora stationer inte får plats i sin fulla längd utan behöver kortas av, så då är det ändå ingen nackdel att uppställningsspåren på din modul i den situationen är kortare.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Minimalistisk kombiterminal?

Inlägg av LLJ »

Tack för feedback Daniel.

/Lars
JohanWidén
Inlägg: 48
Blev medlem: 2014-05-01, 23:24

Re: Minimalistisk kombiterminal?

Inlägg av JohanWidén »

Hej
Det man skulle kunna göra är att ha fasta växelgator och sen kan man ha inläggsbitar så man kan bestämma hur lång eller kort modulen kan vara som.

Hoppas att ni förstår hur jag menar MVH Johan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Minimalistisk kombiterminal?

Inlägg av LLJ »

JohanWidén skrev:Hej
Det man skulle kunna göra är att ha fasta växelgator och sen kan man ha inläggsbitar så man kan bestämma hur lång eller kort modulen kan vara som.

Hoppas att ni förstår hur jag menar MVH Johan
Det var det som Jan föreslog.

/Lars
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Minimalistisk kombiterminal?

Inlägg av LLJ »

Jag tog och ritade upp det hela i Anyrail6. Det blir inte mycket kvar till terminalområde bredvid spåren (80mm). Dessutom är en 300 mm bred modul ganska ostadig.
Om man gör modulen 4000 x 500 istället så får man 280 mm terminalområde bredvid innersta spåret och lämnar mer plats för att lagra containers/trailers.

/Lars
Robban
Inlägg: 258
Blev medlem: 2014-01-18, 10:07

Re: Minimalistisk kombiterminal?

Inlägg av Robban »

En minimal förebild här:
https://www.hitta.se/kartan!~59.35798,1 ... eLayer!l=1
Kortaste spåret är nog inte mycket längre ~150m

Robban
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Minimalistisk kombiterminal?

Inlägg av LLJ »

Tackar!

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"