Sida 7 av 7

Re: Intresse för kombitrafik?

Postat: 2018-03-26, 01:50
av Per Widell
LLJ skrev:
2018-03-25, 09:53
Ang. slank korsväxel så är ett av problemen att hitta en sådan , som har radien > 1000 mm, > 1500 mm om den skall ligga i huvudspår.
/Lars
Fast MMM standarden säger väl 800 mm radie?
Kurvradien i spår på linjemoduler och i genomgående spår i linjeplatser skall vara minst 1000 mm. Kurvradien i stationers huvudspår och huvudmötesspår med dess växlar, skall vara minst 800 mm

Om jag förstår rätt så har exempelvis Tilligs 8539 en radie på 1050?
https://www.tillig.com/eng/Produkte/pro ... 85391.html

Så varför skulle man inte kunna använda en sådan korsningsväxel i en MMM-modul?

Alexander, visst var det en guldgruva till tråd? :)

Re: Intresse för kombitrafik?

Postat: 2018-03-26, 06:42
av AlexanderEhn
Per Widell skrev:
2018-03-26, 01:50
LLJ skrev:
2018-03-25, 09:53
Ang. slank korsväxel så är ett av problemen att hitta en sådan , som har radien > 1000 mm, > 1500 mm om den skall ligga i huvudspår.
/Lars
Fast MMM standarden säger väl 800 mm radie?
Kurvradien i spår på linjemoduler och i genomgående spår i linjeplatser skall vara minst 1000 mm. Kurvradien i stationers huvudspår och huvudmötesspår med dess växlar, skall vara minst 800 mm

Om jag förstår rätt så har exempelvis Tilligs 8539 en radie på 1050?
https://www.tillig.com/eng/Produkte/pro ... 85391.html

Så varför skulle man inte kunna använda en sådan korsningsväxel i en MMM-modul?


Jag ställde samma fråga (typ) för någon månad sedan, fick bra argument. Just Tillig verkar inte vara någon bra variant, kanske Peco.

viewtopic.php?p=33958#p33958

viewtopic.php?p=30186

Re: Intresse för kombitrafik?

Postat: 2018-03-26, 20:33
av Per Widell
AlexanderEhn skrev:
2018-03-26, 06:42
Per Widell skrev:
2018-03-26, 01:50
LLJ skrev:
2018-03-25, 09:53
Ang. slank korsväxel så är ett av problemen att hitta en sådan , som har radien > 1000 mm, > 1500 mm om den skall ligga i huvudspår.
/Lars
Fast MMM standarden säger väl 800 mm radie?
Kurvradien i spår på linjemoduler och i genomgående spår i linjeplatser skall vara minst 1000 mm. Kurvradien i stationers huvudspår och huvudmötesspår med dess växlar, skall vara minst 800 mm

Om jag förstår rätt så har exempelvis Tilligs 8539 en radie på 1050?
https://www.tillig.com/eng/Produkte/pro ... 85391.html

Så varför skulle man inte kunna använda en sådan korsningsväxel i en MMM-modul?


Jag ställde samma fråga (typ) för någon månad sedan, fick bra argument. Just Tillig verkar inte vara någon bra variant, kanske Peco.

viewtopic.php?p=33958#p33958

viewtopic.php?p=30186
Fast som ni konstaterade så har exempelvis Nättelund korsväxlar, det framgick dock inte vilket fabrikat och modell.
Vad som är ”snyggt” är ju trits allt en smaksak. ;)

Re: Intresse för kombitrafik?

Postat: 2018-03-26, 21:13
av AlexanderEhn
Per Widell skrev:
2018-03-26, 20:33

Fast som ni konstaterade så har exempelvis Nättelund korsväxlar, det framgick dock inte vilket fabrikat och modell.
Vad som är ”snyggt” är ju trits allt en smaksak. ;)
Jo, det kom ett svar från Erik längre ner i tråden. Peco är det på Nättelund.

Re: Intresse för kombitrafik?

Postat: 2018-05-08, 22:20
av fs_toni
Hehe, eftersom denna gamla tråd verka ha fått nytt liv så kanske jag ska göra en uppdatering:
Har startat tidigare en egen tråd om kombiterminalen så resterande äventyr skrivs där.
Blir inga Tillig-växlar. Exemplen förskräcker... går inte in på detaljer och vill inte nämna namn :-) kommer köra Peco Large och Y-large istället.
Kommer nog inledningsvis ha färre mängd elektronik och signaler - rimligare ambitionsnivå.
Ska kombinera "pendeltågsstation" och utdragsspår - som dessutom blir i kurva! Tror det blir mer lättplacerat i banplanen. Ska börja med att bygga denna del. 4 st begagnade M-Play inköpta för detta syfte. Gillar ju lättvikt! I övrigt tänker jag vidare på aluminium som stomme.
Och tidplanen som jag hade för två år sen sprack ju... finns så mycket roligt i livet och jag stressar inte med detta bygge. Istället blir det små steg då och då.

Re: Intresse för kombitrafik?

Postat: 2018-05-08, 23:46
av AlexanderEhn
fs_toni skrev:
2018-05-08, 22:20
Hehe, eftersom denna gamla tråd verka ha fått nytt liv så kanske jag ska göra en uppdatering:
Har startat tidigare en egen tråd om kombiterminalen så resterande äventyr skrivs där.
Blir inga Tillig-växlar. Exemplen förskräcker... går inte in på detaljer och vill inte nämna namn :-) kommer köra Peco Large och Y-large istället.
Kommer nog inledningsvis ha färre mängd elektronik och signaler - rimligare ambitionsnivå.
Ska kombinera "pendeltågsstation" och utdragsspår - som dessutom blir i kurva! Tror det blir mer lättplacerat i banplanen. Ska börja med att bygga denna del. 4 st begagnade M-Play inköpta för detta syfte. Gillar ju lättvikt! I övrigt tänker jag vidare på aluminium som stomme.
Och tidplanen som jag hade för två år sen sprack ju... finns så mycket roligt i livet och jag stressar inte med detta bygge. Istället blir det små steg då och då.
Tack för uppdateringen! Kul. :D

Och för alla andra som undrar vilken tråd Toni bygger i så är den här: viewtopic.php?f=20&t=3411&p=35007#p35007
Så slipper ni leta som jag gjorde. ;)