Sida 7 av 7
Re: Intresse för kombitrafik?
Postat: 2018-03-26, 01:50
av Per Widell
LLJ skrev: ↑2018-03-25, 09:53
Ang. slank korsväxel så är ett av problemen att hitta en sådan , som har radien > 1000 mm, > 1500 mm om den skall ligga i huvudspår.
/Lars
Fast MMM standarden säger väl 800 mm radie?
Kurvradien i spår på linjemoduler och i genomgående spår i linjeplatser skall vara minst 1000 mm. Kurvradien i stationers huvudspår och huvudmötesspår med dess växlar, skall vara minst 800 mm
Om jag förstår rätt så har exempelvis Tilligs 8539 en radie på 1050?
https://www.tillig.com/eng/Produkte/pro ... 85391.html
Så varför skulle man inte kunna använda en sådan korsningsväxel i en MMM-modul?
Alexander, visst var det en guldgruva till tråd?
Re: Intresse för kombitrafik?
Postat: 2018-03-26, 06:42
av AlexanderEhn
Per Widell skrev: ↑2018-03-26, 01:50
LLJ skrev: ↑2018-03-25, 09:53
Ang. slank korsväxel så är ett av problemen att hitta en sådan , som har radien > 1000 mm, > 1500 mm om den skall ligga i huvudspår.
/Lars
Fast MMM standarden säger väl 800 mm radie?
Kurvradien i spår på linjemoduler och i genomgående spår i linjeplatser skall vara minst 1000 mm. Kurvradien i stationers huvudspår och huvudmötesspår med dess växlar, skall vara minst 800 mm
Om jag förstår rätt så har exempelvis Tilligs 8539 en radie på 1050?
https://www.tillig.com/eng/Produkte/pro ... 85391.html
Så varför skulle man inte kunna använda en sådan korsningsväxel i en MMM-modul?
Jag ställde samma fråga (typ) för någon månad sedan, fick bra argument. Just Tillig verkar inte vara någon bra variant, kanske Peco.
viewtopic.php?p=33958#p33958
viewtopic.php?p=30186
Re: Intresse för kombitrafik?
Postat: 2018-03-26, 20:33
av Per Widell
AlexanderEhn skrev: ↑2018-03-26, 06:42
Per Widell skrev: ↑2018-03-26, 01:50
LLJ skrev: ↑2018-03-25, 09:53
Ang. slank korsväxel så är ett av problemen att hitta en sådan , som har radien > 1000 mm, > 1500 mm om den skall ligga i huvudspår.
/Lars
Fast MMM standarden säger väl 800 mm radie?
Kurvradien i spår på linjemoduler och i genomgående spår i linjeplatser skall vara minst 1000 mm. Kurvradien i stationers huvudspår och huvudmötesspår med dess växlar, skall vara minst 800 mm
Om jag förstår rätt så har exempelvis Tilligs 8539 en radie på 1050?
https://www.tillig.com/eng/Produkte/pro ... 85391.html
Så varför skulle man inte kunna använda en sådan korsningsväxel i en MMM-modul?
Jag ställde samma fråga (typ) för någon månad sedan, fick bra argument. Just Tillig verkar inte vara någon bra variant, kanske Peco.
viewtopic.php?p=33958#p33958
viewtopic.php?p=30186
Fast som ni konstaterade så har exempelvis Nättelund korsväxlar, det framgick dock inte vilket fabrikat och modell.
Vad som är ”snyggt” är ju trits allt en smaksak.
Re: Intresse för kombitrafik?
Postat: 2018-03-26, 21:13
av AlexanderEhn
Per Widell skrev: ↑2018-03-26, 20:33
Fast som ni konstaterade så har exempelvis Nättelund korsväxlar, det framgick dock inte vilket fabrikat och modell.
Vad som är ”snyggt” är ju trits allt en smaksak.
Jo, det kom
ett svar från Erik längre ner i tråden. Peco är det på Nättelund.
Re: Intresse för kombitrafik?
Postat: 2018-05-08, 22:20
av fs_toni
Hehe, eftersom denna gamla tråd verka ha fått nytt liv så kanske jag ska göra en uppdatering:
Har startat tidigare en egen tråd om kombiterminalen så resterande äventyr skrivs där.
Blir inga Tillig-växlar. Exemplen förskräcker... går inte in på detaljer och vill inte nämna namn
kommer köra Peco Large och Y-large istället.
Kommer nog inledningsvis ha färre mängd elektronik och signaler - rimligare ambitionsnivå.
Ska kombinera "pendeltågsstation" och utdragsspår - som dessutom blir i kurva! Tror det blir mer lättplacerat i banplanen. Ska börja med att bygga denna del. 4 st begagnade M-Play inköpta för detta syfte. Gillar ju lättvikt! I övrigt tänker jag vidare på aluminium som stomme.
Och tidplanen som jag hade för två år sen sprack ju... finns så mycket roligt i livet och jag stressar inte med detta bygge. Istället blir det små steg då och då.
Re: Intresse för kombitrafik?
Postat: 2018-05-08, 23:46
av AlexanderEhn
fs_toni skrev: ↑2018-05-08, 22:20
Hehe, eftersom denna gamla tråd verka ha fått nytt liv så kanske
jag ska göra en uppdatering:
Har startat tidigare en egen tråd om kombiterminalen så resterande äventyr skrivs där.
Blir inga Tillig-växlar. Exemplen förskräcker... går inte in på detaljer och vill inte nämna namn
kommer köra Peco Large och Y-large istället.
Kommer nog inledningsvis ha färre mängd elektronik och signaler - rimligare ambitionsnivå.
Ska kombinera "pendeltågsstation" och utdragsspår - som dessutom blir i kurva! Tror det blir mer lättplacerat i banplanen. Ska börja med att bygga denna del. 4 st begagnade M-Play inköpta för detta syfte. Gillar ju lättvikt! I övrigt tänker jag vidare på aluminium som stomme.
Och tidplanen som jag hade för två år sen sprack ju... finns så mycket roligt i livet och jag stressar inte med detta bygge. Istället blir det små steg då och då.
Tack för uppdateringen! Kul.
Och för alla andra som undrar vilken tråd Toni bygger i så är den här:
viewtopic.php?f=20&t=3411&p=35007#p35007
Så slipper ni leta som jag gjorde.