Intresse för kombitrafik?

Allmänt om H0
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Intresse för kombitrafik?

Inlägg av Qrt »

Jag ser bara att alla skarvar utom en går över rakspår. Den skarven bör väl flyttas åt höger (mellan växlarna) så att den går över tre rakspår och inte över tre raka och ett avvikande.

En annan fördel med det är att valfri höger modul, alltså även den yttre, kan anslutas till centrummodulen.
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Intresse för kombitrafik?

Inlägg av fs_toni »

LLJ skrev:de två till vänster är 2200 x 680, de till höger är 2200 x 480. den i mitten är 1425 lång (om jag räknat rätt)

/Lars
Bäst om de två till vänster är 2000x680 vardera (men kan tänka mig ännu lite bredare kanske?) och de två till höger 2200x480. Mittenbiten blir då 1625 lång om jag nu tänkt rätt?

Orsaken är att de ska få plats i min bil :-)
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Intresse för kombitrafik?

Inlägg av daniel »

Att växeln mellan dubbelspåren längst till höger tas bort om den modulen inte kommer med i banan behöver inte nödvändigtvis bli ett problem. Banplaneraren kanske har ett par dubbelspårskurvor och därefter en växel-modul som gör att växeln flyttas ett par moduler längre bort.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Intresse för kombitrafik?

Inlägg av LLJ »

Här en ny variant av spårplanen:

Bör gå att köra utan den högra och vänstra sektionen, om man ansluter enkelspår till det inre av dubbelspåren.
Eller så tar man bort 2200 mm på mitten.

/Lars
Bilagor
fs_toni2.jpg
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Intresse för kombitrafik?

Inlägg av fs_toni »

Senaste ritningen... funderar lite på måtten här och på andra saker.
a) utdragsspåret: om man ska få plats med 4 meter tåg plus 40 cm lok så får jag intrycket att det är något för kort?
b) på motsvarande vis att terminalspåren är något för långa eftersom här behövs ju bara 4 meter tåg - inte något lok
Kan man flytta terminalväxeln enl ovan och allt annat lite åt vänster? (Då skulle också denna växel komma helt innanför mitten-modulbiten

c) upprepar att de två vänstra modulbitarna måste vara 2000 mmm - inte 2200 som ritat nu. Och mittenbiten blir då större.
d) för att helt slippa växlar på högra modulbiten, kan man använda en Tillig Art-Nr. 85396 | Einfachkreuzungsweiche? Blir ju bara ca 1 meter radie i den växeln men den radien kommer ju bara användas för utgående trafik som inte fått upp farten ännu :-)
e) en tanke nämligen om att ha en 2 m pendeltågsstation på högraste modulen...
f) kan inte rundgångsväxeln ligga direkt emot terminalspårsväxeln? För att maximera rundgångsspårets längd

Om man inte slutligen får ihop alla måtten på ett bra sätt så kanske man istället får begränsa containertågslängden från 4 meter till aningen kortare? Även 3,5 meter blir ju ett långt och trevligt tåg

Tacksam för allt engagemang!! :-)
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Intresse för kombitrafik?

Inlägg av LLJ »

Kan ev ta och rita en ny version under kvällen. Att de två vänstra är 2200 beror på att du tidigare skrev att längden kunde vara 2200, vilket de två högra också är.
Om man ändå skall byta växlar för övergångarna mellan dubbelspåren, så kanske det är lika bra att använda Ew3 där? Har ändå en radie på c:a 1300 om jag minns rätt.
Får ta och undersöka den enkla korsningsväxeln, men tror att det kan bli problem med vinklarna ihop med Ew6.

/Lars
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Intresse för kombitrafik?

Inlägg av LLJ »

Här kommer en tredje version. Genom att låta växlarna ligga något närma varandra så fick alla plats på den andra från höger.
Tog mig friheten och ritade in två pendeltågsplattformar samt flyttade lite på utdragsspåret.
Så nu kan man köra i kort variant genom att ta bort den andra från vänster samt längst till höger.

/Lars
Bilagor
fs_toni3.jpg
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Intresse för kombitrafik?

Inlägg av fs_toni »

Tack!
Du lyckades behålla EW5 växlar på linjen?

Den där ritningen får gälla som optimal tills någon annan hugad har någon ny attraktiv förbättringsidé. (minns att detta är ett långtidsprojekt för mig så tid att fundera vidare kommer finnas)

Det man eventuellt kan testa i skarpt läge sen är att såga av lite av EW3 växlarna till terminalspåren om man vill ha ett lite närmare CC spåravstånd (för att få mer asfalt och landskap runtom)
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Intresse för kombitrafik?

Inlägg av LLJ »

Ja, jag behöll Ew6 växlarna på linjen (Ew6 är lite rakare än Ew5, som böjer efter spårkorset).
Kan nämna att man måste såga i Ew6 växlarna för att få till c-c 57 mm. Tror inte du skall såga i Ew3 växlarna, de spåren ligger ganska tätt som de är. Det skall ju vara möjligt att kunna byta containers/trailers, koppla av vagnar eller lyfta på en vagn som spårat ur.

Du skulle kunna ha extra påhängsmoduler , ev med stödben, med landskap där det finns plats för asfalt och lagrade containers/trailers.

/Lars
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Intresse för kombitrafik?

Inlägg av Qrt »

fs_toni skrev:Den där ritningen får gälla som optimal tills någon annan hugad har någon ny attraktiv förbättringsidé.
Eftersom jag la mig i förut så ska jag väl hålla med när det blir bättre också.
Klart bäst hittills.
Lars förslag om påhängsasfalt tror jag blir vackrare än att tränga ihop spåren.
En bra teknik för att påminna om det osynliga landskapet runt om är att inte låta det ta slut vid modulkanten.
Ohela (avskurna) byggnader, containrar, fordon och buskar mm för vidare modulens tankar ut i rymden runt om.

Pendeltågsstation är en ypperlig idé. Om omständigheterna så kräver kan ju den användas separat någon annanstans.
Den modulen är väl modiga 2200 mm i skissen.

Då projektet för mig är något virtuellt, jag inte störs av bilutrymmen eller sådant, så svarar jag bara på vad jag ser i skissen.
Då ser jag
- att skarvarna ligger "rätt".
- att Lars har värnat driftsäkerheten och motstått förslaget att bygga ihop växlarna utan mellanskena.
- att till vänster om centrumdelen består möjligheten att välja vilken av de två delarna eller båda som ska användas.
- att den möjligheten nu är bortritad för de båda högra delarna i och med att utdragsspåret har fått en kurva uppåt.
Därigenom försvinner möjligheten att byta plats på modulerna och ge pendeltågsstationen ett tredje spår med in och utfart. (Jag hoppas jag uttrycker mig begripligt. Heter det kanske genomgående spår?).

Beroende på hur terminalen dekoreras kanske den då även kan användas som "lokstation" med uppställningsspår för motorvagnståg. (Med reparations och avisningshall istället för timret etc)



Det finns för övrigt redan en väl fungerande lång pendelstation i drift (Podolsk). Fascinerande i all sin sovjetiska gråhet.

/Curt
Senast redigerad av 1 Qrt, redigerad totalt 2016 gånger.
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"