Sida 3 av 7

Re: Intresse för kombitrafik?

Postat: 2016-09-13, 18:10
av LLJ
När det gäller placering av spåren tror jag det är bättre att bygga själva huvudmodulen med MMM spårplacering för dubbelspåret, dvs 140 och 197 från framkant och sedan anpassa mot FREMO HO-RE resp USMS med övergångsmoduler. Främsta anledningen är att man får spåret förskjutet och kan utnyttja ytan bättre för själva terminalen. Dessutom kan man ansluta modulen som den är i en MMM bana.
Skall ta och rita på ett förslag under kvällen.

/Lars

Re: Intresse för kombitrafik?

Postat: 2016-09-13, 20:20
av LLJ
Nedan ett första utkast (klicka på bilden för större version).

För att inte få s-kurvor var jag tvungen att flytta en del växlar gentemot den ursprungliga spårplanen.

/Lars

Re: Intresse för kombitrafik?

Postat: 2016-09-13, 20:29
av fs_toni
LLJ skrev:När det gäller placering av spåren tror jag det är bättre att bygga själva huvudmodulen med MMM spårplacering för dubbelspåret, dvs 140 och 197 från framkant och sedan anpassa mot FREMO HO-RE resp USMS med övergångsmoduler. Främsta anledningen är att man får spåret förskjutet och kan utnyttja ytan bättre för själva terminalen. Dessutom kan man ansluta modulen som den är i en MMM bana.
Skall ta och rita på ett förslag under kvällen.

/Lars
Eftersom jag vill ha möjlighet till en kort variant där de båda yttre modulerna kan tas bort, så måste det då vara MMM-gavlar även "internt" i bygget och med MMM spårplacering för dubbelspåret. Det är främst på MMM-träffar som utrymmet ibland inte medger en 10 meter lång terminal... På FREMO-träffar tror jag aldrig det blir aktuellt med en kort variant. De allra yttersta gavlarna kan således vara endera FREMO eller MMM. Det kanske blir snyggare som du säger att ha MMM även ytterst och istället en FREMO anpassningsmodul? Men kan den då byggas "förskjutet"? Så man slipper en S-kurva för att gå från MMM till centrerat sparläge som FREMO har?

Re: Intresse för kombitrafik?

Postat: 2016-09-13, 20:37
av daniel
Om anpassningsmodulerna för Fremo inte är rektangulära så kan du "flytta" dubbelspåret till centrum på modulgaveln och ändå ha rakspår. Alltså att anpassningsmodulen är en parallellogram eller trapetsoid.
http://matmin.kevius.com/fyra.php

Med vänlig hälsning
Daniel

Re: Intresse för kombitrafik?

Postat: 2016-09-13, 20:41
av fs_toni
LLJ skrev:Nedan ett första utkast (klicka på bilden för större version).

För att inte få s-kurvor var jag tvungen att flytta en del växlar gentemot den ursprungliga spårplanen.

/Lars
Tack!

Går det att sätta ut en massa mått också?
Skulle vilja laborera med:
- bredd och längd på moduler
- spåravstånd CC inne i terminalen
etc

Det gäller ju att lämna utrymme för "landskap" såväl som asfalt, container och lastbilar också :-)

Re: Intresse för kombitrafik?

Postat: 2016-09-13, 20:44
av LLJ
Dubbelspåret har MMM spårläge på samtliga sektioner som det är ritat nu.
Förstår inte riktigt hur du menar att de två yttre sektionerna skall gå att ta bort? då försvinner rundgångväxeln i vänsterkant och utdragsspåret till höger blir runt 2m. Dessutom försvinner växlarna mellan dubbelspåret längst till höger, de fick helt enkelt inte plats vänster om sektionsskarven.

Om man skall ha möjlighet till en kort variant, så bör spårplanen vara konstruerad så att man kan ta bort sektioner i mitten och göra spåren kortare. Det skulle kunna gå om man flyttar lite växlar.

Går att få mått. Men vill ha svar på mina frågor först.

/Lars

Re: Intresse för kombitrafik?

Postat: 2016-09-13, 20:44
av fs_toni
daniel skrev:Om anpassningsmodulerna för Fremo inte är rektangulära så kan du "flytta" dubbelspåret till centrum på modulgaveln och ändå ha rakspår. Alltså att anpassningsmodulen är en parallellogram eller trapetsoid.
http://matmin.kevius.com/fyra.php

Med vänlig hälsning
Daniel
Precis så jag tänkte! (Parallellogram närmast)

Re: Intresse för kombitrafik?

Postat: 2016-09-13, 20:50
av Qrt
Det blir väl driftsäkrare och enklare att justera in modulskarv nr 2 från höger om den flyttas till höger om spårharpans första växel ? Då drabbas bara tre rakspår.
/Curt

Re: Intresse för kombitrafik?

Postat: 2016-09-13, 20:52
av fs_toni
LLJ skrev:Dubbelspåret har MMM spårläge på samtliga sektioner som det är ritat nu.
Förstår inte riktigt hur du menar att de två yttre sektionerna skall gå att ta bort? då försvinner rundgångväxeln i vänsterkant och utdragsspåret till höger blir runt 2m. Dessutom försvinner växlarna mellan dubbelspåret längst till höger, de fick helt enkelt inte plats vänster om sektionsskarven.

Går att få mått. Men vill ha svar på mina frågor först.

/Lars
Du har fattat det rätt. Den korta varianten blir mer av en rangerbangård - utan rundgång. Eller helt enkelt magasin för kortare tåg. Att växeln till höger försvinner för att den hamnade i yttersta modulen var förstås ett aber...
Eller helt enkelt ett dubbelspår med större lastplats intill! Blir lite upp till banplanerare på småskaligare MMM-träffar hur denne väljer att betrakta den "korta varianten".

Re: Intresse för kombitrafik?

Postat: 2016-09-13, 20:55
av LLJ
de två till vänster är 2200 x 680, de till höger är 2200 x 480. den i mitten är 1425 lång (om jag räknat rätt)
c-c dubbelspåret 57 mm, de övriga blev som det blev.

@Curt: det handlar om att få ut så långt spår som möjligt, så att man kan dra ut ett 4 m tåg. Om man jag förstår dig rätt så vill du flytta linjeanslutningen från vänster en sektion åt höger?

@fs_toni: jag tror jag har en lösning ;)

/Lars