K-räls är kul, man kan köra 2R och 3R rak av

Allmänt om H0
Tompa
Inlägg: 2409
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

K-räls är kul, man kan köra 2R och 3R rak av

Inlägg av Tompa »

K-räls är kul, man kan köra 2R och 3R utan ingrepp
Ja, utan att modda rälsen överhuvudtaget kan man köra 2R på K-räls.
Körde lite 3R på matbordet idag. Min C-räls är numera i vår gemensamma MJ-lokal i södra stockholm så jag tog fram lite K-räls för att prova lite olika geometrier och för att provköra lite vagnar och lok.

Bild

Men innan jag plockade bort allt så kunde jag inte låta bli att prova 2R. Jag har haft på känn att det borde funka rakt av.
Så jag tog ett 2R-lok = Ma och kopplade körströmmen till var sin räl och visst, det funkade!!!
K-rälsen är insolerad mellan rälerna och förbinder också rälerna på rätt sätt genom växelgator så att 2R funkar.
Nu ska man inte komma med ett kort tvåaxligt 2R-lok och tro man kommer igenom korsväxlarna, men den kan man fixa så också det går.

Bild

Men lite kul, att det funkade rakt av.
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: K-räls är kul, man kan köra 2R och 3R rak av

Inlägg av StaffanWiman »

Stämmer. Jag har lagt till en lite 3R-slinga med k-räls till min bana och upptäckte att den funkar för 2R också. Alltså även växlarna som dessutom är uppkörbara. Enda nackdelen är att växelradien är lite för liten även på de slankaste växlarna. Tänker då på den tidigara här debatterade 2-3R-normen.
Dessutom är skenorna extremt svåra att sätta ihop.

Staffan
Tompa
Inlägg: 2409
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: K-räls är kul, man kan köra 2R och 3R rak av

Inlägg av Tompa »

StaffanWiman skrev:Stämmer. Jag har lagt till en lite 3R-slinga med k-räls till min bana och upptäckte att den funkar för 2R också.
Ahh, du har redan så i din bana, kul!
StaffanWiman skrev: Enda nackdelen är att växelradien är lite för liten även på de slankaste växlarna.
Inte enl MMMnormen.
5.5 "...Kurvradien i stationers huvudspår och huvudmötesspår med dess växlar, skall vara minst 800 mm..."

Och K-slanka är 900.

Men sen är det där med RP25 hjul, som jag tror blir svårt..
MMMnormen:
5.1 "Rälstyp och växlar
Räls vid modulgaveln skall som huvudregel ha en höjd mellan code 70 och 83. Samtliga spår och växlar skall tillåta trafik med hjul enligt NEM 311.1 och NMRA RP25, code 88 och 110"

Men bara att man kan köra en del 2R tycker jag är bra.
StaffanWiman skrev: Dessutom är skenorna extremt svåra att sätta ihop.
Ja, det kräver lite extra kraft och tålamod jämfört med C-räls :)
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: K-räls är kul, man kan köra 2R och 3R rak av

Inlägg av StaffanWiman »

En fråga om K-räls: Jag har alltså de slanka växlarna (MA 715, 716 tror jag det är). Vilka kurvor respektive rakspår ska man sätta in för att få till ett mötesspår? Och vilket rakspår för att kompensera om jag användar en likadan växel som kurva efter den första växeln?

Att kapa och skarva ihop är så mycket krångligare än vid 2R att jag föredrar om jag kan använda sektionsräls.

Staffan W
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"